انضباط و شفافیت مالی در تدوین و بررسی بودجه امسال رعایت شد/ واگذاری محاسبه شهریه دانشجویان به هیئت امنای استان‌ها

به گفته سرپرست دفتر برنامه و بودجه دانشگاه آزاد اسلامی در تدوین و بررسی بودجه امسال انضباط مالی، شفافیت مالی، ضوابط و مقررات دانشگاه به درستی تنظیم شد تا یک برنامه عمل‌گرا برای یک سال پیشرو در اختیار واحدهای دانشگاه قرار بگیرد.

سارا طاهری: «تنظیم و تصویب بودجه» یکی از مفاهیم اصلی در همه دستگاه‌های اجرایی محسوب می‌شود؛ الزامی که دانشگاه‌ها نیز از آن مستثنی نیستند و باید منابع درآمدی و همچنین هزینه‌کرد خود را متناسب با ظرفیت ها و امکانات پیش بینی و تدوین کنند. دانشگاه آزاد اسلامی نیز بر همین اساس در هر سال، بودجه خود را در قالب برگزاری جلسات تخصصی بین صف و ستاد (استانها و سازمان مرکزی) تدوین و تصویب می‌کند. اما برگزاری این جلسات امسال یک تفاوت اساسی با سال‌های گذشته داشت و آن تدوین و ترسیم برنامه های عملیاتی متناسب با طرح آمایش منطقه ای برای استفاده بهینه از ظرفیت ها و امکانات دانشگاه در پیش بینی منابع و مصارف بود و دیگر همانند سال‌های گذشته برگزاری جلسات بصورت «تشریفاتی» نبود.

در واقع رویکرد جدید دانشگاه آزاد اسلامی امسال به این صورت بود که واحدها ابتدا برنامه‌های عملیاتی خود را ارائه می‌کردند و سپس متناسب با آن برنامه‌ها، بودجه واحدها(منابع و مصارف) پیش بینی، بررسی و تصویب می‌شد. بودجه ریزی عملیاتی تعریف عملیاتی برنامه‌هاست، بنابراین در جلسات بودجه دانشگاه آزاد اسلامی هر اقدامی که در یک سال آینده مدنظر است، مشخص شد. در گذشته بودجه در این دانشگاه بیشتر جنبه تشریفاتی و نمایشی داشت اما در دوره جدید مدیریتی قرار است همه برنامه‌ها در قالب بودجه سالانه باشد.

حسین جوادی سرپرست دفتر برنامه و بودجه دانشگاه آزاد اسلامی در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه ایسکانیوز درباره جزئیات جلسات بودجه امسال سخن گفت.

به گفته او در تدوین و بررسی بودجه انضباط مالی، شفافیت مالی، ضوابط و مقررات دانشگاه به درستی تنظیم شد تا یک برنامه عمل‌گرا برای یک سال پیشرو در اختیار واحدهای دانشگاه قرار بگیرد.

مشروح گفت و گوی ایسکانیوز با سرپرست دفتر برنامه و بودجه دانشگاه آزاد اسلامی را در زیر می‌خوانید.

ایسکانیوز: جلسات بررسی برنامه و بودجه واحدهای دانشگاهی به پایان رسید؛ مهمترین تغییر اساسی بودجه امسال نسبت به سال‌های گذشته چه بود؟

جوادی: بودجه دانشگاه آزاد اسلامی در جلسه هیات امنا مورد تصویب قرار گرفت؛ تغییر اساسی این بود که امسال ترکیب و سیاست‌های بودجه دوره یک ساله مالی را در هیات امنا مطرح و امور درآمدها و هزینه‌ها در آن مشخص شد. همچنین امور هیات علمی، کارکنان و سایر موارد در این جلسات بررسی و همه اعداد و ارقام که از دفتر برنامه و بودجه به هیات امنا و رئیس محترم دانشگاه ارائه شده بود و همه مورد تصویب قرار گرفت.

فرآیند بودجه ریزی در دانشگاه اول تهیه و تنظیم و بعد تصویب است؛ در حال حاضر تصویب نیز انجام شده و به سمت تنظیم موافقت نامه‌ها می باشیم تا با معاونت‌های ستادی و استان‌ها به سمت اجرایی کردن و عملیاتی کردن بودجه برویم. مرحله بعد نیز نظارت بر عملکرد بودجه استانها است. امسال در پیش بینی، بررسی و تدوین بودجه تغییر اساسی تأکید بر سیاست‌های بودجه ای حاصل از ماموریت محوله ریاست محترم دانشگاه جهت نیل به اهداف بیانیه گام دوم انقلاب و سند چشم انداز 1404 بود که در شفافیت، مدیریت بهینه منابع و انضباط کاری دانشگاه مؤثر است.

ایسکانیوز : چه فاکتورهایی برای بودجه استان‌ها در نظر گرفته شد؟

جوادی: استان‌ها با توجه به ظرفیت‌ها و امکاناتی که دارند بودجه‌های متفاوتی را تدوین و ارایه کردند. تاکیدی که برای استان‌ها شده این است که در مرحله اول بتوانند افزایش درآمد یا کاهش هزینه و صرف جویی به معنای واقعی داشته باشند و بخش دانشجویی را تقویت کنند و الحمدالله با توجه به استقبال خوبی که خانواده‌ها از دانشگاه داشتند ثبت نام اولیه با هدایت و راهنمایی بخش سنجش و معاونت های تخصصی مربوطه امید بخش بوده است.

خانواده‌ها، تفاوت بین خدمات و امور آموزشی کیفی و غیر کیفی امروز دانشگاه آزاد را نسبت به سایر دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی که فقط یک ساختمان دارند به خوبی تشخیص می دهند و به این موضوع اهمیت می‌دهند. بنابراین امسال استقبال از ثبت نام در دانشگاه آزاد اسلامی نیز خوب بود و امیدواریم بتوانیم با کیفیتی که مورد تاکید ریاست محترم دانشگاه و مدیریت مجموعه است بتوانیم دانشگاهی در طراز انقلاب اسلامی داشته باشیم.

در جلسات کارشناسی که به منظور دفاع از برنامه ها و پیش بینی بودجه‌ 31 استان ها برگزار گردید بودجه چند استان نیاز به بازنگری داشت ولی مابقی استانها به اضافه واحدهای مستقل دانشگاه بودجه های خود را با توجه سیاست‌هایی دانشگاه تنظیم و ارایه کردند. در نهایت بودجه تمام استان‌ها مورد موافقت کمیته برنامه و بودجه ستاد مرکزی با حضور ریاست محترم دانشگاه قرار گرفت که بعد از آن برای مصوبه هیات امنا ارسال شد.

ایسکانیوز: برنامه کدام استان ها شفاف‌تر بود؟

جوادی: به غیر از چهار استان، بودجه بقیه استان‌ها هم از نظر برنامه‌ای و هم کیفی خوب بود و بودجه چند استان نیز با توجه به برگزاری گارگاه آموزشی و ارایه راهکارهای مشاوره‌ایی بازنگری و در نهایت مورد تصویب قرار گرفت.

ایسکانیوز: یکی از تاکیدات دکتر طهرانچی شفافیت مالی و جلوگیری از هزینه‌های غیر ضروری است. در بودجه امسال چه میزان به این موضوع توجه شد؟

جوادی: یکی از برنامه‌هایمان این بود که بودجه‌ها در واحدهای دانشگاهی و استانی بررسی شود و سپس بصورت تجمیع، از استان به سازمان مرکزی ارسال شود ولی فقط شامل عدد و ارقام نباشد. در سال‌های گذشته پیش بینی بودجه بر اساس عدد و ارقام بود اما امسال بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده بر اساس تدوین برنامه عملیاتی، بودجه پیش بینی و تنظیم شده است. در واقع قرار بر این شد در هر فعالیتی میزان درآمد و هزینه آن مشخص باشد. برای همین به سمت اجرا و ابلاغ سیاست‌های احکام و بودجه ای حرکت کردیم. بر اساس این نگاه، هر فردی باید نسبت به مقداری که می‌خواهد هزینه کند، باید پاسخگو باشد چون متاسفانه پیش از این سلیقه ای عمل می شد. ما جلوی این کار را گرفتیم تا ردیف و درآمد هزینه در دانشگاه مشخص باشد.

باید به سمت یک نظام بودجه‌ریزی عملیاتی حرکت کنیم تا اتلاف منابع را نداشته باشیم و به عبارتی بتوانیم منابع را کنترل کنیم. یک رابطه مستقیم بین هزینه و نتیجه مورد انتظار ماست یعنی باید منابعی که در اختیار داریم را بر اساس اولویت و نتایجی که قابل اندازه گیری باشد تخصص دهیم و این گونه نیست که فقط وجوه در اختیار یک دانشگاه قرار بگیرد بلکه باید هدف، نتایج و اثر دهی مشخص باشد تا بر اساس آن بتواند پاسخگو باشد. این موضوع را در فرایند تخصیص انجام می‌دهیم و در همین راستا به زودی موافقت نامه‌ها را با معاونت‌های ستادی و استان‌ها انجام میدهیم تا بر اساس منابع درآمدی تخصیص لازم صورت گردد، بنابراین بیش از آن نمی‌توانند هزینه کنند.

ایسکانیوز: بودجه ای که برای طرح پایش استان‌ها در نظر گرفته شد بر چه مبنایی است؟

جوادی: اکثر برنامه‌هایی که واحدها برای طرح پایش ارائه می دهند مورد تصویب قرار گرفته و به آن ها بودجه اختصاص یافته است. چرا که امسال به برنامه ها بودجه تخصیص دادیم. واحدهایی که برنامه ارائه داده بودند به آنها بودجه اختصاص داده می‌شود و ما هر سه ماه طرح پایش را انجام می دهیم و در پایان سال نیز از طریق عوامل خزنه داری عملکرد را بررسی می‌کنیم. در واقع استان‌ها و سازمان مرکزی به صورت متمرکز این کار را انجام میدهند.

ایسکانیوز: بیشترین بودجه به کدام استان تعلق گرفت؟

جوادی: طبیعتا استان تهران بیشترین بودجه را دارد چرا که بیشترین دانشجو را در اختیار دارد.

ایسکانیوز: یکی از موضوعاتی مورد تاکید دکتر طهرانچی طرح تحول کشورزی است؛ برای این موضوع چه تمهیداتی در بحث بودجه اندیشیده شد؟

جوادی: یکی از محورهایی که در برنامه و بودجه داشتیم این بود که از امکانات دانشگاه بهترین استفاده را انجام دهیم. با توجه به این که اساتید، کارکنان و دانشجویان خوبی در رشته کشاورزی داریم و همچنین ظرفیت هایی که در اختیار دانشگاه برای آموزش وجود دارد، بودجه ای به آن‌ها اختصاص داده شده تا از روند سنتی به سمت صنعتی و مکانیزه شدن حرکت کنند. تاهم بهره برداری بیشتر انجام شود و هم دانشجویان آموزش بیشتری ببیند. بنابراین طرح تحول حوزه کشاورزی را مورد تاکید بود زیر هم رشته تحصیلی و اساتید مجرب داریم و هم دانشجویان آن را در اختیار داریم، ضمن اینکه موضوع تحول به عنوان یک راهبرد و سیاست به استان ها ابلاغ شده تا حتما طرح تحول کشاورزی داشته باشند.

ایسکانیوز: بهترین نتیجه‌ای که از تغییر سال مالی دانشگاه گرفته شد چه بود؟

جوادی: می‌دانید که در پیش بینی بودجه به متغیرهای مختلفی باید توجه کرد تا بین پیش بینی با واقعیت، انحراف عمده ای وجود نداشته باشد برای دقت در پیش بینی یکی از متغیرهای مهم، فاکتور زمان است که معمولا در کشور ما نرخ تورم تا دو الی سه ماه پس از شروع سال می‌تواند بهتر مورد نظر و رصد باشد بنابراین دانشگاه به منظور دقت در عملیاتی کردن بودجه‌ریزی به این مهم نیاز داشت که با درایت ریاست محترم دانشگاه و مدیران مجموعه اقدام لازم در تغییر سال مالی و تطبیق آن با سال تحصیلی انجام شد.

دوم اینکه تطابق درآمدها با هزینه‌های تعهد شده در سال مالی منطبق با تحصیل دانشجویان بهتر قابل کنترل، وصول و اجرا بوده است که به این منظور تمهیدات لازم نیز در نظر گرفته شد و طبق قوانین جاری کشور صورت‌های مالی استاندارد دانشگاه نیز با انجام اقدامات لازم اصلاح، تدوین و در زمان مقرر به مبادی ذیربط ارائه خواهد شد. سوم این که برای اولین بار محاسبه شهریه به هیات امنای استان‌ها واگذار شد تا در چهار گروه و پنج مقطع تحصیلی و با توجه به شرایط استانی نرخ افزایش یا کاهش شهریه را تعیین کنند.

درآمد دانشگاه در مهرماه است بنابراین درآمدها یا در مهر یا بهمن ماه احصا می‌شد. بهترین موقع سال دانشگاه از شهریور تا شهریور است تا بحث درآمدهایش در همان سال محقق شود. یکی از خوبی‌های تغییر سال مالی دانشگاه این است که درآمدهای‌مان در همان سالی که هستیم محقق می‌شود. در سالهای قبل به طور مثال درآمدهایمان در بهمن ماه احصا و حدود 70 درصد آن به 6 ماه سال بعد منتقل می شد که این موضوع دانشگاه را با مشکلات زیادی مواجه می کرد چرا که درآمدها با هزینه ها همخوانی نداشت که این مشکل امسال و با تغییر سال مالی رفع شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1029435

وب گردی

وب گردی