وزارت نفت با قدرت تمام از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت می‌کند

وزیر نفت گفت: وزارت نفت با تمام قدرت از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت می‌کند، نباید به صورت تبلیغاتی با این شرکت‌ها برخورد کرد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، تفاهم‌نامه همکاری توسعه بازار و کاربرد محصولات و خدمات فناوری نانو در صنعت نفت و گاز بین سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و بیژن زنگنه وزیر نفت امضا شد.

هم‌زمان با آغاز به کار دوازدهمین نمایشگاه فناوری نانو این تفاهم‌‌نامه در سالن خلیج فارس منعقد شد تا شاهد استفاده فناوری نانو در حوزه نفت و محصولات مرتبط با آن باشیم.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در مراسم انعقاد این تفاهم‌نامه بیان کرد: اهتمام وزارت نفت در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها قابل تقدیر است. همچنین اقدام دیگر راه‌اندازی منطقه نوآوری نفت است که شخص وزیر پیگیر آن است.

ستاری ادامه داد: با این اقدامات در ۲ سال آینده زیست‌بومی شکل می‌گیرد که نیروی خلّاق جوان در آن حوزه فعال هستند.

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت در ادامه گفت: با ایجاد کارخانه نوآوری در تلاش هستیم که به اکوسیستم نوآوری کمک کنیم تا زیست‌‌بوم را راه‌اندازی کنیم. برای من جالب بود گرچه استارتاپ‌ها خاستگاه بستر آتی بود اما در نمایشگاه نانو شرکت‌های دانش‌بنیان شکل گرفته است. ما هم به قدرت از این شرکت‌ها حمایت می‌کنیم.

وی افزود: از هر گونه نوآوری حمایت سازمان‌‌یافته ‌تری خواهیم کرد به طور یقین حضور صنعت نفت در این حوزه تحول بزرگی را ایجاد خواهد کرد. با توجه با ارقام تقاضاهایی که در صنعت نفت نسبت به بقیه صنایع ایحاد شده، می‌توان گفت باید در این عرصه با حوصله کار کرد نباید به روش تبلیغاتی برخورد کرد.

یادداشت تفاهم‌نامه به شرح زیر است:

تفاهم نامه همکاری مشترک وزارت نفت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای اجرای تدابیر و منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و سیاست های دولت مبنی بر شکوفایی اقتصاد دانش بنیان مقابله با تحریم های ظالمانه، افزایش اشتغال نیروی انسانی متخسس و با توجه به اجرای ماده ۷ مربوط به حوزه نفت و صنایع وابسته سند گسترش کاربرد فناوری نانو در افق ۱۴۰۴ مصوبه هیئت وزیران (ابلاغی در تاریخ ۹۶/ ۰۹ / ۲۹ ) این تفاهم نامه با هدف استفاده از فناوری نانو در صنعت نفت بین وزارت نفت به نمایندگی آقای مهندس بیژن زنگنه (وزیر نفت) و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به نمایندگی سورنا ستاری (معاون علمی و فناوری رئیس جمهور) با شرایط ذیل منعقد می شود).

این تفاهم نامه در حوزه انواع تجهیزات پیشرفته درون چاهی مبتنی بر فناوری نانو (پگرها، سنسورها و ، نانوسیالات و نانوامولسیون ها در ازدیاد برداشت از مخازن ، نانوافزودنی بهینه سازی خواص گل حفاری در شرایط خاص دما بالا، سیستم های تصفیه پساب و نمکزدایی مبتنی بر فناوری نانو ،گوگردزدایی از نفت و فرآورده های نفتی و گازی ، انواع نانو پوشش ها (انتقال حرارت، آنتی کک، ضد خوردگی و ....)؛ نانوکاتالیست ها و نانو جاذبهاء ،ا نواع نانوحسگرهای تشخیصی؛ , نانو رنگها کاربرد دارد.

استفاده از محصولات و خدمات مبتنی بر فناوری نانو در صنعت نفت؛ توسعه و ارتقای فناوری نانو جهت رفع نیازهای صنعت نفت؛ کمک به توسعه بازار شرکتهای حوزه نانو در شرکتهای تابعه وزارت؛ تسهیل در ورود شرکتهای نانو در لیست سازندگان خدمات دهندگان مورد تایید وزارت ،تدوین مدل های جدید قراردادی در خصوص استفاده از خدمات و محصولات شرکت های دانش بنیان و استارتاپی حوزه نانو ، ایجاد زیرساخت‌های آزمایشگاهی تخصصی برای صدور گواهینامه های کیفیت برای کالاها و خدمات مبتنی بر فناوری نانو ،ایجاد ساز و کاری جامع جهت احصاء نیازهای فناورانه وزارت و مرتفع ساختن نیازها از طریق کالاها و خدمات مبتنی بر فناوری از جمله اهداف اصلی این تفاهم نامه است.

گفتنی است؛ مدت این تفاهم نامه از تاریخ امضاء سه سال است که تمدید و ادامه فعالیت، بازنگری، اصلاح و یا تغییرات اساسی در مفاد این تفاهم‌نامه با توافق امضاء کنندگان انجام می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1029987

وب گردی

وب گردی