وضعیت جاده‌های استان کردستان مناسب نیست

نماینده مردم کردستان در شورای عالی استان‌ها با اشاره به این مطلب که گردشگران زیادی به این استان سفر می‌کنند گفت: با این همه متأسفانه جاده‌های دسترسی به شهرستان‌های این استان وضعیت نامناسبی دارد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، هلاله امینی نماینده مردم کردستان در شورای عالی استان‌ها در بیست و سومین اجلاس شورای عالی استان‌ها درباره وضعیت کوله‌بران در این استان گفت: این واقعیت زندگی کوله‌بران است که به دلیل فقدان اشتغال و مشکلات گسترده اقتصادی در مناطق مرزی از روی ناچاری و دریافت دستمزدی ناچیز اقدام به حمل کالا می‌کنند. این کوله‌بران در سردی و تاریکی هوا به گونه‌ای که خون در رگ‌هایشان رو به انجماد می‌رود اما دل‌هایشان به رسیدن مقصد و گرفتن دستمزد گرم است و کیلومترها راه را در مسیرهای صعب‌العبور کوهستانی طی می‌کنند و به کار بردن لفظ قاچاقچی به جای کوله‌بر را از جانب برخی زیبنده و شایسته آنها نمی‌دانم.

وی ادامه داد: وضعیت کوله‌بران هر روز مبهم‌تر از دیروز و بیمناک‌تر از آینده است و هر روز شاهد شنیدن خبرهای تکان‌دهنده از مرگ کوله‌بران به دلایل مختلف هستیم. کوله‌بری اجباری است.

امینی گفت: کوله‌بری در ردیف سخت‌ترین شغل‌ها، شغلی که ریشه در فقری عمیق، نابرابری و توزیع ناعادلانه ثروت و امکانات در کشور دارد، کوله‌بران در مناطق مرزی با خطرات بسیاری مواجه هستند به همین دلیل شاید بیمه می‌توانست کمی از دغدغه‌های آنها برای آینده خود و خانواده‌شان کم کند اما مسؤولان می‌گویند چون کوله‌بری شغلی پایدار نیست به عنوان شغل اصلی تلقی نمی‌شود پس آینده فرزندان یتیم و افراد قطع نخاع چه می‌شود.

امینی ادامه داد: استان کردستان، استان نخبه‌هایی است که در جهان مطرح هستند و در تمام سال به علت وجود مراکز خرید ارزان قیمت کالا جاذبه‌های گردشگری فراوان این استان مملو از مسافران خارجی و داخلی است اما متأسفانه جاده‌های دسترسی به شهرستان‌های این استان وضعیت نامناسبی دارد مثلاً جاده مریوان - سنندج گرچه یکی از راه‌های ترانزیتی و پرترافیک کشور است اما کیفیت متناسب با این حجم ترافیک را ندارند و به همین دلیل به قربانگاه بسیاری از هموطنان تبدیل شده است.

وی یادآور شد: شهرداری‌های استان کردستان در آستانه ورشکستگی قرار دارند اگر حتی درصد ناچیزی از محل درآمدهای مرزی به شهرداری‌های استان اختصاص یابد بسیاری از مشکلات خدماتی، رفاهی و عمرانی شهرها رفع خواهد شد.

نماینده مردم کردستان در شورای عالی استان‌ها افزود: وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی در پیامی به چهاردهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان گفت: در برنامه‌ای میان‌مدت مریوان را به عنوان پایتخت تئاتر خیابانی خاورمیانه معرفی می‌کند که امید است این امر مهم با تسریع، تحقق یابد زیرا مریوان به عنوان پایتخت تئاتر خیابانی کشور هر ساله شاهد حضور گروه‌های نمایشی و موسیقی‌های شاد اقوام ایرانی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1029985

وب گردی

وب گردی