ایجاد رشته ادبیات و زبان ترکی استانبولی در واحد تبریز/ تدریس زبان رسمی کشورها عاملی مهم در تقویت دیپلماسی علمی است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی گفت: با توجه به پیشنهاد سرکنسول ترکیه برای تدریس رشته ترکی در حال بررسی‌‌‌‌‌‌‌های لازم جهت بازار کار و میزان استقبال از این رشته در ایران هستیم تا بتوانیم با ایجاد بستری لازم جذب دانشجو داشته باشیم.

عزیز جوانپور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی در گفت‌‌و‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره ایجاد رشته زبان ترکی استانبولی در واحد تبریز گفت: در نشستی که با حسین کنگور سرکنسول ترکیه داشتیم، پیشنهاد ایجاد رشته ترکی استانبولی در دانشگاه آزاد مطرح شد که در حال بررسی‌‌‌‌‌‌‌های لازم جهت بازار کار و میزان استقبال از این رشته در ایران هستیم تا بتوانیم با ایجاد بستری لازم جذب دانشجو در این رشته داشته باشیم.

وی درباره ایجاد رشته ترکی در واحد تبریز تشریح کرد: با توجه به اینکه مردم تبریز به زبان ترکی تسلط دارند ایجاد این رشته با استقبالی مواجه نمی‌‌‌‌شود. تجربه ایجاد رشته ترکی در دانشگاه دولتی تبریز وجود دارد که به دلیل بومی بودن این زبان در استان آذربایجان شرقی، استقبالی از این رشته نشده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی در ادامه درباره اثرات تدریس زبان‌‌‌‌‌های رسمی دیگر کشورها در ایران خاطرنشان کرد: آشنایی با زبان رسمی دیگر کشورها نقشی اثرگذار در توسعه دیپلماسی علمی و اثرگذاری فرهنگی میان ملت‌‌‌ها دارد. در شرایط تحریم و بسته شدن راه ارتباطی در جهت برقراری دیپلماسی سیاسی با دیگر کشورها توسعه ارتباطات فرهنگی و علمی میان دانشگاهیان نقشی موثر در آشتی و نزدیکی ملت‌‌ها دارد.

جوانپور تاکید کرد: برای اثرگذاری فرهنگی اگر بخواهیم توانمندی علمی و فرهنگی و پیام دوستی ملت ایران را به دیگر کشورها برسانیم باید به زبان رسمی آن کشورها تسلط داشته باشیم.

وی متذکر شد: در سال‌های اخیر کشور ترکیه رشد علمی چشمگیری داشته و ایران نیز در بسیاری از رشته‌ها جزو رتبه‌های برتر جهان محسوب می‌‌شود. مذاکرات علمی بین دانشگاه‌های دو کشور ایران و ترکیه به رشد علمی منطقه کمک خواهد کرد. همکاری این دو کشور مسلمان موجب رشد و توسعه منطقه و بی‌نیازی آن از سایر کشورها خواهد شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی در پایان اظهار کرد: کشور ایران و ترکیه دو کشور دوست و همسایه هستند که توسعه کشور ترکیه مستلزم توسعه ایران است. دانشگاه آزاد اسلامی یک مجموعه علمی توانمند است و واحد تبریز یکی از بزرگ‌ترین واحدهای این مجموعه عظیم است و ظرفیت‌های موجود این مجموعه علمی می‌تواند موجب هم‌افزایی و توسعه روابط میان دو کشور شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1029517

وب گردی

وب گردی