وجود فساد اداری و اقتصادی ناشی از عدم مطالبه مردم و دانشجویان است

دبیر انجمن اسلامی‌ دانشجویان دانشکده فنی کرمانشاه گفت: رشد فساد مالی و رانت‌خواری ایران حاصل عملکرد ضعیف و عدم مطالبه به‌حق شفافیت توسط مردم و دانشجویان انقلابی است.

حاتم خسروی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه فساد‌ و رانت مشکلی جدی‌ در ایران‌ است‌، گفت: در حال حاضر کشور ما به شکل بی‌سابقه‌ای در برخی از حوزه‌ها نظیر اقتصاد و سیاست درگیر فساد و رانت‌خواری شده است. متأسفانه فساد مالی توسط برخی از خواص، ابعادی بی‌سابقه پیدا‌ کرده و اخلاق اجتماعی به طور وسیعی ضربه‌خورده و موجب شده بی‌عدالتی‌ و فقر افزایش یابد.

وی ادامه داد: فساد و رانت موجب‌ تباهی منافع عمومی شده‌ است؛ همچنین مسخ‌ معیارهای‌ حرفه‌ای‌ و پایمال‌ کردن ‌منافع‌ مردم‌، نفی‌ لیاقت‌ و مسلط‌ بودن منافع‌ ایدئولوژیک، دفاع‌ از منافع و امتیازات‌ گروه‌های‌ اجتماعی و اداری خاص؛ از ویژگی‌های فساد است.

دبیر انجمن اسلامی‌ دانشجویان دانشکده فنی کرمانشاه بیان کرد: فساد امری سیاسی‌ و کنترل‌ آن هم یک امر سیاسی است، لذا‌ نیازمند اداره سیاسی‌ است؛ اما برای‌ بررسی دلیل اینکه چرا فساد در ایران کنترل نمی‌شود باید به کارکردهای‌ تصمیمات‌ اساسی‌‌ و ساختاری در ایران اشاره کرد.

وی به بی‌لیاقتی برخی از مسئولان و سوءاستفاده از قدرت و جایگاه‌شان اشاره کرد و گفت: فساد سازمان‌‌‌یافته در ایران به‌ تدریج به عمق خود تعریف بخشیده و چنان در زیر پوست برخی مسئولان جاخوش‌ کرده‌ است که دیگر نمی‌توانند هویت خود را از آن متمایز کنند.

خسروی ادامه داد: در حال حاضر فساد‌ اداری در ایران تنها به رشوه‌ و زیرمیزی در اداره‌ها محدود نمی‌شود، بلکه‌ برخی از آقایان با تکیه به عنوان خانوادگی‌شان هر گونه رانتی که می‌خواهند، انجام می‌دهند.

این فعال دانشجویی معتقد است رشد فساد مالی و رانت‌خواری ایران حاصل عملکرد ضعیف و عدم مطالبه به حق شفافیت توسط مردم و دانشجویان انقلابی است و افزود: به عقیده‌ رئیس فراکسیون شفاف‌سازی و سالم‌سازی اقتصادی ‌و انضباط‌ مالی؛ ایران‌ با گذشت چهار دهه از انقلاب، وضع مناسبی در مبارزه با فساد ندارد که این نشان دهنده این است که اراده جدی برای مبارزه با فساد در بین مردم و قشر پیشران جامعه یعنی دانشجویان وجود ندارد.

وی به فرهنگ فساد اشاره کرد و گفت: یکی از متغیرهایی که باید در کشور سنجیده شود میزان فرهنگ فساد است، آدم زرنگ در فرهنگ ایران کسی است که صف نمی‌ایستد و مالیات نمی‌دهد. حال با چنین تفکری می‌خواهیم فساد را ریشه‌کن کنیم. اگر قرار است که فساد را ریشه‌کن کنیم باید از خود مردم شروع کرده تا به دولتمردان برسیم؛ اگر فرهنگ فساد رواج پیدا کند موجب فقر و بدبختی برخی از مردم می‌شود.

خسروی بیان کرد: فساد سیاسی باعث می‌شود‌ تجمل‌گرایی به قاعده‌ عمومی و اجتماعی‌ تبدیل شود و رواج تجمل‌گرایی خصوصاً در بین مسئولان، فقری را در بین مردم ایجاد می‌کند به نام «فقراحساسی»؛ یعنی اینکه فرد ممکن است فقیر نباشد ولی خود‌ را با کسانی الگو می‌داند و مقایسه می‌کند که اگر کمتر باشد احساس فقر می‌کند.

دبیر انجمن اسلامی‌ دانشجویان دانشکده فنی کرمانشاه ادامه داد:‌ انگیزه بسیاری از فسادهای‌ اقتصادی ناشی از بحران جنسی است، اگر زندگی برای جوانان به شکل راحت‌تری و ازدواج اسان‌تر رواج می‌گرفت، شاید این حجم از فساد‌ مالی برای داشتن زندگی لاکچری وجود نداشت. ولع‌ بیمارگونه برای داشتن زندگی لاکچری بیش‌ از هر چیز حکایت از‌ بحران جنسی در جامعه دارد. هیچ کجای جهان برای ازدواج نیازی به این همه طلا، ویلا، ماشین شاسی بلند و برند نیست.

وی در تکمیل سخنان خود گفت: چرا دولت به جای کنترل در بازار داخلی کشور بهانه‌ای جز تحریم ندارد، این چراها باعث فساد در جامعه می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1029867

وب گردی

وب گردی