چگونه به جنگ آنفولانزا برویم؟

شروع فصل سرما با خود مهمان ناخوانده ای به نام آنفولانزا را به همراه می‌آورد؛ برای محافظت از خود و سالم ماندن در این شرایط، بایدنکات کلیدی را مدنظر داشت.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، مرکز کنترل بیماری‌ های جهانی توصیه می‌کند که افراد دارای شش ماه سن یا بالاتر، واکسیناسیون آنفلوانزا را در اواخر اکتبر یعنی ابتدای فصل پاییز و قبل از شروع ویروس دریافت کنند، اما اگر این کار را نکردید بعدا هم برای آن وقت دارید.

طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها(CDC)، سال گذشته حدود 40 میلیون نفر به آنفولانزا مبتلا و صدها هزار نفر در بیمارستان بستری شدند که 35400 تا 61000 فوت از جمله 134 کودک را شامل می‌شد.

در ادامه به بیان تجربیات «دیوید سنیمو» متخصص بیماری های عفونی دانشکده «نیوجرسی» در مورد این بیماری می‌پردازیم.

اقدامات احتیاطی روزانه افراد برای جلوگیری از ابتلا به عفونت چیست؟

آنفلوانزا از طریق قطراتی مانند عطسه یا سرفه و همچنین از طریق تماس با سطوح آلوده به ویروس پخش می‌شود. CDC اقدامات احتیاطی را برای جلوگیری از شیوع میکروب مانند جلوگیری از تماس با افراد بیمار توصیه می کند، حداقل 24 ساعت بعد از تمام شدن تب در خانه بمانید بینی و دهان خود را هنگام عطسه یا سرفه بپوشانید، دستان خود را با صابون و آب بشویید.

بعد از استفاده از دستمال کاغذی از دست زدن به چشم، بینی و دهان خودداری کنید. همچنین باید در هنگام بیماری از تجمع در مکانهای عمومی اجتناب کرده تا خطر ابتلا به دیگران را به حداقل برسد.

عوارض آنفولانزا

علائم شایع شامل تب، لرز، سرفه، گلودرد، آبریزش یا چرک بینی، درد عضلات یا بدن، سردرد، خستگی، استفراغ و اسهال است. دو مورد آخر در کودکان بیشتر از بزرگسالان است. پزشک می‌تواند برای درمان آنفولانزا دارو تجویز کند که در 48 ساعت اول شروع علائم مؤثر است؛ بنابراین به محض مشکوک شدن به آنفولانزا برخوردهای اولیه بسیار مهم هستند.

عفونت های سینوسی و گوش نمونه هایی از عوارض متوسط ​​آنفولانزا است، اما ذات الریه یک عارضه جدی مکرر به ویژه در افراد مبتلا به بیماری مزمن ریه است. سایر عوارض جدی شامل التهاب قلب، مغز یا بافت‌های عضلانی و نارسایی چند اندام مانند نارسایی تنفسی و کلیه نیز ممکن است به‌وجود آید. خود آنفولانزا می تواند منجر به نارسایی تنفسی و مرگ شود.

افرادی که بیش از 65 سال سن دارند، خطر عوارض و مرگ و میر بیشتری دارند. CDC تخمین می زند 70درصد تا 90درصد مرگ و میر سالانه آنفولانزا در افراد بالای 65 سال است. افراد مبتلا به سایر بیماریهای مزمن نیز در هنگام ابتلا به آنفولانزا بدتر می شوند. به عنوان مثال، درصورت ابتلا افراد مبتلا به بیماری عروق کرونر به آنفولانزا، خطر حمله قلبی افزایش میابد.

چرا واکسیناسیون مهم است؟

واکسیناسیون علاوه بر محافظت از شما در برابر انواع آنفولانزا از شدت علائم کاهش می‌دهد. همچنین، برخی از افراد به ویروس آنفولانزا آلوده می‌شوند اما علائمی ندارند با این وجود در این مدت، هنوز هم می‌توانند ویروس را به دیگران منتقل کنند؛ به خصوص جمعیت‌های آسیب پذیر مانند افراد مسن، کودکان و کسانی که سیستم ایمنی خاص (مانند بیماران سرطانی، HIV یا بیماران ریوی) دارند. واکسیناسیون باعث جلوگیری از انتقال ویروس به دیگران می‌شود. واکسن آنفولانزا هر دو نوع آنفلوانزا A و B را پوشش می دهد.

آیا استفاده از اسپری غدد بینی به اندازه تزریق مؤثر است؟

«FluMist»که به افراد 2 تا 49 سال داده شود، حاوی ویروس زنده است و در صورت تجویز صحیح مؤثر است. برخی مطالعات نشان می دهند که اسپری بینی برای فصول گذشته چندان مؤثر نبوده اما واکسن بینی دوباره اصلاح و به همان اندازه تزریق مؤثر است.

تاثیر واکسیناسیون

فصل آنفولانزا از اکتبر تا اواخر ماه مه با فعالیت اوج بین دسامبر و فوریه متغیر است. توصیه CDC در مورد استفاده واکسن در اواخر اکتبر با اثرگذاری 6ماهه است. بنابراین، دقت کنید که زمان زدن واکسن را به گونه‌ای تنظیم کنید که در طول 6ماهه دوران سرما اثر آن باقی بماند.

دریافت آنفولانزا از واکسن
مردم باید بدانند که دو هفته تا تاثیر واکسن زمان لازم است. بنابراین در این دوره هنوز هم احتمالا ابتلا وجود دارد. واکسن بدن شخص را در معرض تضعیف ویروس قرار می دهد و به سیستم ایمنی بدن اجازه پاسخ دهی مناسب را می‌دهد.

بنابراین در اصل بدن به یک «مینی آنفولانزا» مبتلا می‌شود به همین دلیل است که افراد بعد از دریافت واکسن بیمار می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1029413

وب گردی

وب گردی