افتتاح خانه مینایی با عنوان  موزه خیابان ولیعصر

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران گفت: به مناسبت هفته تهران، خانه مینایی امروز با عنوان موزه خیابان ولیعصر افتتاح می شود.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، خانه مینایی با ۴۶۶ مترمربع مساحت مربوط به دوره ناصری است و در تهران، خیابان ولی عصر (عج)، بالاتر از میدان منیریه، کوچه مسلم کریمی طینت، پلاک ۵ واقع شده است.

این اثر در تاریخ ۳ خرداد ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۱۹۱۶۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

این خانه از معماری ارزشمندی برخوردار بوده چنانچه همه نشانه‌های معماری قدیم ایران، از آب انبار و اتاق‌های زمستانه و تابستانه گرفته تا طاقچه، آینه‌کاری و حوض قدیمی را دربرگرفته است.

خانه مینایی روزگاری جزو املاک منیریه زن کامران میرزا نایب السلطنه پسر سوم ناصرالدین شاه بود.

پس از فوت کامران میرزا، زمین‌های این محله به عبدالحسین میرزا فرمانفرما نوه سردارعباس‌میرزا، یکی از شاهزاداه‌های قاجاری و نخست وزیر ایران فروخته شد.

خانه مینایی، پس از چندین بار دست‌به‌دست‌شدن، فرهاد مینایی در سال ۱۳۴۵ آن را از تقی‌رضا، یکی از قصاب‌های معروف تهران، به قیمت ۱۴۰ هزار تومان خریداری کرد.

برزین ضرغامی مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران گفت: خانه‌ای که به نام خانه مینایی می‌شناسیم، از معدود املاک باقیمانده از منیرالسلطنه در محله منیریه است که واجد ارزش تاریخی بسیار است.

وی افزود: این خانه سال 1386 به ثبت ملی رسید و بعد از سال‌ها کش و قوس و قرار گرفتن در معرض آسیب، برای حفظ و نگهداری توسط شهرداری از ورثه خریداری شد و سازمان زیباسازی شهر تهران مسئولیت بازسازی و مرمت این خانه را برعهده گرفت.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران با تاکید بر اینکه اقدامات سازمان در امر بازسازی و مرمت این خانه تاریخی آن را از خطر تخریب نجات داده است، گفت: قرار است امروز به بهانه هفته تهران با حضور رییس شورای اسلامی شهر تهران، جمعی از اعضای شورا شهر و مدیران شهری این خانه به عنوان موزه خیابان ولیعصر افتتاح شده و درهای آن برای بازدید عموم باز باشد.

مراسم افتتاحیه خانه مینایی عصر امروز 16 مهرماه 98 در محل این بنای تاریخی واقع در خیابان ولیعصر برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1029745

وب گردی

وب گردی