تنظیم شیوه‌نامه‌ اخلاق زیستی در راستای حفظ پایداری محیط زیست کشور

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزشی وزارت علوم،‌ تحقیقات و فناوری از راه‌اندازی کارگروه اخلاق زیستی در وزارت علوم خبر داد و گفت: شیوه‌نامه‌ اخلاق زیستی در راستای حفظ پایداری محیط زیست کشور در حال تنظیم است.

محمدرضا آهنچیان در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به راه‌اندازی کارگروه اخلاق زیستی در وزارت علوم بیان کرد: کارگروه «اخلاق زیستی» در دفتر برنامه‌ریزی آموزشی وزارت علوم،‌ تحقیقات و فناوری تشکیل شده است، این کارگروه مخصوص دانشجویانی است که در رشته‌هایی مانند دامپزشکی، علوم دامی،‌ زیست‌شناسی، علوم پایه و هرآنچه که مربوط به موجودات زنده است، تحصیل می‌کنند. شیوه‌نامه‌ای برای کدهای رفتاری و منشور اخلاقی در راستای حفظ پایداری محیط زیست کشور در حال تنظیم است.

وی ادامه داد: جمعی از متخصصان این حوزه از رشته‌های وابسته به دامپزشکی و علوم زیستی،‌ فلسفه، به همران کارشناسان انجمن حکمت و فلسفه ایران و پژوهشگاه ابن‌سینا در جلسات این کارگروه حضور دارند. در حال حاضر مقدمات ساختاری این شیوه‌نامه تدوین شده و به تصویب رسیده است؛ اما هنوز خروجی مطلوب تحت عنوان منشور یا کدهای اخلاقی نداشته‌ایم؛ با این حال کارگروه هم‌چنان فعال است و هر دو هفته یک بار جلسات خود را برگزار می‌کند.

کمیته اخلاق آموزشی در وزارت علوم تشکیل شده است

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزشی وزارت علوم،‌ تحقیقات و فناوری با اشاره به تشکیل کمیته اخلاق آموزشی اظهار کرد: کارگروه جدیدی تحت عنوان اخلاق آموزشی توسط معاونت آموزشی وزارت علوم با همکاری انجمن اخلاق کاربردی ایران تشکیل شده و بناست این کارگروه خلأهای اخلاق آموزشی را بررسی و کدهای رفتاری لازم را ارائه دهند، این کارگروه مربوط به استادان، اعضای هیئت علمی،‌ دانشجویان و مدیران آموزشی و غیره است.

سرفصل درس حقوق شهروندی در حال بررسی‌ است

وی با اشاره به آخرین وضعیت تدوین سرفصل‌های درس حقوق شهروندی بیان کرد: درس حقوق شهروندی از جمله مواردی بود که دولت بر انجام آن تاکید داشت، همچنین دفتر رسیدگی به شکایات وزارت علوم نیز این موضوع را پیگیری می‌کرد.

وی ادامه داد: کارگروه‌های درس حقوق شهروندی هنوز نتیجه بررسی سرفصل‌های این درس را به دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم اعلام نکرده‌‌اند. هم‌اکنون سرفصل‌های این دروس در حال بررسی است، البته برخی از دانشگاه‌های بزرگ کشور مانند دانشگاه تهران به‌صورت مستقل اقداماتی در زمینه حقوق شهروندی را آغاز کرده‌اند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1029892

وب گردی

وب گردی