برون‌دادهای دانشگاه جامع علمی کاربردی در رفع نیازهای مهارتی و کمک به اشتغال پایدار تأثیرگذار است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: برون‌دادهای دانشگاه جامع علمی کاربردی از نظر فارغ‌التحصیلان در رفع نیازهای مهارتی و کمک به اشتغال پایدار تأثیرگذار است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، منصور غلامی در مراسم افتتاح ساختمان جدید دانشگاه جامع علمی کاربردی استان همدان اظهار کرد: برون‌دادهای دانشگاه جامع علمی کاربردی از نظر فارغ‌التحصیلان در رفع نیازهای مهارتی و کمک به اشتغال پایدار تأثیرگذار است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: امیدوارم زیارت‌ها مقبول درگاه الهی قرار گیرد و امسال هم همایش بزرگ جهانی اربعین حسینی باعث سرافرازی شیعیان شود.

وی بیان کرد: چارچوب برنامه‌های ما در آموزش عالی، برنامه‌های مصوبی است که در جمع وزارت علوم ایجاد تکلیف کرده است. یکی از مصوبات، بحث ساماندهی آموزش عالی با تکیه بر محور آمایش بود.

وزیر علوم تصریح کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی جزو دانشگاه‌های مهارتی است و ظرفیت‌های بسیار بالایی دارد که در تمام استا‌ن‌ها این ظرفیت‌ها وجود دارد و به کارگیری آن مهم است. رفع نیازهای فنی به حل مشکلات زندگی و اشتغال بهتر و پایدارتر کمک می‌کند.

وی عنوان کرد: اگر چارچوب حفظ شود، تحقق اهداف و برنامه‌ها برای تأمین نیروی انسانی کاردان و ماهر به خوبی می‌تواند پیش برود.

غلامی بیان کرد: آموزش عالی کشور از گذشته تا به حال خدمات خود را به خوبی انجام داده است؛ قبل از انقلاب آنچه از آموزش عالی کشور داشتیم عملاً ظهور و بروزی نداشت، بنابراین قریب به اتفاق آن‌چه که امروز داریم، حاصل تلاش مجموعه‌های دانشگاهی کشور بعد از انقلاب اسلامی است.

وی گفت: دانشگاه‌ها در مرحله‌ای تربیت نیروی کارشناس را برعهده داشتند؛ در گذشته نیروی انسانی خارجی داشتیم که دلیل آن وجود نداشتن فرصت تحصیل برای جوانان بود.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: احساس خلأ جدی در حوزه نیروی کارشناسی داشتیم؛ اما در اواخر دهه ۷۰ نیاز کارشناسی را تقریباً در تمام تخصص‌ها و مقاطع برطرف کردیم. دوره‌های تحقیقات و گسترش پژوهش هم داشتیم که باعث رشد علمی کشور بین مجامع علمی کشور شد؛ به دلیل وجود دانشگاه‌ها، حضورمان در دنیا به دلایل مختلف جدی است.

وی تأکید کرد: جایگاه علمی کشور حیثیت علمی نظام بوده و نشان‌دهنده توجه نظام و دین به علم استبرای نظام و اسلامیت نظام ما تأثیرگذار است و دنیا نیز باور کرده جمهوری اسلامی در حوزه علمی علیرغم تمام محدودیت‌ها روی پای خود ایستاده است.

غلامی در رابطه با کاربردی کردن علوم نیز گفت: بحثی که در حدود ۱۰ سال گذشته وجود داشته، بحث کاربردی کردن علوم است؛ یعنی علم باید در زندگی تأثیر داشته باشد و در دانشگاه‌های کشور فعالیت‌های بسیار خوبی انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر هر بخشی از کشور به عنوان کارفرما پشت کارهای فناوری و علمی کشور بماند، حتماً دانشگاه‌ها از عهده تمام کار‌هایی که بر عهده دارد برمی‌آید؛ هم‌اکنون در دوره تحریم فرصت جدی برای ورود دانشگاه‌ها فراهم شده است.

وزیر علوم اظهار کرد: در حوزه تحقیق و توسعه کارها با سرعت و حجم زیاد انجام شده که قطعاً در آینده در این حوزه کارهایی انجام می‌دهیم که تعجب کانون‌های علم و فناوری و دنیا برانگیخته خواهد شد.

وی تأکید کرد: علی‌رغم اینکه نقدهای سازنده را می‌پذیریم باید در نظر داشته باشیم که در دوره ۱۰ ساله گذشته کارهای بسیار ارزشمندی انجام شده که اکنون در حال نشان دادن خود است.

غلامی اظهار کرد: ضرورت انجام این کارها این است که آموزش عالی را از گسیختگی، پراکندگی، بی‌کیفیت کار کردن و تشویق به تولید مدرک در بیاوریم و ساماندهی کنیم و به این سمت ببریم که هر کسی درس می‌خواند با هدف تاثیرگذاری در زندگی خود باشد.

وی یادآور شد: مدرس باید با هدف تربیت نیروی انسانی آموزش دهد. همچنین باید برای هر مجموعه‌ای که درس می‌دهد یک تاثیرگذاری در آینده نزدیک تعیین شود.

غلامی بیان کرد: دانشگاه علمی کاربردی جزو اولین دانشگاه‌هایی است طرح ساماندهی را آغاز کرده و با جدیت دنبال می‌کند؛ قطعاً توسعه آموزش عالی و تحول در آن مبتنی بر آمایش بر نیازهای کشور است.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران مجموعه آموزشی بسیار توانمندی دارد، گفت: اگر سازماندهی‌ها تحت حمایت‌های دولت تحت عنوان حمایت‌های ترمیمی قرار بگیرد اثرگذاری خود را نشان خواهد داد.

وزیر علوم عنوان کرد: نگرانی‌ها مانند مدرک‌گرایی و گردش مالی جامعه در به کارگیری جوانان تحصیل کرده مشکلاتی ایجاد کرده که ان‌شالله به زودی از این محدودیت‌ها عبور خواهیم کرد وجوانان تحصیل کرده موتور حرکت سریع توسعه اقتصادی کشور خواهند بود.

منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، امروز پنجشنبه 18 مهرماه 98 ضمن افتتاح کلینیک اشتغال و کارآفرینی و همچنین ساختمان جدید دانشگاه جامع علمی کاربردی استان همدان، از ۲۰ عنوان کتاب تألیف و منتشر شده دانشگاه علمی کاربردی نیز رونمایی کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1029988

وب گردی

وب گردی