پروژه «سوگ آزادگی» آغاز شد/ تلاش برای بازگشت به اصالت تعزیه

پروژه نمایشی –موسیقایی «سوگ آزادگی» به آهنگسازی فردین خلعتبری و کارگردانی مجید خسروآبادی در بوستان آب و آتش تهران آغاز شد.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، اولین اجرای پروژه نمایشی - موسیقایی «سوگ آزادگی» به آهنگسازی فردین خلعتبری، کارگردانی مجید خسروآبادی و حضور تعدادی از هنرمندان شاخص مجالس شبیه خوانی و نوازندگان موسیقی ایرانی کشورمان شنبه شب سیزدهم مهر ماه به میزبانی معاونت فرهنگی و گردشگری شرکت نوسازی عباس آباد تهران با حضور شهروندان تهرانی و تعدادی از گردشگران خارجی در بوستان آب و آتش تهران آغاز شد.

در ابتدای این برنامه نماهنگی از روند ساخت پروژه نمایشی – موسیقایی «سوگ آزادگی» در قالب گفت‌وگوهای مختلف با دست اندرکاران هنری پروژه و مدیران شرکت نوسازی عباس آباد تهران برای مخاطبان پخش شد.

فردین خلعتبری آهنگساز این پروژه نمایشی – موسیقایی در این فیلم گفت: «آهنگسازی و اجرای زنده برای این پروژه به نوعی همراه کردن گروه تعزیه خوان با سازهای موسیقی ایرانی است که در آن شبیه خوان و تعزیه گردان همراه با موسیقی ایرانی به اجرای تعزیه می پردازد. به عبارتی می توان گفت موسیقی در صحنه های مختلف تعزیه به تشدید روایت کمک می کند که به اعتقاد من می تواند در جذابیت ساختار کلی اثرو انتقال آن به مخاطب نقش مهمی را ایفا کند»

مجید خسروآبادی کارگردان پروژه نمایشی- موسیقایی «سوگ آزادگی» نیز در ابتدای این برنامه ضمن قدردانی از گروه اجرایی این پروژه توضیح داد: بسیار مفتخریم که این توفیق در آستانه اربعین حسینی نصیب ما شد تا با اجرای این پروژه در خدمت شما عزیزان باشیم. برنامه «سوگ آزادگی» تمام تلاش خود را کرده تا در حد توان تعزیه را به اصالتش بازگرداند که در این راه حضور هنرمندان مطرح عرصه تعزیه با همراهی ارکسترسازهای ایرانی به آهنگسازی فردین خلعتبری شرایطی را فراهم کرد تا با سپری کردن یک پروسه هشت ماهه با همراهی عزیزانمان در شرکت نوسازی عباس آباد این کار به سرانجام برسانیم.

وی ضمن ارائه توضیحاتی درباره روند تاریخی شکل گیری تعزیه در ایران و تکیه دولت گفت: تمام تلاش گروه اجرایی پروژه بر این بوده تا یک مجلس شبیه خوانی همانند مجالسی که در تکیه دولت پیش روی مخاطبان قرار می گرفت، اجرا شود. به اعتقاد من این پروژه یکی از کم نظیرترین تعزیه هایی است که طی صد سال اخیر در تهران اجرا شده و امیدوارم شرایط به گونه ای باشد که نتیجه این زحمات بتواند مورد رضایت شما عزیزان قرار گیرد.

پروژه نمایشی- موسیقایی «سوگ آزادگی» در قالب مجلس شبیه خوانی «حربن یزید ریاحی» براساس نسخه مشهور و معتبر «میرعزا» از معتبرترین نسخه نویسان تعزیه در ایران به کارگردانی مجید خسروآبادی ، آهنگسازی فردین خلعتبری و حضور هنرمندان مطرح مجالس شبیه خوانی کشورمان و تعدادی از نوازندگان شناخته شده موسیقی ایرانی به میزبانی منطقه فرهنگی هنری عباس آباد طی روزهای 13 تا 22 مهرماه 1398 ساعت 18:30 در بوستان «آب و آتش» تهران برگزار می شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1029571

وب گردی

وب گردی