اجرای صحیح خصوصی سازی ابزار مناسبی برای توسعه اقتصادی است

کارشناس حوزه اقتصادی گفت: اگر خصوصی سازی با هدف مشخص و در مسیر صحیح اجرا شود ابزاری مناسب برای توسعه اقتصادی است؛ اما اگر هدف و استراتژیک مناسبی وجود نداشته باشد بازار و اقتصاد کشور را خصوصی‌سازی نابود خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز مجید شاکری کارشناس حوزه اقتصادی در نشست خروج از بحران خصوصی‌سازی که به همت بسیج دانشجویی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران و مجمع عدالتخواه این دانشگاه در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: خصوصی سازی تنها به مشکلات ناشی از بیکار شدن کارگرها و تعطیلی کارخانجات محدود نمی‌شود، خصوصی سازی اگر به درستی انجام نشود آسیب های فراوانی دارد که در طولانی مدت خود را نشان خواهد داد.
وی ادامه داد: اگر خصوصی سازی با هدف مشخص و در مسیر صحیح اجرا شود ابزاری مناسب برای توسعه اقتصادی است؛ اما اگر هدف و استراتژیک مناسبی وجود نداشته باشد بازار و اقتصاد کشور را خصوصی‌سازی نابود خواهد کرد.
کارشناس حوزه مدیریت مالی بیان کرد: در خصوصی‌سازی در سی سال گذشته بلاتکلیفی وجود دارد و هنوز به سوالات ابتدایی در امر خصوصی‌سازی پاسخ داده نشده است، عدم پاسخگویی به سوالات مطرح شده در حوزه خصوصی سازی باعث شده است که بسیاری از صنایعی که به بخش خصوصی سازی انتقال یافته‌اند در کوتاه مدت و میان مدت دچار آسیب‌های فراوان شود.
وی بیان کرد: دولت از خصوصی سازی به دنبال رسیدن به آرمان‌های اقتصادی و درآمدزایی در زمان‌هایی هست که در توسط دنیا تحریم اقتصادی شده است اما باید دید این خصوصی سازی و درآمدزایی ارزش دارد.
شاکری بیان کرد: خصوصی سازی در بسیاری از مواقع نادرست انجام می‌شود به عنوان مثال زمانی بحث بود که شرکت انفورماتیک بانک مرکزی به بخش خصوصی واگذار شود یا سیلو های استانی را با مبالغ اندک به فروش می گذاشتند خصوصی سازی در ابعاد بزرگ و کوچک نام برده شده هنوز دارای سیاست نامعلومی هست و برای جامعه مشخص نمی‌شود این خصوصی سازی ها به چه منظور و هدفی انجام می‌شود.
این کارشناس حوزه اقتصادی اضافه کرد: اگر به روش‌های توسعه اقتصادی را بررسی کنیم متوجه می‌شویم که استراتژی نام شخصی در ایران وجود دارد و برای توسعه بازار ما تنها دست به دامان خصوصی‌سازی می شویم که این یک تفکر اشتباه است.
وی بیان کرد: کاهش سرمایه ثابت در ایران طی سال های اخیر منفی بوده است و اگر کشور برای اساس پیش برود خصوصی سازی اصلاً به نفع بازار اقتصادی ایران نیست، همچنین ایران از سال ۹۹ از ذخایر سرمایه خود را مصرف می‌کند زیرا اصطکاک مالی بیشتر از سرمایه ثابت است. در چنین اقتصاد بیماری خصوصی سازی آن هم به روشی که در ایران اجرا می‌شود، مفید نخواهد بود.
شاکری با بیان اینکه سه مفهوم خصوصی‌سازی، آزاد‌سازی و تقویت بخش خصوصی را نباید یکسان دانست و گفت: در جامعه متاسفانه فکر می کنیم که این سه مفهوم در راستای حفظ و ملزم به یکدیگر هستند در حالیکه در جهان چنین برداشتی وجود ندارد.
این کارشناس حوزه اقتصادی بیان کرد: وضعیت حساس کنونی کشور به گونه‌ای است که دولت باید گام های اقتصادی خود را حساب شده تر بردارد و بخش خصوصی اگر استراتژیک تجاری مناسب دارد گسترش یابد اگر نه بهتر است بیش از این باعث رکود در کشور شویم.
وی افزود: برای برون رفت از وضعیت خصوصی سازی نام درست می توان اوراق تامین مالی مولد بانک مرکزی را به صورت گسترده استفاده کرد تا به تا شاید بتوان بخش هایی از دولت و بخش خصوصی ملحق شدند و با شکست مواجه شدن به دولت بازگردانده شود یا معاونت مدیریت دارایی دولت که مسئولیت بخش های غیر سیاستگذاران به دولت را بر عهده بگیرد تشکیل شود تا به وضعیت خصوصی‌سازی رسیدگی کند.
انتهای پیام/

کد خبر: 1029801

وب گردی

وب گردی