میانگین حقوق ۴ میلیونی معلمان چگونه محاسبه شد؟/دخل و خرج هایی که با هم نمی‌خواند

اعلام میانگین حقوق ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی معلمان که طی روزهای گذشته و در روزهای اول مهر به صورت رسمی اعلام شد، موجی از اعتراض را از سوی معلمانی که رنگ این حقوق را ندیده اند، ایجاد کرد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، چندی است در فضای مجازی گفتگوهایی پیرامون حقوق معلمان محل بحث شده است. حقوقی که همواره مورد بحث و نقد معلمان بوده است و در طول سال کم نیستند معلمانی که برای دریافت مطالبات عقب افتاده خود اعتراض کنند. اینکه حقوق آنها با توجه به اهمیت شغلی که بر عهده دارند، متناسب نیست و برای حفظ شان معلمی و اینکه یک معلم بتواند وقت آزاد خود را به جای داشتن شغل دوم و سوم به مطالعه بپردازد را این سال ها از زبان بسیاری از کارشناسان شنیده ایم. این واقعیت تلخ که بسیاری از معلمان به عنوان شغل دوم در املاک مشغول فعالیت هستند یا حتی در آژانس و سرویس مدارس خودشان فعالیت می کنند، را شنیده ایم. اما آنچه در فضای مجازی این روزها محل بحث میان عده ای از مردم به عنوان اولیا دانش آموزان و مطالبه گران از معلمان و معلمان، بحث شده است به صحبتی بر می گردد که چندی پیش به صورت رسمی مطرح شد و آن این بود که میانگین حقوق معلمان ۴ میلیون و صد هزار تومان است. حالا خیلی ها می گویند اگر این میانگین حقوق معلمان است چرا این میزان اعتراض دارند و این در حالی است که سه ماه تابستان را نیز معلم ها تعطیل هستند و حقوق خود را دریافت می کنند! گاهی هم این میان از این می گویند که اولیا از کیفیت کار معلمان راضی نیستند.

معلمانی که زیر یک میلیون تومان حقوق می‌گیرند

از آن سو معلمان به اعلام این عدد اعتراض دارند و آن را عددی غیرواقعی می خوانند و در این میان البته از خلال این گفتگوها و اظهار نظرها یک واقعیت تلخ دیگر بیرون می زند. اینکه هنوز متن جامعه با این واقعیت آشنا نیست که هر معلمی که سر کلاس می رود و به فرزندشان درس می دهد، لزوما معلم رسمی آموزش و پرورش که مورد خطاب این میانگین حقوق بوده، نیست و ما معلمان بسیاری در کشور داریم که حقوق ماهیانه آنها به یک میلیون تومان هم نمی رسد چون یا خرید خدماتی هستند یا حق التدریس و....این مساله فارغ از این موضوع است که این میانگین چکونه مشخص شده است.

محمدرضا نیک نژاد کارشناس مسائل آموزش و پرورش با ۲۷ سال سابقه معلمی که در آستانه بازنشستگی قرار دارد، با تاکید بر اینکه این میانگین در یک محاسبات ساده انگارانه ممکن است به دست بیاید، گفت: سال تحصیلی جدید که آغاز شد من ۲۷ سال و نیم سابقه تدریس دارم. حکم من با این سابقه شده است ۳ میلیون و ۸۷۰ هزار تومان. یک سری کسورات قانونی به صورت اتوماتیک از این مبلغ کم می شود مثل بیمه عمر، صندوق بازنشستگی، صندوق رفاه و....که قرار است ذخیره شود. برای من می‌ماند ۳ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان. حالا هر معلمی ممکن است یک وامی گرفته باشد که برای من ۷۰۰ هزار تومان بابت آن وام کم می‌شود و در نهایت ۲ میلیون و ۴۷۰ هزار تومان دریافتی من است. این فیش حقوقی من معلم با ۲۷ سال سابقه است که ۱۲ سال سابقه ام از میانگین سابقه که حقوق آن معلم اعلام شده بیشتر است.

وی ادامه داد: پس با یک حساب سرانگشتی این میانگین که اعلام شده غلط از آب در می آید. نکته ای که وجود دارد این است که مبلغی که به حقوق معلم نسبت می دهد از کجا به دست آمده است؟ از آنجا که بودجه حقوقی وزارتخانه که گفته می شود بیش از ۹۰ درصد بودجه کل آموزش و پرورش است بر تعداد معلمان تقسیم می شود در حالیکه فقط اگر این موضوع را در نظر بگیریم که ما ۱۱۰ هزار مدرسه داریم و ۱۱۰ هزار مدیر و در هر مدرسه دست کم یک یا دو معاون در مدرسه هستند، اینها افرادی هستند که حقوقی بیشتر از معلم می گیرند البته تفاوت این حقوق آنقدر که مردم فکر کنند نیست یک رقم ۴۰۰ تا یک میلیون تومان تفاوت حقوق می شود. ولی همین میانگین را بالا می برد. یعنی اگر ما ۷۵۰ هزار معلم داشته باشیم، ۱۱۰ هزار نفر حداقل میانگین‌شان بالاتر از معلمی است که سر کلاس درس می روند.

نجومی بگیرهای آموزش و پرورش!

وی گفت: از این گذشته ما ۷۰۰ منطقه آموزشی داریم که همه آنها رئیس منطقه دارند و دست کم چند برابر یک معلم حقوق می‌گیرند. این رقم هم با حقوق معلمان ضرب و تقسیم شده است. از اینها گذشته ما فیش های حقوقی ای داشته ایم که در این مدت لو رفته است که نجومی حقوق می گیرند و آن عدد هم در این میانگین گرفتن لحاظ شده است. در واقع حقوق معلم را چگونه محاسبه کرده اند؟ کل حقوق بگیران آموزش و پرورش حقوقشان جمع و بر تعداد حقوق بگیران تقسیم شده است و به عنوان میانگین حقوق معلم اعلام شده است و این ظلم به معلمان است. اینکه می گویند حقوق معلمان ۴ برابر شده و در عین حال می گویند باید ۵۰ درصد افزایش حقوق داشته باشیم و در کنارش این عدد به عنوان میانگین حق معلم اعلام می شود، واقعا جفت و جور نیست.

نیک نژاد گفت: ما نهایت افزایش حقوقی که در این سال ها در حقوق معلم ها داشته ایم یک سالی بود که ۱۸ یا ۱۹ درصد افزایش حقوق بود. مشاورانی که این اطلاعات غلط را می دهند واقعا ظلم می کنند.

دخل و خرجهایی که با هم نمی‌خواند

وی در ادامه با بیان اینکه تصور عموم مردم این است که هر معلمی سر کلاس می رود حقوق مشخص و بیمه دارد نیز گفت: من با معلمان خرید خدمات در ارتباط هستم. اگر اشتباه نکنم مطلبی منتشر کرده بودند که ما در حدود ۱۶ هزار معلم خرید خدمات در کشور داریم. معلمان خرید خدمات بین ۴۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان حقوق می گیرند که میانگینش می شود ۵۵۰ هزار تومان. اگر می خواهیم درباره میانگین حقوق شغل معلمی حرف بزنیم باید این اعداد را هم لحاظ کنیم. حق التدریس های ما به ازای هر ساعت و بنا به سابقه تدریسشان حقوق می گیرند. من با ۲۷ سال سابقه برای اینکه چرخ زندگی ام بچرخد اگر ۲۰ ساعت حق التدریس هم بیاستم میانگین در ماه یک میلیون تومان درآمد اضافه ام خواهد بود.

این کارشناس مسائل آموزش و پرورش بیان کرد: من همین امروز از همکاری که بازنشسته بود شنیدم در مدرسه ای کار می کند که از ۵۰ پرسنل آن تنها ۵ نفر رسمی هستند. همه بازنشسته هستند و یا حق التدریسی که به عنوان شغل دوم سر کار می روند. بازنشسته هایی امروز سر کلاس می روند که بعد از ۳۰ سال و ۴۰ سال تدریس واقعا خسته هستند اما از سر ناچاری می روند سر کلاس چون مثلا نمیخواهند بروند در اسنپ یا بنگاه املاک کار کنند.

نیک نژاد گفت: امروز هیچ معلمی نیست که بدون شغل دوم اموراتش بگذرد. وقتی می گوییم میانگین حقوق معلمان ۴ میلیون است یعنی ما باید معلمی داشته باشیم که ۶ میلیون هم حقوق بگیرد. مدیر منطقه است که این حقوق را می گیرد نه معلمی که سر کلاس می‌رود.

مهر

انتهای پیام/

کد خبر: 1029681

وب گردی

وب گردی