کلید خوردن  دسیسه چینی جدید علیه عراق

محور عبری-عربی با دسیسه چینی و توطئه های جدید در حال بی ثبات سازی دوباره عراق و پیگیری دستورکارهای مخاطره آمیز در خاورمیانه است.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، تظاهرات های پراکنده ای با هدف تامین مطالبات مشروعی همچون بهبود خدمات عمومی و مبارزه با فساد اداری برگزار شد. مساله ای که در عراق جدید امری غریب، تازه و دور از انتظاری نیست. با این حال در عرض چند ساعت و به طرز مشکوکی روند مسالمت آمیز تظاهرات ها تغییر کرد و به خشونت کشیده شدند.

همزمان با این دگردیسی تامل برانگیز، رسانه های تحت حمایت عربستان، امارات متحده و بعضا اسرائیل نیز به با قطع پخش عادی، تمام توجه و تمرکز خود را به پوشش این تظاهرات ها اختصاص دادند. در فضای مجاز نیز همین سناریو به شکل دیگری تکرار شد.

خبرهای متعددی نیز درمورد وجود عناصر مشکوک و تیراندازی های خودسرانه منتشر شد. برخی از رهبران تراز اول عراقی نیز با تائید این تحرکات مشکوک از دسیسه چینی جدیدی علیه این کشور گفتند.

با کنار هم گذاشتن قطعات مختلف این پازل به دنبال پاسخ به این پرسش افتادیم که آیا می توان در تظاهرات های اخیر عراق رد و حضور سرویس های جاسوسی و به ویژه رسانه های محور عبری-عربی را پیدا کرد یا خیر؟ و هدف آنان از ایجاد بی ثباتی جدید در عراق چیست؟

به نام مردم به کام ....

با شروع تظاهرات های مردمی در بخش هایی از عراق شبکه های «العربیه»، «الحدث» و «اسکای نیوز عربی» متعلق به سعودی ها و اماراتی ها و نیز برخی شبکه های نزدیک به جریان بعث در عراق بی وقفه، صحنه های خشونت بار این تظاهرات ها را به نمایش می گذارند و با دامن زدن به آنان از آن به عنوان انقلاب یاد می کنند.

همین مساله زنگ خطر را درمورد سوءاستفاده این کشورها از تظاهرات های عراق را برانگیخت. اما دسته ای با رد این فرضیه مدعی شدند این رسانه ها به کار خبر رسانی خود مشغول هستند و چنین ادعایی با واقعیت منطبق نیست مگر اینکه اسناد دیگری در این باره کشف شود.

پس از اندکی اسناد جدیدی از مداخله خارجی در تظاهرات ها و تغییر روند آن منتشر شد. در کمال تعجب تظاهرات مردم عراق در توییتر به ترند جهانی تبدیل شد، اما بنابر گزارش ها این حجم از توئیت نه از عراق بلکه از عربستان سعودی ارسال شده است؛ 79 درصد از توییت‌های ارسال شده با IP عربستان سعودی بوده و تنها 6 درصد از آنها از عراق ارسال شده است.

هشتک‌های مربوط به تظاهرات در عراق فقط در میان ترندهای عربستان نبوده است بلکه در بحرین و لبنان نیز دیده می شود و جالب اینکه 4 ساعت پس از خارج شدن این هشتک از میان ترندهای محلی کشور عراق همچنان به مدت 24 ساعت در بحرین ترند بوده است که تاکیدی بر این است که عربستان دارای تیم های سایبری زیادی در کشورهای عربی است و از این طریق با احساسات مردم این کشورها بازی می کند.

درهمین راستا، «ادی کوهن» که به «مأمور توئیتری» رژیم صهیونیستی برای تأثیرگذاری بر افکار عمومی کشورهای عربی معروف است، ضمن حمایت از معدود اقدامات خشونت آمیز در عراق، از عاملان این اقدامات به عنوان «انقلابیون» یاد کرده است! تا بدین ترتیب به زعم خود نقش مؤثری در تهییج معترضان و سوق دادن آن ها به انجام اقدامات خشونت آمیز ایفا کرده باشد.

روزنامه الاخبار نیز در این باره و به نقل از چند مقام عالی رتبه عراقی نوشت صحبت از یک «کودتا» یا «دولت نجات یا حاکم نظامی» مطرح است. منابع امنیتی بلندپایه با تایید این امر می گویند که طرحی با همکاری چند دستگاه اطلاعاتی کشف شده است که هدف از آن تحریک تظاهرات و سپس بهره برداری و نفوذ به آن و سوق دادن آن به سمت خشونت و ایجاد یک هرج و مرج در کشور است تا طبیعتا به یک برخورد بزرگ بین مردم و نیروهای امنیتی منجر شود و در کنار آن پوشش رسانه ای گسترده و ناامنی بزرگی در سراسر کشور به راه بیندازند.

به نوشته الاخبار، این منابع افزوده اند در نهایت امر، بحران مصنوعی ایجاد شده با حضور یک فرمانده نظامی دارای طرفدار با همکاری آمریکایی ها پایان یابد و صحنه را به دست بگیرد و به عنوان فرمانده یک دولت نجات یا وضعیت جدید مطرح شود تا از این طرق آمریکا سلطه خود بر عراق را تشدید کند.

در همین ارتباط سخنگوی وزارت دفاع عراق نیز تاکید کرد افراد نفوذی در تظاهرات اخیر به سمت تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی تیراندازی کردند که هدف آنها ایجاد فتنه بود و دودستگی در کشور است. این مساله توسط «نوری مالکی» رئیس ائتلاف دولت قانون عراق نیز مورد تاکید قرار گرفت.

کنار هم گذاشتن این قطعات، هیچ شکی درمورد برنامه و دسیسه چینی جدید کشورهای مخالف محور مقاومت در عراق باقی نمی گذارد و پس از پایان غائله داعش، از این تظاهرات ها می توان به عنوان سرآغاز توطئه جدید یاد کرد.

هدف چیست؟

شکی در ساختگی بودن داعش و به کارگیری آن توسط آمریکا، اسرائیل و عربستان علیه ملت های منطقه و به ویژه عراق وجود ندارد. آنان امیدوار بودند از طریق کارت ترور به اهداف بلند مدت خود در خاورمیانه دست یابند. اما محور مقاومت با سازماندهی بسیج مردمی و نیروهای ارتش عراق به نبرد تروریست ها رفت. و پس از چهار سال مبارزه توأمان داعش به طور کامل از جغرافیای سیاسی عراق و بعضا سوریه نیز محو شد.

سرمایه گذاری کلان محور تحت رهبری آمریکا نه تنها به شکست منتهی شد بلکه محور مقاومت با موفقیت در صحنه سیاست و قدرت منطقه ظاهر شد و عراق نیز به یکی از مراکز اصلی آن تبدیل شد.

این مساله می تواند در میان و بلند مدت حضور آمریکا در خاورمیانه را خنثی و نفوذ عربستان و اسرائیل را به شدت کاهش دهد. به عبارت دیگر ایران و محور تحت رهبری اش به یگانه بازیگر اصلی خاورمیانه تبدیل خواهند شد.

در چنین شرایطی باید دستورکارهای جدیدی پی ریزی می شد. دستورکارهایی که با از بین بردن ثبات و تمرکز در عراق دوباره این کشور را به صحنه جدال و نبرد تبدیل کند و از این رهگذر دستاوردهای محور مقاومت را نیز از بین رود.

به طور قطع به یقین می توان گفت بروز و تداوم تظاهرات های خشونت آمیز در عراق همسویی استراتژیکی با منافع آمریکا و محور عبری- عربی دارد و آنان از این بی ثباتی جدید سودمند و منتفع خواهند شد. بنابراین احتمالا آمریکا و متحدینش یک بار دیگر نیز شانس خود را برای کنترل و نفوذ در عراق امتحان خواهند کرد. اما با توجه به شکست های گذشته، تجارب محور مقاومت و برون زا بودن منشاء این تظاهرات ها این بار نیز واشنگتن و متحدانش چیزی به غیر از شکست از صحنه سیاست عراق درو نخواهند کرد.

کد خبر: 1029429

وب گردی

وب گردی