مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در 13 مهر

«حذف لاک‌پشتی کنکور، اختصاص پارکینگ برای زائران اربعین و کمبود 108 هزار معلم در کشور» از جمله مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین روزنامه فرهیختگان در سیزدهم مهرماه به شرح زیر است:

حذف لاک‌پشتی کنکور

در این عنوان روزنامه فرهیختگان، آمار پذیرفته‌شدگان دانشگاه از طریق آزمون و بدون آزمون مورد بررسی قرار گرفته است.رفیت رشته‌های بدون‌آزمون دانشگاه‌ها اگرچه 85 درصد کل ظرفیت دانشگاه‌هاست، اما تنها 56 درصد از پذیرفته‌شدگان را در خود جای داده است. پذیرش 24 هزار و 219 نفر از داوطلبان بدون آزمون در رشته‌های روزانه، از 171 هزار نفر ظرفیت کل روزانه کشور نشان‌دهنده آن است که همچنان رشته‌های پرطرفدار روزانه محدود به آزمون سراسری است. از طرفی اگر این تعداد از رشته‌های روزانه را از تعداد پذیرفته‌شدگان بدون آزمون کم کنیم، تعداد 223 هزار و 197 نفر از طریق بدون آزمون وارد دانشگاه شده‌اند و این تعداد تنها 28هزار و 590 نفر نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

این درحالی است که تعداد داوطلبان کنکور سال 98 نسبت به داوطلبان کنکور 97، 65 هزار و193 نفر افزایش پیدا کرده است. درواقع هرچند درصدها در سه سال اخیر به نفع رشته‌های بدون آزمون درحال تغییر است، اما آن را نمی‌توان الزاماٌ به معنای موفقیت طرح پذیرش بدون آزمون دانست. از طرفی این موضوع نشان‌دهنده آن است که «حذف کنکور» بدون وجود رشته‌های روزانه و پرطرفدار معنای واقعی خود را پیدا نخواهد کرد و اتفاقا مانند آنچه امسال باعث تعجب همگان در عدم‌انتخاب رشته 46 درصد از داوطلبان شد، در آینده هم با آمارهای عجیبی مواجه خواهیم شد. عدم‌توجه به بازار کار، آینده شغلی و غیره باعث شده داوطلبان ویژگی‌های خاصی را برای انتخاب‌رشته‌ در نظر بگیرند. یقینا با توجه به افزایش تعداد داوطلبان نمی‌توان اختلاف 28 هزار و 590 نفری داوطلبان بدون آزمون۹۸ و استفاده‌کننده از سوابق تحصیلی سال 97 را به معنای استقبال دانشجویان از رشته‌های بدون آزمون گرفت، بلکه باید به پدیده‌های پنهان این ماجرا توجه داشته باشیم.

بودجه تحقیق و توسعه نظامی در سیطره قدرت‌های اقتصادی اروپا

خبرنگار روزنامه فرهیختگان در این عنوان به بررسی بودجه تحقیق و توسعه نظامی پرداخته است. شکاف فناوری‌های نظامی از اواسط دهه 1960 میلادی و زمانی که آمریکا یک‌سوم از بودجه دفاعی خود را صرف تحقیق و توسعه نظامی می‌کرد، به وضوح مشاهده می‌شد. در آن زمان، بودجه اروپا در این بخش بسیار کمتر بود. البته این شکاف در سال‌های اخیر بیشتر هم شده است. هزینه آمریکا در بخش توسعه و تحقیق نظامی در سال 2005 به 75 میلیارد دلار رسید که نسبت به سال 2000، قریب 75 درصد بیشتر شده بود. بودجه‌های تحقیق و توسعه نظامی در اروپا و در کشورهایی چون انگلیس، فرانسه، آلمان، اسپانیا، ایتالیا و سوئد در دوران پس از جنگ سرد، به‌طور قابل‌توجهی (حدود هشت درصد) کاهش یافته است. کل هزینه‌های تحقیق و توسعه نظامی در اروپا در سال 2001، توسط این شش کشور حدود 99 درصد کل این بخش را در اتحادیه اروپا شامل می‌شد.

اختصاص پارکینگ برای زائران اربعین

محمدرضا خدادادی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام در این عنوان روزنامه فرهختگان از اختصاص پارکینگ برای زائران اربعین خبر داد و گفت: مقوله دیگری که امسال از سوی بسیچ دانشجویی واحد ایلام دنبال شد، بحث اختصاص پارکینگ به خودروهای دانشجویان، اساتید و کارکنان است که در همین راستا پارکینگ واحد مهران با ظرفیت هزار خودرو در اختیار زواری که عضو خانواده دانشگاه آزاد اسلامی هستند، قرار می‌گیرد و علاوه‌بر آن در ابتدای شهر مهران نیز پارکینگی وجود دارد که با رایزنی‌های صورت گرفته این فضا به این امر اختصاص پیدا خواهد کرد و هر دو پارکینگ به صورت رایگان در اختیار زوار قرار خواهد گرفت؛ البته باید به این مساله اشاره کنم که ظرفیت این پارکینگ 10 هزار خودرو است و با این حساب به نظر می‌رسد بخش اعظمی از مشکل پارکینگ برای جامعه دانشگاه آزاد اسلامی حل خواهد شد و تا بازگشت آخرین فردی که خودرویش در هر یک از این دو پارکینگ پارک شده است، امکان استفاده از این فضا وجود خواهد داشت.

وی در ادامه گفت: همچنین ارائه تسهیلات یک میلیون تومانی به دانشجویان و سه میلیون تومانی به کارکنان نیز توسط ستاد اربعین حسینی دانشگاه آزاد اسلامی درنظر گرفته شده است تا این سفر و پیاده‌روی برای مشتاقان اهل بیت(ع) تسهیل شود. توصیه ما این است که زوار به صورت انفرادی به کشور عراق سفر نکنند، چراکه در صورت بروز هر نوع مشکل برای آنها، کسی نیست که بتواند در کمترین زمان ممکن به آنها کمک کند، به همین دلیل پیشنهادما این است که افراد به صورت گروهی یا حداقل با یک همراه به این سفر اعزام شوند.

مهم‌ترین عناوین روزنامه آفرینش در سیزدهم مهرماه به شرح زیر است:

تغییر مهمی در کنکور سراسری 99 اتفاق نمی‌افتد

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ایت عنوان روزنامه آفرینش درباره تغییرات کنکور برای سال آینده گفت: معمولا تصمیم گیری در رابطه با کنکورها و کنکور سراسری 99 و تغییرات جزئی اگر باشد، بر عهده شورای سنجش و پذیرش دانشجو است. باید صبرکرد تا جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو برگزار شود اگر برنامه خاصی در این زمینه باشد اعلام می‌شود. ولی تا جایی که من می‌دانم، تغییر مهمی اتفاق نخواهد افتاد.

کمبود 108 هزار معلم در کشور

حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در جلسه شورای آموزش و پرورش استان خوزستان اعلام کرد: برخی بر این اعتقاد هستند که امیدی برای حل مشکلات آموزش و پرورش وجود ندارد، درحالی که باید مشکلات را رمز گشایی کرد. باید به ریشه های شکل گیری مشکلات بپردازیم.به عنوان مثال 25 سال است که به مشکل ساماندهی نیروی انسانی در آموزش و پرورش پرداخته می‌شود و طرح‌هایی ارائه می‌شود و نتیجه آن این است که اکنون 108 هزار معلم در کشور کمبود داریم.وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: به کمک همه مدیران آموزش و پرورش نیازمندیم و باید همه توان خود را به کار گیریم. خدمات آموزش و پرورش بسیار بزرگ هستند.اگر این کشور ایستادگی کرده ‌است، به دلیل وجود آموزش و پرورش است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1029399

وب گردی

وب گردی