ترامپ به دوئل کنگره می رود

مانع تراشی برای استیضاح «دونالد ترامپ» رئیس جمهور ایالات متحده، کاخ سفید را وارد یک نبرد نفس گیر قانونی با کنگره کرده است.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، رسوایی «اوکراین گیت» یا همان تقاضای غیرمعمول رئیس جمهور آمریکا از همتای اوکراینی اش برای تحقق درمورد پسر «جو بایدن» یعنی مهمترین رقیب انتخاباتی «دونالد ترامپ» برای کاخ سفید بسیار گران تمام شد. کنگره بلافاصله روند استیضاح رئیس جمهور را کلید زد و از آن به عنوان زمینه سازی برای مداخله خارجی در انتخابات آمریکا یاد کرد.

سه کمیته کنگره نیز به عنوان مسئول رسیدگی به روند بازرسی ها انتخاب شدند. قرار بود «گوردن ساندلند»، نماینده آمریکا در اتحادیه اروپا صبح روز سه‌شنبه برای ادای توضیحات به کنگره آمریکا برود اما در آخرین لحظات کاخ سفید با مانع تراشی این روند را متوقف کرد.

کاخ‌سفید طی نامه‌ای رسمی به «نانسی پلوسی»، رئیس مجلس نمایندگان اطلاع داده قصد همکاری با تحقیقات استیضاح را ندارد و بدین ترتیب روند دسترسی کنگره به اطلاعات متوقف ساخت. همین مساله واکنش شدید کنگره را برانگیخت.

به نظر می رسد استیضاح رئیس جمهور نه تنها تنش سیاسی در این کشور را تشدید کرده بلکه به اختلاف های قانونی نیز دامن زده است. در چنین شرایطی می پرسیم آیا این اقدام به مثابه اعلام جنگ کاخ سفید با کنگره است یا خیر و همچنین این موضوع می تواند چه پیامدهایی در پی داشته باشد؟

اعلام جنگ رسمی

همه چیز پس از آن آغاز شد که یک افشاگر اطلاعاتی رسما ترامپ را متهم کرد که کمک نظامی ایالات متحده به اوکراین را به حالت تعلیق درآورده و آن را مشروط به تحقیقات ضد فساد رئیس جمهور اوکراین از جو بایدن معاون رئیس جمهور سابق آمریکا و پسرش کرده است. به این ترتیب زمینه دخالت یک دولت خارجی در انتخابات آمریکا را فراهم کرده است. از این مساله به عنوان یک رسوایی بزرگ یاد شد.

دمکرات ها نیز که تاکنون از روند استیضاح رئیس جمهور سرباز می زدند این بار فرصت را مغتنم شمردند و مصاف رئیس جمهور رفتند. به نظر می رسید کاخ سفید نیز مجبور باشد به روند این تحقیقات کمک کند.

در ابتدا «کورت ولکر» فرستاده ویژه آمریکا در امور اوکراین که ساعاتی پس از علنی شدن متن مکالمه تلفنی ترامپ با رئیس جمهوری اوکراین از مقام خود استعفاء داد نخستین کسی بود که به دعوت کنگره پاسخ مثبت داد و برای ۹ ساعت در برابر سه کمیته اطلاعات، قضایی و روابط خارجی مجلس نمایندگان حاضر شد.

ولکر علاوه بر شهادت حضوری، ده‌ها صفحه از متن پیامک‌های رد و بدل شده میان خود و دو دیپلمات ارشد را به کنگره تحویل داد. این مساله باعث شد این فرضیه تقویت شود که کاخ سفید آماده هرگونه همکاری با کنگره خواهد بود.

اما برخلاف پیش بینی های اولیه، کاخ سفید در طی نامه ای از توقف روند همکاری با این فرآیند خبر داده است. این نامه که عصر سه‌شنبه، برای رهبران دموکرات مجلس نمایندگان و در راس آنها «نانسی پلوسی»، رئیس مجلس نمایندگان ارسال شده به امضای «پت سیپلون»، وکیل کاخ‌سفید رسیده و در آن مبنای شکل‌گیری تحقیقات استیضاح به چالش کشیده شده است.

وکیل کاخ‌سفید رهبران دموکرات مجلس نمایندگان را متهم کرده که روند استیضاح را آغاز کرده اند که مبانی منصف بودن را نقض می کند و روند قانونی شکل‌گیری تحقیقات را نادیده می گیرد به ویژه که درباره لزوم آغاز این تحقیقات رای‌گیری انجام نگرفته است.

در این نامه هشت صفحه‌ای وکیل کاخ سفید با حمله به تحقیقات استیضاح از سوی کنگره به لحاظ قانون اساسی نامعتبر خوانده و دموکرات‌ها را متهم کرده که به این بهانه قصد تغییر نتایج انتخابات سال ۲۰۱۶ را دارند. براساس همین نامه کاخ سفید مانع از حضور نماینده آمریکا در اتحادیه اروپا برای ادای توضیحات در کنگره آمریکا شد.

روزنامه «نیویورک تایمز» پس از انتشار این نامه از به عنوان «اعلام جنگ رسمی» کاخ سفید به کنگره یاد کرد و نوشت این اختلاف قانونی دو طرف را در یک دوئل سخت و سرنوشت ساز قرار داده است.

ترامپ مردی بالاتر از قانون

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در واکنش به خبر خودداری ترامپ از همکاری با کمیته تحقیق در موضوع استیضاح، تاکید کرد «اقدامات رئیس جمهور امنیت ملی ما را تهدید و قانون اساسی ما را نقض می‌کند و باعث می‌شود که درستی انتخابات ما زیر سوال برود. نامۀ کاخ سفید آخرین تلاش برای پنهان نگه داشتن خیانت او به دموکراسی بوده است و اصرار بر اینکه او رئیس جمهوری فراتر از قانون است.

پلوسی افزود کاخ سفید در تلاش است «بی‌قانونی را یک فضیلت نشان دهد» آنهم در حالی که دولت موظف است در قبال کارهایش، پاسخگو باشد.

همزمان «جیمی کارتر» رئیس جمهور سابق آمریکا از ترامپ خواسته است با تحقیقات کنگره همکاری کند، و گفته که خودداری او از همکاری با درخواست قانونگذاران، آمریکایی ها را برای یافتن پاسخ به تقلا انداخته است.

او در پاسخ به سوال شبکه «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» که چه توصیه ای برای ترامپ دارد گفت: «برای تنوع هم که شده حقیقت را بگو».

همزمان با این تحولات جدید در طی روزها گذشته نیز میزان حمایت عمومی از استیضاح ترامپ به شکل چشم گیری افزایش یافته است.

براساس نظرسنجی جدید تارنمای «هیل» و موسسه «هریس ایکس» 47 درصد پاسخگویان از آغاز استیضاح ترامپ، حمایت می کنند که نسبت به نظرسنجی مشابهی در ماه ژوئن افزایشی 12درصدی نشان می‌دهد.

در این میان همچنین میزان مخالفت با چنین استیضاحی در نظرسنجی جدید نسبت به نظرسنجی قبلی 3درصد کاهش یافته و به 42درصد رسیده است. 11درصد نیز در این نظرسنجی جدید گفتند هنوز در خصوص مخالفت یا حمایت از چنین استیضاحی مطمئن نیستند.

کارشناسان براین باور هستند اگرچه استیضاح و برکناری ترامپ باتوجه به اینکه اکثریت مجلس سنا در اختیار جمهوری خواهان قرار دارد فرآیندی بسیار سخت و پیچیده خواهد بود با این حال این روند ضریب حمایت عمومی از رئیس جمهور را کاهش می دهد. به ویژه آنکه ترامپ با شروع نبرد با کنگره در قامت یک قانون شکن ظاهر شده است.

بنابراین رئیس جمهور حتی و در صورتی که این چالش را نیز مدیریت کند به راحتی نمی تواند از پیامدهای سنگین به ویژه در انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا جلوگیری کند و احتمالا دمکرات ها به خواسته اصلی خود یعنی کاهش آرا ترامپ و افزایش حمایت ها از نامزد مدنظرشان خواهند رسید.

کد خبر: 1029858

وب گردی

وب گردی