دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه خاتم النبیین افغانستان تفاهم نامه همکاری امضا کردند

تفاهم نامه همکاری های علمی، دانشگاهی و فرهنگی بین دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه خاتم النبیین افغانستان با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی به امضا رسید.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، تفاهم نامه همکاری های دو جانبه بین دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه خاتم النبیین (بزرگترین دانشگاه خصوصی افغانستان) عصر امروز در مجموعه حافظ با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، مهندس علیرضا شیخ عطار معاون بین الملل و امور دانشجویان غیر ایرانی دانشگاه آزاد اسلامی و دکتر محمدجواد بینش رئیس دانشگاه خاتم النبیین افغانستان منعقد شد.

تبادل استاد، دانشجو و پژوهشگر، برگزاری دوره های پسا دکتری، ایجاد آزمایشگاه های مشترک، توسعه شرکت‌های دانش بنیان، گسترش فعالیت های علمی، پژوهشی، تحقیقاتی و اقتصاد دانش بنیان، توسعه تحصیلات تکمیلی، ارتقاء و توسعه علوم پزشکی در افغانستان و ... از مهم ترین محورهای این تفاهم نامه است.

دکتر طهرانچی: توسعه و پیشرفت ایران اسلامی بی دریغ و بدون منت در اختیار منطقه است

دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در این نشست با خوش‌آمدگویی به دکتر بینش و هیأت همراه به دیدار امروز مقام معظم رهبری با نخبگان کشور اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب در این جلسه بحثی درباره ایجاد شبکه دانشمندان غرب آسیا، جهان اسلام و مقاومت مطرح کردند. یکی از مباحث بسیار جدی و مهم که در طول تاریخ دشمنان همواره در برابرش مانع تراشی می کردند، شکل گیری شبکه دانشمندان کشورهای همسایه است.

وی اظهار داشت: بعد از انقلاب اسلامی با پرچمداری حضرت امام راحل و نقش مؤثر مقام معظم رهبری در جمهوری اسلامی ایران، پیشرفت علمی حاصل شد. بطوریکه امروزه بیش از هزار دانشمند برجسته در کشور حضور دارند و سیطره علمی که غرب به آن می بالید در ایران نیز به وجود آمد. در واقع این پیشرفت علمی متعلق به جمهوری اسلامی ایران نیست، بلکه متعلق به فرهنگ کهن تاریخی است که روزی رهبری علمی جهان را برعهده داشت.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به مقاله منتشر شده در مجله نیچر در سال 2005، تصریح کرد: در این مقاله آمده است "مرجعیت علمی در حال تولد دوباره در ایران است که باید با تحریم و اغتشاش سیاسی جلوی آن را گرفت"، اما رهبر معظم انقلاب با درایت و هوشمندی توسعه علمی کشور را از جامعه آکادمیک خواستار شدند و دانشگاهیان نیز که به میراث کهن فرهنگی خویش واقف بودند، به مطالبه ایشان پاسخ مثبت دادند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه توسعه علمی مبتنی بر ایجاد شبکه است، خاطرنشان کرد: بدون شک توسعه علمی مبتنی بر توسعه دانشگاهی است و باید حرکت علمی پایه دار بین دانشگاه ها شکل گیرد.

دکتر طهرانچی خطاب به رئیس و مدیران دانشگاه خاتم النبیین افغانستان با بیان اینکه توسعه و پیشرفت ایران اسلامی بی دریغ و بدون منت در اختیار منطقه است، گفت: هر آنچه که ایران دارد، متعلق به مردم خوب منطقه است. باعث افتخار است که با کشورهای همسایه و دوست، همکاری و تعاملات علمی و پژوهشی داشته باشیم. لذا همان گونه که گذشته تاریخی خوبی را پشت سر گذاشتیم، با ارتباط مؤثر مراکز علمی و حرکت دانشمندان در امنیت کامل در منطقه، رهبری علمی را برای دنیا به وجود می‌آوریم.

وی در ادامه با اشاره به تاریخچه تاسیس و نحوه شکل گیری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این مجموعه آموزش عالی بعد از انقلاب اسلامی توسط مردم ایران و بدون بودجه دولتی تأسیس شد و در حال حاضر دارای 526 واحد و مرکز دانشگاهی، 700 مدرسه، 24 هزار هیأت علمی و حدود یک میلیون و 200 هزار دانشجو است که یک مجموعه بزرگ را در جهان شکل داده و از نظر تعداد مقالات علمی سرآمد است.

دکتر طهرانچی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی در تمام حوزه های علم و دانش فعالیت می کند و با دانشگاه های دیگر کشور که عمدتاً دولتی و تک موضوعی هستند، متفاوت است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه میزبان 11 هزار دانشجوی غیر ایرانی در این دانشگاه هستیم، گفت: به لحاظ اتحاد مؤثری که حلقه این اتحاد و اتصال، تاریخ پیشینیان است بر روی همکاری های مشترک با افغانستان بسیار خوش بین هستیم و امیدواریم با این کشور روابط جدی داشته باشیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره زمینه های همکاری دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه خاتم النبیین افغانستان اظهار داشت: به دنبال ایجاد مجموعه ای با 400 عنوان نشریه علمی در همه حوزه ها هستیم. استادان دانشگاه خاتم النبیین می توانند عضو هیأت تحریریه این مجلات شوند. باید مجلات به زبان فارسی در حوزه های مختلف علم را گسترش دهیم.

وی افزود: همچنین شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی می تواند در خدمت دانشگاه خاتم النبیین افغانستان باشد. فعالیت های آزمایشگاهی را می توانند به راحتی و سهولت در این شبکه انجام دهند.

بینش: ایران به دستاوردهای بزرگ علمی دست پیدا کرده که قابل تصور نیست

محمد جواد بینش رئیس دانشگاه خاتم النبیین افغانستان همچنین در این دیدار با ابراز خرسندی از حضور در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در سفر به تهران از برخی از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی همچون قزوین و مشهد بازدید کردم که دستاوردهای علمی و پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی جای تبریک و تقدیر دارد.

وی با تأکید بر اینکه بعد از انقلاب اسلامی، ایران به دستاوردهای بزرگ علمی دست پیدا کرده که قابل تصور نیست، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به پیشرفت های بسیار ارزشمندی در حوزه های گوناگون رسیده که نتیجه سخت کوشی و همت مردم این کشور است.

بینش با بیان اینکه تأمین امنیت کشور افغانستان و کشورهای همسایه در گرو دستیابی به علم و دانش است، تصریح کرد: متأسفانه جنگ امروز افغانستان، جنگ جهالت و نادانی است. صدها سند داریم که آمریکا از یک طرف با داعش و طالبان می جنگد و از طرف دیگر از آنها حمایت می‌کند. در این بین دشمنان از جهالت و نادانی سوءاستفاده می کنند.

رئیس دانشگاه خاتم النبیین افغانستان با بیان اینکه علاقه مندی به علم و دانش روز به روز در این کشور در حال افزایش است، اظهار داشت: این دانشگاه در سه بخش علوم انسانی، پزشکی و مهندسی فعالیت می‌کند و دارای 10 رشته تحصیلی، 60 عضو هیأت علمی، 100 استاد مدعو، 5 هزار دانشجو است.

وی با تأکید بر اینکه از نظر علمی و باورهای دینی خود را مدیون جمهوری اسلامی ایران می دانیم، اظهار داشت: اگر تلاش امام خمینی (ره) و رهبران جمهوری اسلامی ایران نبود، اسلام راستین تبیین نمی شد. در کشور افغانستان به خصوص در سطح دانشگاه ها، تحصیلکرده‌های جمهوری اسلامی ایران هستند که مسائل دانشگاهی و علمی را عهده دار هستند.

بینش با بیان اینکه ایران را خانه خود و پیشرفت های علمی این کشور را پیشرفت علمی خود می دانیم، گفت: نیازمند همکاری همه جانبه با جمهوری اسلامی ایران برای توسعه علمی و فرهنگی هستیم. افغانستان و خراسان بزرگ مهد پرورش فرزانگان بسیاری بوده است.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد برگزاری این نشست زمینه ساز رشد و پیشرفت هر دو کشور شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1029931

وب گردی

وب گردی