ایران در ساخت پیشرفته‌ترین تجهیزات حوزه هواشناسی توانمند است

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور گفت:‌ در زمینه حرکت به سمت شهرهای هوشمند تفاهماتی با وزارت راه و شهرسازی صورت گرفت و در این زمینه تصمیم گرفتیم کارگروه تخصصی داشته باشیم تا از ظرفیت و پتانسیل شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کنیم.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در مراسم انعقاد موافقتنامه 3 موضوع همکاری با وزارت راه با بیان این‌که هم‌دلی و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها، راهی است که به رفع نیازهای داخلی با خدمات و محصولات ایران ساخت می‌رسد، عنوان کرد: روح اقتصاد دانش بنیان در زیست بوم این اقتصاد جریان دارد. این زیست بوم با همدلی و تعامل بخش‌های مختلف و حمایت جدی از کسب و کارهای دانش بنیان و استارت‌آپ‌ها محقق می‌شود؛ این کسب‌وکارها از اثرمندترین بخش‌های زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری هستند.

توانمندی ساخت پیشرفته‌ترین تجهیزات حوزه هواشناسی

ستاری با بیان اینکه بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان از توانمندی پیشرفته‌ترین تجهیزات حوزه هواشناسی برخوردارند و بهتر از شرکت‌های خارجی می‌توانند خدمات و محصولات مورد نیاز این حوزه را تامین کنند، افزود: بسیاری از نیازها توسط شرکت‌های داخلی قابل تأمین است و این توافق امروز برای حمایت و بهره‌مندی از این ظرفیت منعقد شد.

وی با تأکید بر اینکه ما در 9 سرفصل با سازمان هواشناسی تعامل گسترده‌ای داریم، گفت: یکی از مهم‌ترین این سرفصل‌ها ساخت رادارهای هواشناسی است. این رادارها فناوری بسیار پیشرفته‌ای دارد و به زودی قرارداد ساخت‌ این تجهیزات، عملیاتی می‌شود. این حوزه تجربه جدیدی در کشور است و شرکت‌های توانمند داخلی ساخت این تجهیزات پیشرفته را واقعیت می‌بخشند.

ستاری به همکاری‌ها در حوزه ارتقای زندگی شهری و توسعه شهرهای هوشمند با همکاری وزارت راه و شهرسازی اشاره کرد و افزود: امروز با امضای تفاهم نامه کارگروهی مشترک برای پیگیری شهر هوشمند شکل گرفت. ظرفیت ایجاد این شهرها با کمک شرکت های دانش بنیان و استارتاپ‌ها فراهم است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان این‌که آینده کشور در دستان شهرهای هوشمند خواهد بود، گفت: توسعه جدی و پرسرعت شرکت‌های دانش‌بنیان، استارتاپ‌ها کارخانجات و پهنه‌های نوآوری در دل شهرهای بزرگ، این فرصت را فراهم می‌کند تا ایجاد شهر هوشمند سرعت بگیرد.

وی ادامه داد: مصوبه‌ اخیری که در شورای عالی معماری و شهرسازی در راستای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان در محیط‌های شهری ابلاغ شد، اهمیت زیادی دارد و امیدواریم با برداشتن این موانع سبب رشد و پویایی بیشتر اقتصاد و شرکت‌های دانش‌بنیان شویم.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور خاطرنشان کرد: استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری هواشناسی به پیش‌بینی و چگونگی مقابله بهتر با سیل و دیگر بلاهای طبیعی کمک می‌کند، از سوی دیگر اتفاقاتی که باید در حوزه حمل و نقل شهری رخ دهد از جمله الکترونیکی کردن بارنامه‌ها و جاده‌ها نیز جزو پتانسیل‌هایی است که در تفاهمات امروز با سازمان راهداری به آن توجه کردیم. یکی دیگر از نکات مهمی که در ۹ سرفصل تفاهم‌نامه‌های امروز وجود دارد، این است که رادارهای هواشناسی را در گذشته از خارج وارد می‌کردیم، در داخل می‌سازیم و این توان فنی و علمی در داخل ایجاد شده است که باید به آن توجه کرد.

افزایش قدرت پیش‌بینی وقوع سیلاب با کمک استارت‌آپ‌ها​

محمد اسلامی در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری وزارت راه و شهرسازی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار کرد: یکی از سیاست‌های اصولی وزارت راه، توجه به ظرفیت‌های داخل است. در شرایط کنونی که تحریم‌های ظالمانه، جاری است و هر روز هم تحریم‌های جدیدتری با لحن تهدیدآمیز علیه ایران وضع می‌شود، توجه به ظرفیت‌های داخل اهمیت بیشتری می‌یابد.

وی افزود: از این رو با استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان، محصولات جدیدی تولید می‌کنیم که محصول تفاهمنامه سازمان هواشناسی و سازمان راهداری با شرکت‌های دانش‌بنیان و حمایت از این شرکت‌ها از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در گذشته همه دستگاه‌های هواشناسی، وارداتی بود اما امروز برای تجهیز و ارتقای قدرت پیش‌بینی هواشناسی، از تولیدات داخل استفاده می‌کنیم.

به گفته اسلامی، در بخش جاده‌ای نیز شاهد امضای تفاهمنامه میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان راهداری هستیم بخصوص اینکه حمل و نقل هم در اقتصاد و هم در زندگی مردم تأثیر بالایی دارد.

وی خاطرنشان کرد: با استفاده از فناوری‌های نوین می‌توانیم به افزایش بهره وری حمل و نقل جاده‌ای، هوشمندسازی ناوگان، مصرف کمتر سوخت و پیمایش بیشتر، افزایش بهره‌وری، توسعه، نوسازی ناوگان و در نهایت کاهش قیمت تمام شده کالا اقدام کنیم.

وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: بنابراین از استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه شهرسازی و ساخت شهرهای هوشمند، افزایش تولید مسکن و تعیین مسائل مهم بخش مسکن و تصمیم‌سازی در خصوص آن، کمک گرفته ایم؛ ضمن اینکه بخشی از اراضی شهر جدید پردیس به پارک علم و فناوری پردیس تعلق می‌گیرد تا دانش‌آموختگان، فناوران و پژوهشگران ما بتوانند در این محیط به خلق دانش فناورانه بپردازند.

تامین سخت‌افزار و نرم‌افزارهای هواشناسی با شرکت‌های دانش‌بنیان

در بخش دیگری از این مراسم، سحر تاج‌بخش رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: نشست‌های متعدد با معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری به تهیه چند سند در حوزه تامین تجهیزات هواشناسی پیشرفته به کمک شرکت‌های دانش بنیان منجر شد.

وی با اشاره به همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای تأمین نیازهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری حوزه هواشناسی گفت: توافق امروز در راستای ساخت سخت افزارها رادار و تجهیزات پیشرفته یا به اصطلاح های‌تک هواشناسی است.

تاج‌بخش ادامه داد: رادارهای پیشرفته و سنجنده‌های ارتفاع ابر، بخشی از این تجهیزات است و امیدواریم بعد از این با استفاده از توان داخلی و با همکاری معاونت علمی و فناوری دیگر تجهیزات این حوزه نیز ساخت داخل شود. با این رویه، ضمن حمایت از کسب‌وکارهای دانش‌بنیان داخلی از صرف هزینه‌های کلان برای واردات و مشکلات ناشی از تحریم‌ها جلوگیری می‌شود.

رئیس سازمان هواشناسی با بیان این‌که تجاری‌سازی تجهیزات دانش‌بنیان داخلی ضمن کمک به پیشرفت کشور، ارزش‌آفرینی و اشتغال را به همراه دارد، گفت: با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تلاش کردیم با ورود فناوری اطلاعات و ارتباطات و بهره بردن از شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها ،حمل و نقل جاده‌ای متحول شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1029531

وب گردی

وب گردی