چرا حیوان سه پا نداریم؟

مقاله‌ای که به تازگی توسط یک دانشمند منتشر شده نشان می‌دهد علت عدم وجود حیوان سه پا به هسته تکامل آنان باز می‌گردد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، «تریسی تامسون» دانشجوی فارغ التحصیل رشته علم زمین و سیاره دانشگاه کالیفرنیا، در مورد عدم وجود حیوان سه پا دست به بررسی‌هایی زد. او به تازگی مقاله‌ای در مورد این موضوع را در مجله «Bioessays» منتشر کرده است.

جرقه این ایده پس از گذراندن کلاس تکامل با دیرینه شناس«Geerat Vermeij» که دانش آموزان را در مورد یک فنوتیپ ممنوعه(حیوان یا گیاه که وجود ندارد، نمی تواند وجود داشته باشد) به چالش کشید، در ذهن تامسون به‌وجود آمد.

تامسون خاطرنشان کرد که حیوانات زیادی برای استراحت از موضع سه پایه استفاده می کنند. میرکات یا دم عصایی‌ها در حالت ایستاده بر روی دم و پای عقب خود استراحت می کند یا دارکوب ها از پرهای دم برای مهار خود در برابر تنه درخت استفاده می کنند.

تامسون اظهار کرد برخلاف، ایستادن بر روی دو پا که نیاز به انجام کار عضلات و همچنین پاهای نسبتاً بزرگ دارد؛ موضع سه پایه برای پایداری نیاز به انرژی ندارد.

حرکت سه پا کمتر متداول است. حشرات شش پا حالت حرکتی دارند که پاهای آنها به صورت سه تایی حرکت می کند: دو پا در یک طرف و دیگری در طرف مقابل در زمین قرار دارند، در حالی که پاهای مخالف در هر زمان حرکت می کنند. به این حالت سه پایه متناوب گفته می شود.

بسیاری از حیوانات درختی از دم خود برای گرفتن اضافی استفاده می کنند. طوطی ها از منقار قوی و انعطاف پذیر خود به عنوان یک چنگال اضافی برای مانور در شاخه های درخت استفاده می‌کنند.

پاهای عقب بلند باعث می شود که کانگوروها مانند سایر پستانداران راه بروند. در عوض، آنها از دم قوی و اندام های جلوی خود برای فشار دادن پاهای عقب از زمین و حرکت به جلو در هنگام پریدن استفاده می کنند.

با توجه به این که به نظر می رسد حرکات سه پا برای برخی از حیوانات مفید است، چرا حیواناتی با سه پا وجود ندارد؟ تامسون می گوید، این امر به مسیری طولانی بازمی‌گردد.

او اظهار کرد که تقریباً همه حیوانات متقارن هستند. به نظر می‌رسد کد این امر در تکامل DNA و شاید قبل از این که زائده‌هایی مانند پا و بال‌ها تکامل یابد نهفته شده است. هنگامی که آن ویژگی برای تقارن دو جانبه انجام شد دیگر تغییر آن دشوار بود.

تامسون می گوید این نوع آزمایش برای توسعه ایده های ما در مورد تکامل مفید است. اگر می خواهیم تکامل را به عنوان یک فرآیند درک کنیم، باید بدانیم که چه کاری در آن قابل و غیر قابل انجام است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1029446

وب گردی

وب گردی