طرح «شهاب» ناموفق است

مدیرکل نظارت و ارزیابی بنیاد ملی نخبگان گفت: طرح شهاب ناموفق است زیرا تناقضات نامفهومی دارد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، الهام یاوری عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس و مدیرکل نظارت و ارزیابی بنیاد ملی نخبگان در برنامه پرسشگر با بیان اینکه نخبگان را به عنوان پیشران تحول و سرمایه های ارزشمندی که نیازمند تکریم و الگوسازی هستند، می‌شناسیم، گفت: در لایه های پایین‌تر افرادی هستند که معتقدند رانت ویژه نخبگی و تیزهوشی وجود دارد و تعدادی دارند سهم بیشتری می‌برند، بنابراین هرچقدر سهم کمتری بدهیم و منابع را به سمت آنها که تیزهوش نیستند ببریم به عدالت نزدیک تر است.

وی افزود: تعریف نخبه این است که فردی با ظرفیت های استعدادی، ذاتی و اکتسابی اش برای حل مسائل کشور مفید و موثر است.

یاوری با بیان اینکه مجموعه نظام این موضوع را پذیرفته اما برخی کارگزاران در سطوح پایین‌تر این موضوع را نپذیرفته اند، گفت: لازم است توافق اولیه ایجاد شود که به سازوکار منسجم نخبه پروری نیاز داریم.

وی درباره صنعت المپیاد گفت: هرچیزی ارزش افزوده ای دارد، طبیعی‌است که اطرافش صنعتی شکل بگیرد و باید بابت آن خوشحال شویم. اصل آن بد نیست که آدم هایی خرج کنند و برای آموزش هزینه کنند تا فرزندشان المپیادی شود. بلکه اشکال این است که حاکمیت باید عدالت را برقرار کند و امکانات را به دست آنها که پول ندارند نیز برساند و باید ارزیابی ها طوری انجام شود که افرادی که از طریق کلاس ها بالا نیامده اند هم بتوانند موفق بشوند.حاکمیت باید این آدم ها را هدایت کند و هدف گذاری صحیح برایشان داشته باشد.

مدیرکل نظارت و ارزیابی بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اینکه هر وقت چیزی تبدیل به صنعت شد مانند بیماری به آن نگاه نکنیم و نقش حاکمیتی خود را ایفا کنیم، گفت: روش است که اشکال دارد. راه حل این است که کار نخبگان را به نخبگان بسپاریم. تا وقتی امر سنجش را کسی که تجربه اش را ندارد انجام می‌دهد اوضاع همین می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه این گزاره که " همه آنها که سمپاد قبول می‌شوند کلاس خاص می روند" درست نیست، گفت: ممکن است در خروجی سمپاد طیف وسیعی انسان تربیت کنیم اما نقطه مشترک آنها ذهن فعال، خلاق و پرسشگر است. اینها حتی اگر کارآفرینی و صنعت نیاموخته اند اما در این عرصه ها حرف برای گفتن دارند.

وی درباره طرح شهاب گفت: شهاب ناموفق است، زیرا تناقضات مفهومی دارد.

وی در پایان افزود: موضوع عدم تفکیک استعدادهای برتر لزوما به معنای نداشتن مدرسه جداگانه نیست. می‌توان طوری عمل کرد که بچه ها دور از جامعه رشد نیابند. نفس کنار هم بودن آدم های مستعد یک ارزش است.

محمد اعتمادی رئیس‌ پیشین سازمان پرورش استعدادهای درخشان نیز در این برنامه با بیان اینکه یک چالشی وجوو دارد که مادر مابقی است و آن عدم اعتقاد کامل بر نخبه پروری است گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند نخبه پروری خیلی مهم است؛ ما باید به این مسئله، بلند مدت، راهبردی و با رویکرد ضرورت بالای کشور توجه کنیم. کشور نیاز دارد که برای پیشبرد تحولاتش افرادی توانمند، خلاق، پیشتاز، شجاع، معتقد، دیندار و انقلابی در حوزه های تخصصی و عمومی رشد یافته باشند.

وی افزود: امنیت کشور ما در همه حوزه ها و عرصه ها نیازمند افراد پیشتاز است. اگر این را در نظام های متنوع مدیریتی قبول داشته باشیم به کمک همدیگر می آییم تا افراد نخبه در مسیر درست پرورش یابند. آموزش و پرورش باید بداند که با شوق و اشتیاق استعدادها را از نقاط مختلف شناسایی و زیرنظر افراد صاحب صلاحیت تربیت کندتا آینده کشور تضمین شود.

اعتمادی با بیان اینکه چالش بزرگ این است که این اعتقاد نخبه پروری وجود ندارد یا کمرنگ است، گفت: وقتی پزشکی را که در سطح جهانی مثلا پیوند کبد برجسته است در کشور ما رشد کرده را می بینیم خیلی خوشحال می شویم یا اینکه تیم والیبال ما بین هشت کشور جهان است جای افتخار دارد. این ها در فرایندی رشد کرده اند که فرایند خوبی است و باید مشوق و حمایتگر فرایندهایی باشیم که به این نقطه می رسد و ضایعه ها و نقطه ضعف ها را پوشش می دهد.

وی ادامه داد: اگر دستگاهی به نخبه پروری اعتقاد داشته باشد منابع صرف می‌کند تا بهترین شیوه شناسایی استعدادها را بکاربگیریم، گفت: این منابع و امکانات لازم دارد. باید برویم استعدادهای ناشناخته را پیدا کنیم، هرکجای کشور که هستند.

وی با اشاره به اینکه وقتی نخبه را از آموزش و پرورش بیرون کرده و به سمت مدارس غیردولتی می‌بریم آنها که امکانات بیشتر دارند رشد می کنند و بعد در دانشگاه‌های خوب تحصیل می کنند، در ارزیابی میزان موفقیت طرح شهاب اظهار کرد: در جریان جزئیات اجرایی نیستم، ولی در کل فرایندی که می‌خواهیم افراد پیشتازی را تربیت کنیم نیازمند سه یا دو شیوه نیست بلکه باید راهکارهای متنوعی مورد مطالعه قرار بگیرند. تا زمانی که به این راهکارها نرسیدیم نباید طرح های موجود را تضعیف کنیم.

وی با بیان اینکه اقتصاد آموزش و پرورش ما در ایران با دیگر کشورها متفاوت است اظهار کرد: نسبت جی دی پی به دانش آموز ما فاصله های فاحش دارد. نخبه یعنی منتخب که تحت تربیت ویژه قرار می گیرد. اگر منابع بی نهایت بود می توانستیم همه را به استعدادهایشان برسانیم.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1029392

وب گردی

وب گردی