مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در 14 مهر

«پیشرفت فضایی با وجود خودتحریمی، راهنمای پذیرفته‌شدگان تکمیل‌ظرفیت علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی و ادامه ثبت‌نام غیرحضوری پذیرفته‎شدگان بدون آزمون دانشگاه پیام نور» از جمله مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین روزنامه فرهیختگان در چهاردهم مهرماه به شرح زیر است:

پیشرفت فضایی با وجود خودتحریمی

این عنوان روزنامه فرهیختگان، به پیشرفت فضایی کشور با وجود تحریم‌ها پرداخته است. 62 سال قبل، درست در 12 مهرماه سال 1336 نخستین ماهواره فضایی جهان با نام اسپوتنیک-1 از پایگاه فضایی بایکونور به مدار زمین پرتاب شد. این اتفاق بزرگ آغاز عصر جدیدی با عنوان عصر فضا در جهان بود. از آن سال‌ها تا همین 20 سال پیش صحبت از ماهواره و سفر به فضا برای ایرانی‌ها چیزی شبیه به آرزو بود، اما تلاش محققان و دانشگاهیان موجب شد فاصله 50‌ ساله علمی ایران با کشورهای صاحب فناوری‌های حوزه هوا و فضا به‌رغم وجود تحریم‌های مختلف، روزبه‌روز کاهش یابد و دیگر آپولو هوا کردن کار چندان سختی برای جوانان ایرانی نباشد، به‌گونه‌ای که امروز هوا و فضا در کنار فناوری‌های علمی مهم دیگر در عرصه‌های مختلفی چون نانو و هسته‌ای یا عرصه‌های نظامی یکی از مظاهر اقتدار و پیشرفت‌های علمی کشور در سال‌های پس از انقلاب اسلامی است. ادامه این گزارش را می‌توانید در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

راهنمای پذیرفته‌شدگان تکمیل‌ظرفیت علوم پزشکی دانشگاه آزاد

در این عنوان روزنامه فرهیختگان راهنمای پذیرفته‌شدگان تکمیل‌ظرفیت علوم پزشکی دانشگاه آزاد اعلام شده است. شرکت‌کنندگان انتخاب رشته تکمیل‌ظرفیت رشته‌های علوم پزشکی آزمون سراسری سال 1398 دانشگاه آزاد اسلامی می‌توانند با مراجعه به سامانه مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه از نتیجه آن مطلع شوند. پذیرفته‌شدگان همه رشته‌ها باید شخصا در روزهای یکشنبه و دوشنبه 14 و 15 مهرماه 98 با در دست داشتن مدارک لازم جهت ثبت‌نام به واحدهای ذی‌ربط که نشانی و تلفن آنها در سامانه اینترنتی مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه و همچنین سامانه دانشگاه آزاد اسلامی درج شده مراجعه کنند. پذیرفته‌شدگان واحـدهای علـوم و تحقیقـات، تهران مرکزی، پزشـکی تهـران، بروجرد، خوراسگان، سنندج، نجف‌آباد، تبریز، کـرج، قـم، شـیراز، پرنـد، مشهد، همدان، اراک و شهر ری جهت اطلاع از چگـونگی و زمان ثبت‌نام مقتضی است به آدرس سایت آن واحدها مراجعه کنند.

انحصار در پذیرش به نفع‌آموزش عالی نیست

این عنوان روزنامه فرهیختگان به اصلاح تبصره2 ماده5 قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش‌عالی کشور پرداخته است. مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در نظر کارشناسی خود درباره طرح «اصلاح تبصره2 ماده5 قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش‌عالی کشور» آن را به صلاح آموزش‌عالی کشور ندانست و این طرح را منافی آموزش‌عالی اعلام کرد.

طرح «اصلاح «2» ماده (5) قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش‌عالی کشور» با امضای 96 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در قالب یک تبصره تقدیم مجلس شده بود که در آن نمایندگان عنوان کرده بودند: «سازمان سنجش آموزش کشور مسئولیت سنجش و پذیرش داوطلبان در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش‌عالی در تمامی زیرنظام‌ها شامل دولتی، غیرانتفاعی، پیام‌نور، جامع علمی- کاربردی، فنی وحرفه‌ای و دانشگاه آزاد اسلامی را به عهده دارد. این طرح درصدد است از تکرار بروز مشکلاتی که در سال 1397 در فرآیند پذیرش دانشجو در چند رشته معدود پزشکی و تعدادی از زیرگروه‌های آن در دانشگاه آزاد اسلامی به وجود آمد، جلوگیری به عمل آورد. با توجه به عدم جامعیت طرح فوق، عدم وجود خلأ قانونی درخصوص هدف طرح مذکور و پاره‌ای دلایل دیگر که در این گزارش آمده است، تصویب این طرح پیشنهاد نمی‌شود.»

مهم‌ترین عناوین روزنامه آفرینش در چهاردهم مهرماه به شرح زیر است:

پیشنهاد آموزش و پرورش به دولت برای حل مشکل فضای آموزشی

حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در این عنوان روزنامه آفرینش در راستای حل مشکل فضای آموزشی گفت: برای کمک به احداث و بازسازی مدارس به دولت پیشنهاد دادیم تا سهمی از صندوق ذخیره ارزی به آموزش و پرورش اختصاص دهد.کمبود فضای آموزشی و نیاز به نوسازی یا بازسازی مدارس یکی از دغدغه‌های اصلی است که دانش آموزان با آن مواجه هستند و ایمنی آن‌ها را به مخاطره می‌اندازد به ویژه حوادثی هم ناشی از همین ناایمن بودن فضای آموزشی به وقوع پیوسته است هرچند این موضوع در سال‌های مختلف شدت و ضعف داشته است.برای رفع این مشکل تامین اعتبارات با هدف بهبود فضای آموزشی مورد توجه است. تخصیص اعتبار از صندوق ذخیره ارزی به مدارس را مورد توجه داریم تا برای کمک به احداث و مقام‌سازی مدارس اعتباری در نظر بگیرند. پیشنهادی در این زمینه ارائه کردیم و منتظر جواب دولت هستیم تا تسهیلاتی برای ساخت و ساز در نظر بگیرند البته در گذشته 70 درصد مدارس ما در معرض خطر بودند و اکنون به‌این رقم به 30 درصد کاهش یافته است.

ادامه ثبت‌نام غیرحضوری پذیرفته‎شدگان بدون آزمون دانشگاه پیام نور تا 15 مهر

این عنوان روزنامه آفرینش، به تمدید ثبت‌نام غیرحضوری پذیرفته‌شدگان دوره‌های بدون آزمون مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نور پرداخته است. ثبت‌نام پذیرفته‌شدگان نهایی کارشناسی سال 98 صرفا بر اساس سوابق تحصیلی دانشگاه پیام نور تا 15 مهر ماه ادامه دارد.داوطلبان می‌توانند با مراجعه به سامانه آموزشی گلستان به آدرس اینترنتی reg.pnu.ac.ir جهت ثبت نام اقدام کنند. نحوه ثبت‌نام در این این عنوان روزنامه آمده است.

کد خبر: 1029491

وب گردی

وب گردی