نیازهای واقعی صنعت حلقه مفقوده استارت‌آپ‌ها

مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان گفت: هر ساله بسیاری از جوانان، در سودای جذابیت‌های مالی و غیر مالی، ایده‌های تکراری و غیر منطبق بر نیازهای واقعی صنعت و جامعه را در قالب استارت آپ‌ به وجود می‌آورند که بیش از 90 درصد آنان شکست می‌خورد.

محمدحسین غفاری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز در رابطه با برگزاری گردهمایی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ در حوزه صنعت فولاد اظهار کرد: دستاورد اصلی چنین برنامه‌هایی، کمک به آشنایی بیشتر شرکت‌های دانش‌بنیان با یکدیگر و همچنین آشنایی آنها با صاحبان صنایع بزرگ است. نزدیک‌تر شدن فعالیت و اولویت شرکت‌های دانش‌بنیان به نیازهای صنعتی از دیگر مزایای چنین رویدادهایی است.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان گفت: نیازسازی و ارتقای افق دید واحدهای تحقیق توسعه صنایع بزرگ نیز در این رویدادها عموماً اتفاق می‌افتد اما به صورت مشخص این مجموعه توانست با دو شرکت توزیع فولاد و مجری ساخت کارخانه‌های فولادی، توافق‌نامه‌هایی به ارزش 54 میلیارد ریال امضا کند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها تا چه حدی می‌توانند در رونق تولید و توسعه اقتصادی موثر باشند، گفت: چابکی، انگیزه بالا و آشنایی با دانش روز هر سه از نقاط ضعف صنایع بزرگ کشور هستند که البته از ویژگی‌های اصلی شرکت‌های دانش بنیان به شمار می‌آید. در نتیجه نه تنها می‌توان نقش این شرکت‌ها را در رونق تولید پررنگ دانست، بلکه باید آنها را به عنوان عامل اصلی و سکان‌دار توسعه اقتصادی در نظر گرفت که متاسفانه وضعیت فعلی فاصله بسیاری با این چشم انداز دارد.

غفاری افزود: در شرایط فعلی اقتصادی کشور که بودجه‌های مربوط به تحقیق و توسعه بسیار محدود شده است، توجه ویژ‌ه‌ای به نهادهایی همچون صندوق نوآوری و شکوفائی می‌شود که موجب باز بودن دست این صندوق در حمایت‌های مالی و اعتباری از شرکت‌های دانش بنیان شده است. اما این صندوق، فراتر از نام خود توانسته دایره حمایت‌های معنوی را افزایش دهد و به نوعی پول هوشمند (Smart Money) را در اختیار شرکت‌های دانش بنیان قرار دهد. این رویکرد هوشمندانه، توانسته به بارور شدن بهینه‌ شرکت‌های دانش بنیان کمک کند. رویداد فعلی نیز جلوه‌‌ای از این رویکرد مثبت صندوق است. البته در فرایند برخی حمایت‌های صندوق به دلیل نوپا بودن آنها، هنوز مشکلاتی دیده می‌شود که امیدواریم در آینده نزدیک مرتفع شود.

وی به مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها اشاره کرد و گفت: مشکلات اصلی استارت‌آپ‌ها در کشور ما، فضای رسانه‌ای و تبلیغات نادرست شکل گرفته پیرامون آنهاست. هر ساله بسیاری از جوانان، در سودای جذابیت‌های مالی و غیر مالی، ایده‌های تکراری و غیر منطبق با نیازهای واقعی صنعت و جامعه را در قالب استارت‌آپ‌ به وجود می‌آورند که بیش از 90 درصد آنها شکست می‌خورد. این فضای رسانه‌ای اگر به سمت تکنولوژیک کردن و تخصصی کردن اهداف استارت‌آپ‌ها و نیل آنها به سمت شرکت‌های دانش‌بنیان حرکت کند، علاوه بر رفع موثرتر نیاز‌ها صنعت و جامعه، بازوی غیر فعال جامعه ما یعنی دانشگاه را نیز به سمت ساختن نیروهای تخصصی برای شرکت‌های دانش بنیان خواهد برد.

غفاری اظهار کرد: این شرکت فعالیت خود را از بستر فراهم شده در دانشگاه علم و صنعت ایران در قالب تجاری سازی دستاوردهای علمی گروهی از محققان تحصیلات تکمیلی آغاز کرد. سپس با پذیرش در مرکز رشد واحدهای فن آور این دانشگاه و زیر نظر این مرکز، به تلاش‌های خود ادامه داده و پس از جذب سرمایه از سرمایه‌گذاران ریسک پذیر (VC) و توسعه کمی و کیفی، دفتر دوم خود را نیز تاسیس کرد.

وی تصریح کرد: محصول اصلی این شرکت، پلتفرم جامع بهینه‌‍‌سازی سازه‌ها با استفاده از هوش مصنوعی، پردازش موازی و رایانش ابری است. مدت کوتاهی پس از تأسیس، این مجموعه توانست گواهی دانش‌بنیان نوع 1 خود را برای این محصول دریافت کند. جذابیت اصلی برای تلاش در جهت کسب گواهی دانش‌بنیان برای محصول، استفاده از مزایای اعتباری و غیر مالی بود.

مدیر عامل شرکت بینانو افزود: فعالیت اصلی شرکت، در حوزه پلتفرم جامع بهینه‌‍‌سازی سازه‌ها با استفاده از هوش مصنوعی، پردازش موازی و رایانش ابری است. با استفاده از این پلتفرم، این مجموعه به ارائه خدمات در حوزه بهینه‌سازی سازه در ایران می‌پردازد و در سال اخیر که رکود ادامه‌دار در صنعت ساختمان، بسیاری از طراحان و مشاوران سازه را تحت فشار شدید قرار داد، توانست حدود 20 قرارداد در این حوزه منعقد کند و بین 10 تا 50 درصد در هزینه ساخت سازه‌ها صرفه جویی کند. همچنین با تاسیس شرکتی در خارج از ایران، در آستانه فعالیت بین‌المللی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1029339

وب گردی

وب گردی