فروش بیش از ۲۶۰۰ میلیارد تومان محصول مبتنی بر فناوری نانو

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو گفت: ایران بنیه قوی در تولید علم فناوری نانو دارد و به طور قطع بدون این علم حرکت در مرز دانش در حوزه توسعه فناوری نانو قطعا میسر نمی‌شود تا جاییکه از نظر تولیدات علمی برای سومین سال پیاپی رتبه چهارم دنیا را تثبیت کرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز؛ سعید سرکار دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در مراسم افتتاحیه بزرگترین رویداد فناوری کشور، اظهار کرد: بیش از ۳۰ هزار نفر متخصص در حوزه نانو تکنولوژی در سطح ارشد در کشور فعالیت می‌کنند و این حاصل تلاش و بنیه علمی خوب کشورمان است.

وی تصریح کرد: از نظر علم نانو که از سال ۲۰۰۱ شروع شده؛ ما در این حوزه با انتشار ۱۰ مقاله رتبه ۵۷ دنیا را داشتیم اما امروزه تولیدات علمی ایران در عرصه فناوری نانو از نظر کمی و کیفی پیشرفت قابل توجهی داشته تا جایی که با انتشار ۱۰ هزار مقاله در سال گذشته رتبه چهارم دنیا را به خود اختصاص داده است، به طوری که شاهد رشد ۲۵ درصدی تولیدات علمی در حوزه نانو هستیم.

سرکار ادامه داد: ایران بنیه قوی از نظر علمی دارد و بدون آن حرکت در مرز دانش در حوزه توسعه فناوری نانو قطعا موفق نبودیم از نظر تولیدات علمی برای سومین سال پیاپی رتبه چهارم را تثبیت کرده است ولی قانع نیستیم. هم اکنون چین، آمریکا و هند بالاتر هستند و ایران پس از کره‌جنوبی و ژاپن جایگاه چهارم را دارد.

وی ادامه داد: تاکید ما این است که فناوری تبدیل به محصول شود و پیام این بود که اگر امروز به این صنعت توجه نشود ما در عرصه فناوری نوظهور بازار خود را از دست خواهیم داد.

سرکار افزود: امروز بیش از ۲۲۰ شرکت تولیدی در این صنعت فعالیت می‌کنند و بیش از ۶۱۰ محصول مورد نیاز بازار را تولید می‌کنند. می‌توان گفت بیش از ۱۵ حوزه صنعتی در بخش فناوری نانو ورود کرده‌اند.

وی ادامه داد: امروز تمرکز اصلی ما صنعتی‌سازی و توسعه بازار صادراتی است تا جاییکه بیش از ۸۰ تا ۱۰۰ درصد از بازار را محصولات نانویی تامین می‌کند.سال ۹۶ بیش از ۱۴۰۰ میلیارد تومان فروش محصولات مبتنی بر فناوری نانو بوده و در سال ۹۷ نیز به ۲۶۰۰ میلیارد تومان رسید.

سرکار ادامه داد: صادرات محصولات ما به ۴۵ کشور دنیا بوده است. همچنین شاهد رشد ۵۰ درصدی حضور شرکت‌ها در سال گذشته بودیم که امسال با حضور ۱۲۵ شرکت با رشد ۱۲۰ درصدی مواجه شدیم. امیدواریم این رشد و توسعه به صورت فزاینده‌ای ادامه پیدا کند.

وی گفت: ما به چنین جایگاهی قانع نیستیم چون توانمندی ما فراتر از این حرفهاست. بنابراین هدف‌گذاری کردیم تا سال ۱۴۰۰ میزان صادرات به یک میلیارد دلار برسد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1029940

وب گردی

وب گردی