برخی کارفرمایان بچه‌دار نشدن را شرط استخدام بانوان قرار می‌دهند

کارشناس مسائل زنان و خانواده با اشاره به اینکه نظارتی بر اجرای قانون دورکاری و پاره‌وقتی مادران وجود ندارد و اصلا این قانون اجرا نمی‌شود، تصریح کرد: متأسفانه حتی برخی از کارفرمایان بچه‌دار نشدن را شرط استخدام بانوان قرار می‌دهند.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، چهل و پنجمین قسمت از سری جدید برنامه‌های بدون توقف، از شبکه سه سیما به روی آنتن رفت، در این برنامه دکتر مریم اردبیلی، پژوهشگر حوزه خانواده و جمعیت در خصوص قوانین کار مرتبط با فعالیت مادران شاغل گفت: خانمی که مجبور است در یک چارچوب خیلی سخت، تمام وقت و هشت ساعته کار کند و بعد که به خانه برمی‌گردد یک مادر تمام و کمال باشد خوب این مادر واقعا فرسوده می‌شود.

وی ادامه داد: این مسائل یک بخشش به سیاستگذاری و یک بخشش به فرهنگ‌سازی برمی‌گردد. مگر قوانین دورکاری و پاره‌وقتی مادران مصوب نشد پس چرا هیچ کارفرمایی اجرایش نمی‌کند چون اجباری نیست و نظارتی بر آن وجود ندارد، به این دلیل که بچه‌داری و مادر بودن در این جامعه به رسمیت شناخته نمی‌شود و کسی برای مسئولیت مادری احترامی قائل نیست. اگر احترام قائل بودند خود کارفرمایان باید می‌گفتند شما همین شکل کار را در قالب دورکاری و بخشی به صورت پاره‌وقت با ما همکاری داشته باشید، یعنی در طول این چند سال حتی یک مورد شغل پیدا نشده که بشود این قانون را در آنها اجرا کرد.

کارشناس برنامه بدون توقف با تأکید بر اینکه حتی برخی از کارفرمایان می‌گویند اگر باردار شوید باید تسویه حساب کنید و بروید، اضافه کرد: این موضوع توهین به مسئولیت مادری و فرزندآوری است که با طرف شرط کنند که شما در این مدت که با ما هستید حق ندارید بچه‌دار شوید. البته در برخی از کشورها برای این مسئله مجازات گذاشتند یعنی اگر مادر باردار برود مرخصی‌اش را استفاده کند برگردد و سرجای خودش نباشد می‌تواند شکایت کند.

عضو کارگروه نظریه‌پردازی فرهنگستان علوم پزشکی کشور در ادامه به لزوم مطالبه‌گری مردم از مسؤلان در خصوص اجرای قوانین و ابزارهای تشویقی در خصوص فرزندآوری اشاره کرد و گفت: مکانیسم‌های مطالبه خیلی مهم است ما خیلی اوقات می‌بینیم همین دغدغه‌ها را عموم مردم دارند منتهی به جای اینکه مثبتش را انعکاس دهند خیلی اوقات منفی‌اش را انعکاس می‌دهند.

این کارشناس توضیح داد: مثلا به جای اینکه بگویند آقا و خانم مسؤل، فلان کشور را دیدید در حمایت این موضوع، یا ابزارهای تشویقی آن را دیدید ما هم نیاز داریم در این موضوع حمایت شویم، می‌گویند دلتان خوش است، ما هم هرگز فرزند نمی‌خواهیم، یعنی افراد این ناامیدی خودشان از سیاستگذاری را با این لحن اعتراضی بیان می‌کنند اما آن مسؤل فکر نمی‌کند که من باید بروم سراغ سیاست‌های تشویقی می‌گوید نه این‌ها خودشان هم تمایلی ندارند.

محقق حوزه آینده‌پژوهی ادامه داد: به هر حال اگر مردم مطالبه کنند مسؤلان و سیستم هم ناچار است اقدامی انجام دهد، نهادهای حکومتی اگر احساس کند که عموم مردم می‌خواهند در این زمینه تشویق شده و حمایت شوند مجبور است بخشی از سیستم را به آن سمت هدایت کند. مطالبه عمومی مهم است اگر یک هشتکی شروع شود که ما خواهان قانون دورکاری برای مادران هستیم، یا اینکه می‌خواهیم برای شرایط تحصیلی و اشتغال ضمانتی وجود داشته باشد یا جاهایی که شرط می‌گذارند حق ندارید بچه‌دار شوید جلوی‌شان گرفته شود، مسؤلان مجبورند اهمیت دهند.

پژوهشگر حوزه زنان و خانواده همچنین با اشاره به نقش پدران در تربیت فرزند تصریح کرد: اقدامی برای مدتی عملی شد که به پدر بعد از تولد فرزند مرخصی داده شود تا در کنار همسرش باشد، خوب باید روی این قانون کار کرد که وقتی فرزندی به دنیا آمد به پدر خانواده هم تا سه ماه مرخصی داده شود چرا که در این صورت آن پدر می‌داند با اینکه من دارم از سر کارم حقوق می‌گیرم موظفی‌ام اینجا کنار همسر و فرزندم است، یعنی اینکه سیاستگذار حمایت از فرزند‌آوری و خانواده را به رسمیت می‌شناسد.

وی گفت: همین امسال انتخابات مجلس را داریم و دو سال دیگر انتخابات ریاست جمهوری به نظرم مدام باید این مباحث را مطالبه کنیم، نقش پدران در تربیت فرزند، نقش مادران، این‌ها باید مدام گفته شد وقتی مدام گفته شود خوب آن افرادی که کاندید هستند می‌گویند این‌ها مطالبه عمومی است پس ما باید در این راستا شعار دهیم و اقدام کنیم که امیدواریم یکی از صدها شعار هم عمل شود.

پژوهشگر و نظریه‌پرداز حوزه بانوان و خانواده با اشاره به اینکه ما خانواده‌ها در فرزندپروری اسیر کلیشه‌ها شدیم، یادآور شد: درد اول ما کلیشه‌های فرهنگی و زندان‌های ذهنی ماست، این نسل اگر بخواهد نسل بهتر از ما و تمدن‌ساز و متفاوت از ما باشد باید از این زندان‌های ذهنی که حتما این درس را بخوان یا این کلاس‌ها را برو و فلان مدرک را بگیر رها شود، باید ذهنش باز باشد.

عضو کارگروه نظریه‌پردازی فرهنگستان علوم پزشکی کشور در پایان گفت: خصوصا در پیشرفته‌ترین مدل‌های جهانی می‌گویند کودک باید طبیعی پرورش پیدا کرده باشد یعنی اینکه از سنین پائین همبازی داشته باشد، استعدادش را پیدا کند و با طبیعت اخت شده باشد. سمّ مهلک برای بچه این است که تحت فشار سیستم‌های آموزشی از این کلاس به آن کلاس برود. در این ضمن باید یادآوری کنم نظام آموزشی نیز یکی از زیربناهای وضعیت جمعیتی ماست و اگر قرار باشد کیفیت جمعیت بهبود پیدا کند اصلاح نظام آموزشی واقعا مؤثر است.

وی در پایان تصریح کرد: رفع این مشکل نیاز به آگاهی‌سازی، صحبت کردن و شکستن کلیشه‌هایی که در آن اسیر شدیم دارد، سیاستگذاری و فرهنگ‌سازی باید به موازات هم پیش برود. این موضوع باید هم دغدغه مسؤلان شود وهم مردم چون یک مشکل ملی است که زندگی‌های فرد فرد ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در واقع هر جا فرهنگ‌سازی و حرکت مردمی شروع شده این مطالبه باعث شده سرعت سیاستگذاران هم در دادن تسهیلات بیشتر شود. یکی از مسائل جدی ما این است که تغییر فرهنگ اتفاق افتاده مثلا مادر خانواده‌ای که تا دو، سه دهه پیش بیسواد بود، در خانه محقرش نشسته بود، توقعش کم بود و با آرامش داشت 10 تا بچه بزرگ می‌کرد و نگرانی‌اش کمتر از مادری بود که امروز می‌خواهد یک بچه بزرگ کند، مدرنیته و پیشرفت برای ما سبک زندگی آورد که به شدت برای ما استرس‌زاست.

به گزارش فارس، برنامه چالشی ترکیبی «بدون توقف» که ساعت ۲۰:۱۰ شبکه سه پخش می‌شود؛ این هفته با حضور مریم اردبیلی در چند قسمت متوالی به موضوع چالش‌های فرزندآوری و خانواده‌ها و خطر کهنسالی جمعیت که از موضوعات مهم کشورمان در حال حاضر است، می‌پردازد.

«بدون توقف» به تهیه کنندگی رضا غلامحسین‌نژاد، کارگردانی رحیم صادق‌پور و سردبیری ابراهیم جلالیان کاری از خانه تولیدات جوان صدا‌و‌سیما است و به‌صورت روزانه روزهای شنبه تا چهارشنبه هر هفته از آنتن شبکه سه مهمان خانه‌ها است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1029375

وب گردی

وب گردی