دومین کنفرانس ملی مدیریت و مهندسی پیشرفت برگزار شد

دومین کنفرانس مدیریت و مهندسی پیشرفت، در مجتمع فرهنگی امام خمینی (ره) دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از وزارت علوم، دومین کنفرانس مدیریت و مهندسی پیشرفت با هدف ایجاد زمینه مناسب برای تعامل، تبادل نظر و انتقال تجربیات و ارائه دستاوردهای محققان و پژوهشگران این حوزه، گسترش و توسعه فضای تعامل بین سطوح مختلف راهبردی و عملیاتی، فراهم کردن زمینه انجام تحقیقات و پژوهش های علمی و کاربردی در این حوزه، ارائه موضوعات جدید و استاندارد نوین، معرفی و بازتاب نتایج تحقیقات، پژوهش‌ها، تجربه ها و نوآوری‌های علمی دانشگاه‌ ها و نیل به پیشرفت پایدار، با همکاری اساتید دانشگاه‌های معتبر سراسر کشور و فعالان، دانشجویان، پژوهشگران، اندیشمندان کلیه مراکز پژوهشی و سازمان‌های مدیریتی و مهندسی برگزار شد.

در این کنفرانس جبارعلی ذاکری رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران، درخصوص «ضرورت الگوی پیشرفت برای کشور و نقش دانشگاه در این راستا» سخنرانی کرد.

وی با ابراز خرسندی از اینکه دانشکده نوپای مهندسی پیشرفت دانشگاه توانسته است با برگزاری این همایش و نیز با رونمایی از تجربیات چندین ساله همکاران خود گام‌های بزرگی در راه توسعه دانش مهندسی پیشرفت بردارد، اظهار امیدواری کرد که این همایش با هم‌افزایی ایجاد شده برکات خوبی را نصیب دانشگاه و کشورکند.

ذاکری در بخش دیگر سخنان خود با معرفی جایگاه دانشگاه در نظام‌های رتبه‌بندی گفت: دانشگاه علم و صنعت ایران جزء اولین دانشگاه‌هایی است که برنامه راهبردی خود را تدوین و اجرا کرده و توفیقات بسیاری در این راستا داشته است که کسب رتبه ۴ در بین ۱۵ دانشگاه منتخب کشور برای قرارگیری در زمره ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان از آن جمله است.

وی با اشاره به گذشت چهار دهه از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران گفت: در ادامه این مسیر، به نقشه راه نیاز داریم که بخشی از آن را مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم خطاب به ملت و مسئولان و بویژه جوانان کشور تبیین کردند و امیدواریم در گفتار و نوشتار عزیزان مورد توجه قرار گیرد.

رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران به دو مشکل حال حاضر دانشگاه‌ها اشاره کرد و شکل‌گیری موانع بر سر راه توسعه دیپلماسی علمی و نگاه قانونگذار به دانشگاه‌ها به مثابه دستگاه‌های اجرایی را یکی از مشکلات دانشگاه‌ها برشمرد.

وی همچنین گفت: برای تبدیل از دانشگاه نسل اول به نسل دوم و سوم عموماً مشکل داریم چون ساختار حاکم بر دانشگاه‌ها و وزارت علوم، در نسل اول بوده که به نسل دوم اصلاح شده و بنابراین در حوزه پژوهش و فناوری، توفیقات خوبی نداشته‌ایم.

وی با توضیح راهبرد دانشگاه علم و صنعت ایران در راه‌اندازی مراکز نوآوری و کارآفرینی گفت: با راه اندازی این مراکز امیدواریم در هر دوره ۱۰ درصد دانشجویان را کارآفرین تحویل جامعه دهیم که بتوانند مشکلات جدی جامعه در زمینه اشتغال تحصیل‌کردگان را جبران کنند.

ذاکری با تاکید بر لزوم تغییر اکوسیستم دانشگاه‌ها گفت: دانشگاه علم و صنعت در این راستا گام‌های خوبی برداشته است و البته تا وضعیت آرمانی، فاصله دارد که امیدواریم با همت همه دانشگاهیان خود شاهد پیشرفت روزافزون دانشگاه باشیم.

در ادامه علیرضا علی‌احمدی رئیس دانشکده مهندسی پیشرفت دانشگاه علم و صنعت ایران و رییس کنفرانس گفت: از بین ۱۲۵ مقاله دریافتی، ۴۱ مقاله پذیرفته شد که ۳ مقاله برتر در این همایش ارایه می‌شود.

رئیس کنفرانس سپس به معرفی کتاب ۱۲ جلدی «تبیین روش‌شناسی علوم انسانی- اسلامی، لازمه دستیابی به الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت» که در دانشکده مهندسی پیشرفت دانشگا علم و صنعت ه، نگارش و تدوین شده است پرداخت.

وی افزود: این مجموعه، روش شناسی تولید علوم انسانی با رویکرد علوم اسلامی را پایه‌گذاری می‌کند و با ارائه بالغ بر ۲۰۰ روش تولید علم، تحقیق، ارزیابی و حل مساله، می‌تواند مکتب تولید علوم انسانی- اسلامی را راهنمایی کرده، به پیش ببرد.

سخنرانان دیگر این همایش حسن بنیانیان، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی و معاون اسبق سازمان برنامه و بودجه، محمد هادی زاهدی وفا، عضو شورای عالی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و مسئول اندیشکده اقتصادی مرکز الگو، اصغر ابوالحسنی، معاون اسبق بانک مرکزی و معاون اسبق وزارت اقتصاد و محمدسعید جبل عاملی، عضو شورای عالی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و رئیس اندیشکده آمایش سرزمین بودند که به ترتیب با موضوعات «لوازم پیشرفت در جامعه امروز»؛ «روند پیشرفت الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت با تاکید بر تدابیر اقتصادی»؛ «بانکداری آینده در پرتوی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» و «الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت از منظر آمایش» سخنرانی کردند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1029348

وب گردی

وب گردی