تکاپوی جدید یا پذیرش شکست؟!

تکاپوی جدید اسرائیل برای امضای توافق عدم تجاوز با کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس نمی تواند تغییری در جایگاه مستحکم محور مقاومت ایجاد کند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، چند روز پیش نشریه «فیگارو» چاپ فرانسه از اصطلاح مرد بیمار خاورمیانه برای عربستان استفاده کرده بود. مرد بیماری که در تمام عرصه های سیاسی، دیپلماتیک و نظامی شکست خورده است. با اجازه این نشریه این اصطلاح را به عاریت می گیریم و سطح و ابعاد آن را کمی گسترده تر می کنیم.

نگارنده براین باور است در سطحی کلان جبهه عبری-عربی نماد و تجسم مرد و محور بیمار خاورمیانه هستند که به تدریج در تمام عرصه ها قافیه را به رقیب خود یعنی محور مقاومت باخته اند. این موضوع باعث شده است تا اسرائیل برای برون رفت از این گرداب به فکر پروژه و رویکرد جدیدی باشد تا بلکه روند شکست های این محور را متوقف و یا به نوعی کند سازد.

در این راستای طرح موسوم به پیمان عدم تجاوز در میان اسرائیل و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس مطرح شده است. در این جا خواهیم پرسید هدف از این پروژه جدید چیست و آیا این راهبرد می تواند تغییری در معادلات کلان سیاست و قدرت در خاورمیانه ایجاد کند یا اینکه روند روبه رشد محور مقاومت مهار و توقف ناپذیر خواهد بود؟

پبمان عدم تجاوز چیست؟

وزیر خارجه اسرائیل روز یک‌شنبه در پیامی در حساب کاربری خودش در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت «به تازگی با پشتیبانی ایالات متحده تلاش‌هایی به منظور امضا یک پیمان منع تجاوز با کشورهای عربی خلیج فارس انجام گرفته است».

«یسرائیل کاتس» این تلاش‌ها را «ابتکار عمل» خواند و آن را گامی تاریخی در راستای «پایان دادن به درگیری‌ها» توصیف کرد.

وی ابراز امیدواری کرد که این پیمان به تقویت همکاری‌های غیرنظامی با کشورهای عربی منجر شود و در نهایت به صلح با فلسطینی‌ها بیانجامد.

پیش از این وزیر خارجه اسرائیل در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک در دیدار با چند تن از همتایان عرب خود موضوع امضای عدم‌تجاوز را مطرح کرده است. در مذاکرات وزیر خارجه اسرائیل و چند تن از وزاری خارجه کشورهای حاشیه خلیج فارس «جیسون گرین‌بلات»، نماینده دولت آمریکا در امور خاورمیانه نیز حضور داشته است.

شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل گزارش داده است که توئیت کاتس، وزیر خارجه اسرائیل بعد از ملاقاتش با همتایان عرب خود در حاشیه خلیج فارس نوشته شده است.

به موجب این طرح، اسرائیل و کشورهای حاشیه خلیج متعهد می شوند که به هیچ ائتلاف یا نهاد یا پیمان امنیتی یا نظامی با طرف سوم علیه دیگر نپیوندند و به آن کمک نکنند و همه اختلافات خود را از راه مذاکره حل کنند.

اسرائیل و برخی از دولت های حاشیه جنوبی خلیج فارس یا همان مردهای بیمار خاورمیانه می خواهند از طریق شکل دهی به یک کلوب یا ائتلاف مرکب از کشورهای شکست خورده، یک بار دیگر به رقابت با محور مقاومت بپردازند.

آنان امیدوار هستند با یک کاسه کردن برخی از ظرفیت و توانایی های خود روند مهار ناپذیر پیروزی های محور مقاومت را مهار سازند. اما تغییر کلی موازنه قوا و همچنین چندین نمونه تاریخی دیگر نشان می دهد این پروژه جدید نیز محتوم به شکست خواهد بود زیرا هیچ گونه تطابقی با ظرفیت و قدرت این کشورها و واقعیت های جدید منطقه ندارد.

ائتلاف امنیت کشتیرانی به کجا رسید؟

پس از تشدید تنش ها در خلیج فارس و تهدید امنیت کشتیرانی، ایالات متحده در طرحی پر سر و صدا از ایجاد یک ائتلاف بین المللی در تنگه های هرمز و باب المندب خبر داد. ژنرال «جوزف دانفورد» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در اواسط تیرماه اعلام کرد کشورش مشغول رایزنی با 60 کشور برای تشکیل این ائتلاف است.

او پیش بینی کرد در طی روزهای آتی آمریکا کشتی های فرماندهی عملیات را تامین خواهد کرد و وظیفه نظارت و تجسس را به عهده خواهد داشت. یک ماه بعد «ییسرائل کاتس» اعلام کرد کشورش «بخشی از اقدام آمریکایی در تامین امنیت کشتی‌رانی در خلیج فارس خواهد بود. وی تاکید کرد اسرائیل «از جنبه‌های اطلاعاتی و زمینه‌های دیگری که دارای برتری نسبی است»، در این ائتلاف حضور فعال خواهد داشت.

تصور می شد این اقدام جایگاه آمریکا را تقویت خواهد کرد و پای اسرائیل را به این پهنه آبی استراتژیک باز می کند. با این حال و پس از گذشت سه ماه نه تنها خبری از تشکیل این ائتلاف نیست بلکه اسرائیل نیز در سکوت خبری هیچ گونه اشاره ای به حضور خود در این ائتلاف نمی کند.

هم آمریکایی و هم اسرائیل به این نتیجه رسیدند که هزینه تشکیل و مشارکت در چنین ائتلافی آنچنان سرسام آور خواهد بود که حتی امکان دارد تهدیدات بزرگی علیه امنیت ملی آنان ایجاد کند بنابراین بدون سرصدا آن را مسکوت گذاشتند.

از زاویه ای دیگر این عقب نشینی پیش از آنکه برآیند بازبینی عقلایی این دو بازیگر باشد رهاورد قدرت بی چون و چرای محور مقاومت در خاورمیانه است. به عبارت بهتر تشکیل این ائتلاف، آمریکا و اسرائیل را در مقابل محور قدرتمند و روبه رشد مقاومت قرار می داد. آنان در چندین زورآزمایی شکست خورده بودند بنابراین نمی خواستند یک بار با تقابل با این محور شکست دیگری به کارنامه های خود ضمیمه کنند.

به نظر می رسد همین رویه نیز درمورد آینده پیمان منع تجاوز صادق باشد. تشکیل چنین ائتلافی هزینه های پیش بینی ناپذیری به اسرائیل و عربستان و بعضا امارات وارد خواهد آورد. این نکته را نیز باید به یاد داشت این ائتلاف مرکب از کشورهای شکست خورده ضمن آنکه ظرفیت محدودی دارد باید به استقبال نبرد و تقابل با کشورها و جنبش هایی برود که از حمایت های مردمی گسترده ای در منطقه برخوردار هستند.

محور مقاومت با سازماندهی توده های مردم، قدرت بخشی به آحاد جامعه، بسیج آنان و به کارگیری استراتژی های جدید سیاست و راهبردهای نوین نظامی معادلات را تغییر داده است و ایجاد یک ائتلاف عدم تجاوز تنها می تواند به عنوان یک نمایش رسانه ای و مسکن کوتاه مدت تا حدودی آلام شکست های چند سال اخیر عربستان و اسرائیل را تسکین دهد.

اسرائیل و کشورهای متحدش در حاشیه جنوبی خلیج فارس نمی تواند با این نوش داروها معادلات را تغییر دهند و باید دیر یا زود به استقبال از شکست محتوم و نهایی خود بروند.

کد خبر: 1029623

وب گردی

وب گردی