بورسیه تحصیلی دانشجویان در مناطق محروم، گامی در ایجاد عدالت آموزشی است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان گفت: اقدام دانشگاه آزاد برای بورسیه تحصیلی دانشجویان در مناطق محروم و عدم پرداخت شهریه یکسان در کلیه واحدهای دانشگاهی سراسر کشور، منجر به ایجاد عدالت آموزشی و کسب تحصیلات عالی در مناطق محروم و کم‌‌‌‌‌برخوردار خواهد شد.

سلطانعلی میر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان در گفت‌‌و‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره بورسیه تحصیلی دانشجویان در مناطق محروم و کم‌‌‌‌‌‌برخوردار در سال تحصیلی جدید گفت: اقدام دانشگاه آزاد برای کاهش شهریه در مناطق محروم و عدم پرداخت شهریه یکسان در کلیه واحدهای دانشگاهی سراسر کشور، با توجه به وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم، امری معقول بوده که منجر به ایجاد عدالت آموزشی و کسب تحصیلات عالی در مناطق محروم و کم‌‌‌‌‌برخوردار خواهد شد.

وی درباره نقش دانشگاه آزاد در ایجاد عدالت آموزشی در مناطق محروم تشریح کرد: استان سیستان و بلوچستان جزو استان‌‌‌‌‌‌‌های محروم کشور است و مردم این منطقه سطح درآمدی پایینی دارند. متاسفانه به دلیل نبود امکانات آموزشی، بسیاری از مردم این منطقه مجبور به ترک تحصیل شدند یا از ادامه تحصیل در دانشگاه بازماندند؛ بر همین مبنا، دانشگاه آزاد با ایجاد واحدهای مختلف دانشگاهی در محروم‌‌‌ترین نقاط استان، علاوه بر رفع دغدغه مسیر طولانی برای علاقه‌‌‌مندان به تحصیل در دانشگاه، با کاهش شهریه در این مناطق نسبت به مناطق کم‌‌‌برخوردار، نقشی تاثیرگذار در محرومیت‌‌‌‌‌‌زدایی آموزشی در کشور داشته است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان در ادامه خاطرنشان کرد: در حال حاضر، 22 ساختمان آموزشی متصل به واحدهای استان داریم که در مناطق محروم و کم‌‌‌برخوردار فعالیت دارند. در این مناطق با تخفیف شهریه 30درصدی از مجموع کل شهریه نسبت به مرکز استان جذب دانشجو خواهیم داشت. در بعضی رشته‌‌‌ها هم که کمترین میزان دانشجو را در سال‌‌‌‌‌‌های گذشته داشتیم، مثل علوم سیاسی، تخفیف شهریه 50‌درصدی را اعمال کردیم.

میر درباره دلایل جذب دانشجو در واحدهای دانشگاهی استان سیستان و بلوچستان اظهار کرد: ایجاد ساختمان‌‌‌‌‌های مختلف در مناطق محروم استان که متصل به دیگر واحدهای دانشگاهی است در کنار کاهش شهریه در مناطق محروم و کم‌‌‌‌‌برخوردار منجر به افزایش جذب دانشجو در سال تحصیلی جدید نسبت به سال گذشته شده است. امسال در تمام رشته‌‌‌‌‌ها موفق به جذب دانشجو شدیم که سال گذشته کاهش چشمگیری داشت.

وی تاکید کرد: در رشته‌‌‌‌‌هایی مثل مدیریت و جامعه‌‌‌شناسی که با استقبال کم دانشجویان مواجه شده بود امسال به دلیل افزایش کمی فضای آموزشی و تخفیف شهریه‌‌ها، شاهد افزایش 30درصدی دانشجو در این رشته‌‌ها هستیم. افزایش شهریه در سال تحصیلی جدید تنها شامل دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی می‌‌‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان درباره تاثیر تخفیف شهریه در واحدهای مختلف سطح استان بر کاهش بودجه گفت: اعمال تخفیف شهریه به مردم مناطق کم‌‌‌برخوردار در واحدهای دانشگاهی استان سیستان و بلوچستان تاثیری در کاهش بودجه ما نخواهد داشت. برای جبران این امر واحدهای دانشگاهی سطح استان توانمندی لازم را جهت کسب درآمدهای غیرشهریه‌‌‌ای دارند. در همین راستا با کارخانجات و صنایع مختلف تبادلاتی انجام می‌‌‌شود و پروژه‌‌هایی را دانشگاه برای صنعت انجام می‌‌دهد. از سوی دیگر واحد زاهدان یک هتل دارد که از طریق جذب مسافر ماهیانه حدود 15 تا 20 میلیون تومان برای ما درآمدزایی دارد؛ به این ترتیب، منابع درآمدی مناسبی در کنار شهریه‌‌‌های دانشجویی برای دانشگاه آزاد استان سیستان و بلوچستان وجود دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1029648

وب گردی

وب گردی