اولویت پژوهشی دانشگاه آزاد تضارب علوم و فناوری‌های پیشران جهان آینده و مسائل راهبردی کشور است

رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: تضارب علوم و فناوری های پیشران جهان آینده و مسائل راهبردی ایران محور تعیین اولویت های پژوهشی ملی این دانشگاه است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، بابک نگاهداری رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ارائه مدل حساب شده و مطلوب برای تعیین اولویت های پژوهشی دانشگاه در واقع مبنای اصلی فراخوان طرح های پژوهشی و عمل و جهت گیری کلان صندوق ASF (Azad Science Fund) خواهد بود.

وی افزود: به طور خلاصه این مدل احصاء مرزهای دانش در عرصه جهانی (علوم و فناوری های پیشران آینده جهان) از یک سو و احصاء مسائل و نیازهای راهبردی کشور از سوی دیگر و تضارب این دو با یکدیگر و رسیدن به موضوعات پژوهشی اولویت دار ملی دانشگاه آزاد اسلامی است.

نگاهداری خاطر نشان کرد: خروجی این پردازش حوزه های کاری است که در آن به توسعه علوم و فناوری های پیشران آینده در داخل کشور به گونه ای پرداخته می شود که در خدمت حل مسائل راهبردی ایران باشد. مزیت دوم این مدل رفع دغدغه اعضای هیات علمی در تلفیق مناسب رفع نیازهای کشور با حرکت در مرزهای دانش است که توامان هم حل مسئله می کنند و هم مقالاتشان در نشریه های معتبر به چاپ می رسد.

وی با بیان اینکه این طرح با ایجاد ماتریس تضارب علوم و فناوری های پیشران آینده جهان با اولویت های راهبردی جمهوری اسلامی ایران تهیه شده است، گفت: تعیین حوزه های کاری امور پژوهشی باید به گونه ای باشد که به قابلیت ها و زیرساخت های منطقه ای و ملی واحدهای پژوهشی توجه شود و به عنوان موتور دانشی جامعه پیرامون خود عمل کند.

رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: هر چه موضوع در سطح ملی و جهانی به روزتر باشد به همان اندازه اعتبار ملی و جهانی واحدهای پژوهشی تامین خواهد شد. در نتیجه وجود ساختاری که هم دغدغه بقا و هم دغدغه توسعه را داشته باشد برای فعالیت های پژوهشی دانشگاه توامان مورد نیاز است.

وی افزود: بنابراین مسائل و نیازهای راهبردی کشور که در آن ها دارای مزیت نسبی هستیم باید احصا شود. بدیهی است هر پژوهشی که بتواند پیرامون این مسائل و ماموریت ها تعریف شود، می تواند مزیت رقابتی ناشی از کاهش هزینه ها یا افزایش تنوع و قابلیت ها ایجاد کند و در منطقه مورد اقبال قرار گرفته و به عنوان سوخت موتور اقتصادی مربوطه عمل کند.

نگاهداری تاکید کرد: از میان این ماموریت ها آن دسته از مسائل که با حرکت و مسیرهای جهانی علم همسو باشد با اقبال جهانی نیز مواجه و اعتبار جهانی به همراه دارند.

وی با اشاره به مسائل و نیازهای راهبردی و حوزه های مزیت نسبی آینده جمهوری اسلامی ایران، گفت: توسعه ترانزیت به عنوان خوشه توسعه اقتصادی، توسعه صنعت نفت، توسعه صنعت گاز، توسعه صنعت شیمی و پتروشیمی، توسعه زراعت و باغبانی به پشتوانه اقلیم کشور، توسعه مرتبط با دریا، توسعه اقتصاد مکمل با کشورهای همسایه، توسعه اقتصاد از طریق بازار محلی و تولید محلی، توسعه اقتصادی از طریق بازار مشروط به بازار و توسعه از طریق درآمد دلاری دولت حاصل از نفت از جمله مسائل و نیازهای راهبردی است.

نگاهداری افزود: از طرف دیگر علوم و فناوری های پیشران آینده جهان شامل هوش مصنوعی (Artificial intelligence) ، زنجیره بلوکی (Blockchain)، هواپیماهای بدون سرنشین (Drones)، وسایل نقلیه خودران (Autonomous vehicles) و اینترنت اشیاء (Internet Of Things) است.

رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی به توسعه زراعت و باغبانی به پشتوانه اقلیم کشور به عنوان یکی از اولویت های راهبردی کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به اقلیم کشور ما در حوزه زراعت و باغبانی دارای مزیت نسبی هستیم. دسترسی به کانون های بزرگ جمعیتی و در نتیجه بازارهای بزرگ و داشتن اقلیم های گرم، مرطوب، خشک و سرد در تمام فصول سال توسعه محصولات فصلی و صادرات به کانون های جمعیتی را فراهم می کند. در نتیجه به عنوان یکی از مسائل و نیازهای کشور نیاز به جهت دهی پروژه های پژوهشی دانشگاه به این سمت هستیم.

وی افزود: از طرف دیگر برای توسعه علمی کشور و حرکت در مرزهای دانش بهره گیری از فناوری های پیشران آینده جهان مانند اینترنت اشیاء (Internet Of Things) و هوش مصنوعی (Artificial intelligence) یکی از دغدغه های مجامع علمی دانشگاه است. تلفیق این دو موضوع، یعنی اولویت های راهبردی کشور و علوم و فناوری های پیشران آینده جهان و تشکیل ماتریس تضارب آن ها می تواند باعث ایجاد مزیت قطعی برای توسعه زراعت و باغبانی به پشتوانه اقلیم کشور در سطح ملی و بین المللی شود.

نگاهداری در این خصوص ادامه داد: به عنون مثال در توسعه زراعت و باغبانی پایش لحظه ای شرایط خاک، آب و هوا با استفاده از فناوری اینترنت اشیاء امکان پذیر است و می تواند باعث رشد کیفی و کمی محصولات کشاورزی شود. تلفیق فناوری اینترنت اشیاء و علوم کشاورزی امکان مدیریت بهینه زمان برداشت محصول، حمل و نقل و افزایش زمان ماندگاری محصولات را فراهم می کند. همچنین تلفیق کشاورزی و هوش مصنوعی در مدیریت شرایط رشد محصولات از لحاظ فیزیکی، محیطی و زمانی تحول اساسی ایجاد خواهد کرد.

وی در پایان گفت: پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی با این نگاه به دنبال احصا علوم و فناوری های پیشران آینده جهان از یک سو و شناسایی مسائل و نیازهای راهبردی کشور از سوی دیگر و تضارب این دو با یکدیگر و رسیدن به موضوعات پژوهشی اولویت دار ملی دانشگاه آزاد اسلامی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1029625

وب گردی

وب گردی