نقشه سه بعدی ماه را ببینید

گاهی زمان تماشای ماه ابرها مانع خوب دیدن آن می‌شوند اما انیمیشن جدیدی که توسط ناسا منتشر شده نمای کامل سه بعدی قمر زمین را به خوبی نشان می‌دهد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، انیمیشن سه بعدی منتشر شده توسط ناسا با نام « CGI moon kit» از داده های مدارگرد شناسایی ماه به‌دست آمده است. براساس بیانیه ناسا، این آژانس آن را به صورت آنلاین منتشر کرده تا داده های آن در دسترس هنرمندان سه‌بعدی قرار گیرد.

«ارنی رایت» خالق CGI moon kit اعلام کرد که مجموعه داده های مدارگرد شناسایی ماه LRO برای هنرمندان و افرادی که در زمینه فضا درحال تحقیق هستند، مفید است. رایت از نرم افزار انیمیشن سه بعدی برای ایجاد CGI استفاده کرد که در ابتدا قرار بود منبعی برای استودیوی تجسم علمی ناسا باشد. با این حال، پس از دریافت چندین درخواست، تصمیم گرفت تا تصاویر خود را در دسترس عموم قرار داده و به دیگران این امکان را بدهد تا با ماموریت LRO ارتباط برقرار کنند.

مدارگرد شناسایی ماه ناسا از 10 سال گذشته مشغول مطالعه ماه است. این فضاپیما به منظور ترسیم توپوگرافی از منظره قمری و ایجاد درک عمیق تر از محیط ماه برای آماده سازی برای بازگشت انسان به این قمر طراحی شده است.

داده‌های LRO به راحتی و به صورت آنلاین در دسترسند اما تفسیر آن دشوار است. با این حال، تجسم، داده ها را برای افرادی که سوابق علمی فنی ندارند، در دسترس تر می کند. رایت گفت که انتشار نقشه سه‌بعدی آنلاین به افراد امکان استفاده از آن را می دهد که به نوبه خود به موفقیت کلی ماموریت LRO کمک می کند.

مدارگرد به دوربینی مجهز است که به عنوان یک اسکنر عمل می کند و تصویر را به‌صورت خطی ایجاد می‌کند. همچنین دارای ارتفاع سنجی لیزر (به نام Lunar Orbiter Laser Altimeter یا LOLA) است که از پالس های لیزری برای تشخیص ابعاد ماه استفاده می کند.

یک پالس لیزر به پایین فرستاده شده و به پنج پرتو مجزا تقسیم می شود. سپس LOLA نانو ثانیه های مورد نیاز برای پرتو را به عنوان وسیله ای برای مطالعه توپوگرافی ماه اندازه می گیرد.

هرچه پرتو سریع تر به فضاپیما بازگردد، ارتفاع ماه در آن نقطه بیشتر است. این روش نوع بافت را هم مشخص می‌کند زیرا سطح سنگی یا زمین خشن به پرتو جلوه ای پراکنده می بخشد.

رایت با استفاده از داده های LRO، همچنین قادر خواهد بود تصویر سطح قمری را در آینده ترسیم کند. بنابراین، از انیمیشن های او می توان برای شناسایی نقاط بالقوه فرود برای برنامه ناسا Artemis استفاده کرد که هدف آن ارسال فضانوردان به ماه در سال 2024 و توسعه حضور مداوم در آن است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1029539

وب گردی

وب گردی