ارسال دارو برای تأمین سلامت زائران اربعین باعث کمبود نیازداخلی نمی‌شود

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر گفت: داروهای ارسالی برای تأمین سلامت زائران مراسم پیاده روی اربعین تولید داخل بوده و ارسال آنها هیچ خللی در توزیع و مصرف داروهای مورد نیاز داخل ایجاد نمی‌کند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، مراسم راهپیمانی اربعین هرساله عده زیادی را راهی زیارت کربلای حسینی می‌کند و همین حضور قابل توجه اقشار مختلف مردم اقتضا می‌کند تا امکانات درمانی و دارویی برای تأمین سلامت زائران مهیا شود.

جمعیت هلال احمر کشورمان به عنوان نهاد تأمین کننده اقلام دارویی این مراسم، هرساله تمهیدات زیادی برای تأمین سلامت زائران در قالب مراکز درمانی، دارو و تجهیزات پزشکی در نظر گرفته و اجرا می‌کند.

برای آشنایی با چگونگی تأمین دارو و تجهیزات پزشکی هلال احمر برای زائران و مراسم پیاده روی اربعین با محمد تقی حلی ساز، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر گفت‌وگو کردیم.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر درباره «چگونگی ارسال دارو به مراسم اربعین»،گفت: تأمین دارو و تجهیزات پزشکی برای این مراسم هزینه‌های زیادی دارد که مقداری از آنها ارزی است و هلال احمر نیز در این مراسم و تأمین داروهای مصرفی آن نقش دارد.

وی ادامه داد: تقریبا معادل دو برابر هزینه‌ای که صرف تأمین داروها و تجهیزات مربوط به سلامت زائران شرکت کننده در مراسم اربعین می‌شود و درصدی از این هزینه نیز طبق مصوبه ستاد اربعین از هر زائر هنگام ثبت نام گرفته می‌شود، در مسیر تأمین دارو و تجهیزات پزشکی لازم هزینه می‌شود.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر گفت: پولی که از سوی زائر هنگام ثبت‌نام پرداخت می‌شود، تامین کننده بخشی از هزینه‌های تأمین دارو و تجهیزات پزشکی لازم مراسم پیاده روی اربعین می‌شود؛ضمن اینکه بخشی از این هزینه‌ها مانند عوارض دارو، اسکان، کرایه هتل و تجهیزات پزشکی لازم نیز با مصوبه ستاد اربعین که همان دریافت مبلغ هفت هزار تومان از زائران است، جبران می‌شود.

افزایش 30 تا40 درصدی خدمات به زائران اربعین امسال

حلی ساز افزود: هلال احمر دو ماموریت دارد؛ یکی قبل از خاک عراق که موضوع امداد و انتقال است و توسط سازمان امداد و نجات انجام می‌شود و قسمتی دیگر در خاک عراق است. ما خدمات را هر سال افزایش می‌دهیم و امسال نیز خدمات را ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش می‌دهیم؛ چرا که پیش بینی کرده‌ایم تعداد زائران بیشتر باشد.

وی اضافه کرد: در واقع مقدار زیادی از این هزینه‌ها را همان افرادی که در این مراسم شرکت می‌کنند تامین می‌کنند و مابقی آن را هلال احمر بر اساس وظایف ذاتی خود تامین می‌کند.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر در پاسخ به این پرسش که «آیا انتقال این حجم دارو به مراسم اربعین برای تأمین سلامت زائران باعث کمبود دارو در داخل نمی‌شود؟»، تاکید کرد: داروهایی که برای تأمین سلامت زائران به مراسم اربعین ارسال می‌شود، داروهایی است که به هیچ وجه کمبود آنها در مملکت وجود ندارد؛ برای نمونه داروهای فشار خون و قند از جمله آنها هستند.

ارسال 400 قلم دارو به مراسم پیاده روی اربعین

حلی ساز با بیان اینکه حدود 400 قلم به مراسم اربعین ارسال می‌شود گفت: این داروها همان داروهایی که در حج استفاده می‌کنیم و بیشتر داروها مربوط به سرماخوردگی و کاهش درد است.

وی با تأکید بر اینکه داروهای ارسالی داروهایی نیست که با کمبود آن در کشور مواجه باشیم، افزود: این داروها جز داروهای خاص تلقی نمی‌شود و از چند ماه قبل خریداری شده است و اکنون هیچ خللی در بازار مصرفی دارو در داخل کشور ایجاد نمی‌کند.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمرمتذکر شد: تمام داروهای خریداری شده تولید شده توسط شرکت‌های داخلی است.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1029484

وب گردی

وب گردی