ششمین جلسه محاکمه گروه «عظام» آغاز شد

ششمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده «گروه عظام» به اتهام قاچاق سازمان‌یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران و مفسدان اقتصادی برگزار شد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، ششمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده «گروه عظام» به اتهام قاچاق سازمان‌یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو دقایقی پیش در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

در اولین جلسه دادگاه، شاه‌محمدی نماینده دادستان کیفرخواست متهمان را قرائت کرد و نماینده مبارزه با پولشویی در سازمان گمرک نیز توضیحاتی را ارائه داد.

در دومین جلسه دادگاه، عباس ایروانی مدیر گروه عظام و متهم ردیف اول این پرونده، به دفاع از خود پرداخت.

در سومین جلسه امیررضا رفیعی متهم ردیف دوم پرونده به دفاع از خود پرداخت.

در چهارمین جلسه مرتضی روغنی‌ها متهم ردیف سوم پرونده به ارائه دفاعیاتش پرداخت.

در جلسه روز گذشته نیز دفاعیات این متهم ادامه یافت؛ اتهامات وی به عنوان معاون امور بین‌الملل گروه عظام، متهم است به مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور، مشارکت در قاچاق سازمان‌یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو به میزان ۱۱۸ میلیون و ۲۹۵ هزار و ۸۷۶ دلار، معاونت در پرداخت رشوه، معاونت در جعل اسناد، معاونت در استفاده از سند مجعول و مشارکت در فراری دادن متهم است.

در ابتدای جلسه وکیل متهم ایروانی از محضر دادگاه درخواست کرد تا موکلش در جایگاه حاضر و نسبت به برخورد روز گذشته‌اش توضیح دهد.

عباس ایروانی با حضور در جایگاه از نماینده دادستانی به دلیل نحوه صحبت کردن و عصبانیتش در موضوع سخنگوی دولت عذرخواهی کرد. (وی همچنان به دستور قاضی با فاصله از دیگر متهمان و از جایگاه متهم می‌نشیند)

در ادامه قاضی صلواتی از متهم حامد خاتمی‌پور خواست تا در جایگاه حاضر شود.

وی در بیان اتهامات خاتمی‌پور گفت: خاتمی‌پور ترخیص کار گمرک متهم است به مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور، مشارکت در قاچاق سازمان‌یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو به میزان ۱۲۸ میلیون و ۲۸ هزار و ۲۸۰ دلار، جعل اسناد، استفاده از سند مجعول، استفاده از مهر مجعول اتاق بازرگانی چین و پرداخت رشوه به میزان ۱۰ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان.
خاتمی پور نیز گفت: بنده متولد سال ۵۹ بدون سابقه کیفری هستم دیپلمه و مجردم و به عنوان ترخیص کار فعالیت کرده ام و تنها دغدغه ام انجام فرامین مدیران بوده تا خط تولید متوقف نشود هر روز عدم ترخیص کالا موجب توقف خطوط می‌شد و فقط به عنوان یک ترخیص کار به دنبال ترخیص فوری بوده ام و فکر می‌کردم نیت کارهایم تخلف نبوده ایت.
وی افزود: می‌توانید از گمرک استعلام کنید کوچکترین تخلفی ندارم و متصور این حوادث نبودم و خودم را ترخیص کار ساده می‌پنداشتم، صادقانه می‌گویم بر اساس قانون عمل کردم و اگر هم اتفاقی انجام شده بر اساس دستور شرکت بوده و قاچاق صورت نگرفته است.

خاتمی‌پور گفت: نه سرمایه‌گذار هستم و نه شریک، دستمزد ثابت می‌گرفتم و این نرخ حقوقی‌ام ربطی به میزان ترخیص کالا نداشته است صاحب کالا می‌گوید کد ردیف صنایع گرفته و بر اساس آن گمرک عمل می‌کند.

این متهم با نشان دادن نامه‌هایی از وضعیت ترخیص کالا در گمرک ادامه داد: خطایی نکرده‌ام نامه در تاریخ ۱۲ اردیبهشت ۹۷ نشان می‌دهد شرکت کد را از وزارت صمت گرفته استعلام‌ها را دارد و مشمول معافیت مالیاتی است گمرک هم نامه را می‌دهد و اگر تعرفه کمتری هم باشد ربطی به ترخیص ندارد بر اساس نامه شرکت بوده است.

متهم گفت: صدها نامه با مهر برجسته از طرف شرکت دارم که بر اساس آن گمرک اجازه داده با نامه از وزارت صمت به گمرک بیاید و کالاها ترخیص شود و گمرک هم چاره‌ای جز پذیرفتن نامه‌های امضا شده ندارد.

وی با اشاره به اینکه ترخیص‌کاران هر لحظه مورد تهدید قرار می‌گیرند که کارشان را از دست بدهند گفت: منفعتی حتی یک ریال برای من نداشته است و تعرفه فرقی برای ما نمی‌کند دوراظهاری واردات با بارنامه وجود دارد که چندین مرحله در آن باید رعایت شود بارنامه را شرکت وارد سیستم می‌کند الکترونیکی است و شماره ثبت و سفارش نیز وارد سیستم می‌شود و بعد اسناد را برای ما می‌فرستند و بر اساس آن ما کار می‌کنیم و نمی‌توانیم یک ریال کم یا زیاد کنیم چون حقوق ثابت داریم.

وی گفت: همه این اقدامات برای ترخیص کالاها در این شرکت انجام شده هر چند آقای روغنی‌ها دیروز می‌گفت اطلاعی نداشته اما همه این‌ها انجام گرفته است.

وی گفت: جوانان ۱۸ تا ۳۵ ساله‌ای که هیچ گونه سابقه کیفری و تخلف ساده ندارند چه طور می‌توانند دست به قاچاق کلان بزنند.

خاتمی‌پور گفت: ترخیص‌کاران نمی‌توانند معجزه کنند و هر چه مدیران شرکت‌ها می‌گویند را انجام می‌دهند.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1029842

وب گردی

وب گردی