لزوم استفاده گسترده‌تر از توانمندی‌ دانشگاه‌ها در حوزه فناوری‌های فضایی

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در آیین افتتاح همایش «اکتشاف در عمق فضا» بر ضرورت استفاده گسترده‌تر از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های‌ دانشگاه‌های کشور در زمینه فناوری‌های فضایی ذیل یک برنامه جامع ملی تأکید کرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، آیین افتتاح همایش «اکتشاف در عمق فضا» امروز در محل پژوهشگاه هوافضا برگزار شد.

منصور غلامی با تبریک هفته جهانی فضا به‌تمامی فعالان این حوزه اظهار کرد: تلاش‌های انجام‌شده در این حوزه باید در جهت کاربست فناوری‌های هوا و فضا در کشور باشد.

وزیر علوم بابیان این‌که هم‌اکنون جمهوری اسلامی ایران در جایگاه علمی مناسبی در سطح جهان قرار دارد، گفت: ما در علوم و فناوری‌های جدید جایگاه خوبی داریم و این امر به دلیل تلاش‌های مستمر استادان دانشگاه‌ها و محققان در کشور و هم‌چنین ایجاد ارتباطات علمی با سایر کشورهای جهان بوده است.

وی با بیان این‌که پژوهشگاه هوافضا ازجمله بخش‌هایی است که وزارت علوم از آن حمایت می‌کند، افزود: در ۱۰ تا ۱۵ سال اخیر در کاربست فناوری و انتقال آن به جامعه برای تبدیل علم به ثروت وارد شده‌ایم و در این راستا معاونت پژوهش‌وفناوری وزارت علوم از تعداد زیادی از مراکز رشد حمایت می‌کند.

وزیر علوم تعداد مراکز رشد ایجادشده در دانشگاه‌ها را ۱۹۷ مرکز عنوان کرد و گفت: علاوه بر آن ۴۳ پارک علم و فناوری نیز در سطح کشور راه‌اندازی شده که حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها را در دستور کار خود دارند.

غلامی با بیان این‌که ما همواره از طرف جامعه با این سؤال مواجه هستیم که توانمندی‌های علمی در سطح جامعه به چه اندازه موجب خلق آسایش و توسعه پایدار شده است، گفت: از زمانی که توسعه فناوری‌ها را آغاز کرده‌ایم، دستاوردها و موفقیت‌های خوبی کسب کرده‌ایم؛ اما هم‌چنان با نقطه مطلوب فاصله داریم.

وزیر علوم با بیان این‌که در بعضی از مواقع فناوری ما را به دنبال خود می‌کشد، افزود: اگر ما در زمینهٔ توسعه فناوری دیر اقدام کنیم، حتماً عقب می‌مانیم؛ ازاین‌رو لازم است تا از ظرفیت‌های علمی موجود در کشور استفاده کنیم و این امر نیاز به تلاش‌های مستمر دارد.

وی هم‌چنین با اشاره به ورود دانشگاه‌های کشور به توسعه فناوری‌های فضایی، ابراز امیدواری کرد که توانمندی‌های ایجادشده در دانشگاه‌ها در یک برنامه جامع ملی به‌کار گرفته شود تا سرعت تحولات فناوری گسترش پیدا کند، زیرا در غیر این‌صورت بخش قابل‌توجهی از ظرفیت‌های کشور کمتر استفاده می‌شود یا بلااستفاده باقی می‌ماند.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: برنامه‌های کلان ملی می‌تواند با آوردن امکانات و تجربیات پیشرو زمینه توسعه فناوری‌ها به‌ویژه در حوزه هوا و فضا را ایجاد کند.

غلامی در حاشیه این همایش مرکز رشد واحدهای فناور و باشگاه هوافضای پژوهشگاه هوا و فضا را افتتاح کرد.

باشگاه هوافضای پژوهشگاه هوافضا قصد دارد بستری مشترک برای ایجاد شبکه‌ای متشکل از ارائه‌دهندگان خدمات ازجمله نخبگان، اساتید، شرکت‌ها و هسته‌های علاقه‌مند به فعالیت در حوزه هوافضا فراهم کند. این بستر مشترک شامل یک دبیرخانه دائمی و یک وب‌سایت مرجع است که پرتال جامع گروه‌های ترویجی و آموزشی محسوب می‌گردد.

برگزاری دوره‌های تخصصی با همکاری اساتید و مراکز آموزشی بین‌المللی همچنین برگزاری رویدادهایی از قبیل مسابقات و بازدیدهای علمی و ساخت و بهره‌برداری از انواع وسایل کمک آموزشی از جمله شبیه‌سازهای پرواز از دیگر خدمات باشگاه هوافضا است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1029592

وب گردی

وب گردی