سازمان خصوصی‌سازی مطابق قانون موظف به شفافیت قراردادهاست

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه یزد گفت: سازمان خصوصی سازی  مطابق قانون، باید قراردادهای شرکت‌هایی که به بخش خصوصی واگذر می‌شوند را شفاف اعلام کند.

روح‌الله قندهاری در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه خصوصی‌سازی‌هایی که براساس رانت‌ و غیرقانونی واگذار می‌شوند از عوامل مخرب برای اقتصاد به شمار می‌روند، گفت: با خصوصی‌سازی بدون قوانین مناسب و براساس رانت مخالف هستیم. در جهان اصل خصوصی‌سازی و سبک کردن بدنه دولت پسندیده و منطقی است اما متاسفانه در ایران خصوصی‌سازی نادرست است و شرکت‌های دولتی به افراد و مدیران لایق سپرده نمی‌شود.

وی ادامه داد: دولت و سازمان خصوصی‌سازی باید در انتخاب شرکت‌هایی که قرار است عهده‌دار بخش‌های دولتی شوند دقت کنند. مدیران این شرکت‌ها باید دارای طرح و ایده برای پیشرفت آن کارخانه باشند نه اینکه کارگران کارخانه‌ها را بیکار کنند.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه یزد به مشکلات کارگران کارخانه هپکو در اثر واگذاری و خصوصی‌سازی نادرست اشاره کرد و گفت: دولت باید سازوکاری مناسب وضع کند تا شرکت‌های بزرگ صنعتی را به صورت کامل واگذار نکند، بلکه به صورت تدریجی و با نظارت کافی این واگذاری‌ها انجام شود.

وی شفاف نبودن قراردادها را مشکل خصوصی‌سازی دانست و گفت: سازمان خصوصی‌سازی مطابق قانون، موظف به شفافیت قراردادهاست. همچنین نفوذ جریانات و اشخاص سیاسی به موضوع واگذاری‌ها و مشخص نبودن قیمت‌ها و قیمت‌گذاری ناصحیح، از دیگر مشکلاتی است که در امر خصوصی وجود دارد.

قندهاری اضافه کرد: دولت و سازمان خصوصی‌سازی زمانی که کارخانه‌های بزرگ کشور را بدون کارشناسی و براساس رانت به افراد خاص واگذار می‌کند، فساد مالی در جامعه افزایش خواهد یافت.

این فعال دانشجویی با بیان اینکه خصوصی‌سازی و اصل 44 قانون اساسی در ایران به درستی اجرا نمی‌شود، گفت: روند واگذاری شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی، زمانی به صورت صحیح در کشور انجام می‌شود که برخی از قوانین اصلاح شود.

وی ادامه داد: برخی از کارخانه‌ها و صنایع حیاتی برای کشور مادر هستند این صنایع واگذاری‌شان به بخش خصوصی نباید کامل باشد بلکه تنها بخش‌هایی از آن‌ها واگذار شود. صنایع خرد و نوپا نیز با قوانین اصلاح شده و به دور از رانت و فساد به مدیران لایق واگذار شود. همچنین زمانی که سهام و مالکان کارخانه‌های خصوصی شده تعیین تکلیف نشود، مشکل خصوصی‌سازی و کارگران کارخانه‌های مذکور باقی خواهد ماند.

قندهاری با تاکید بر شفافیت در تمامی امور عنوان کرد: مردم باید بتوانند طبق یک سیستم نظارتی از تمامی مسائل و اتفاقات رخ داده شرکت و کارخانه‌هایی که واگذار شده است؛ مطلع شوند. از جمله اینکه چقدر از سهام واگذار و به چه فردی واگذار شده است.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه یزد بیان کرد: جریان دانشجویی اعم از پنج اتحادیه سراسری و سایر تشکل‌های دانشجویی با یکصدایی می‌توانند مطالبه‌گری مناسبی از مسئولان داشته باشند.

وی افزود: تشکل‌های انقلابی اگر بتوانند در یک بستر مناسب با یکدیگر همفکری کرده و به اشتراک نظر رسیده و از یک تریبون مشترک استفاده کنند؛ قطعا اثرگذرای بیشتری خواهند داشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1029514

وب گردی

وب گردی