سر در آگاهی شاپور با رعایت تمام استانداردها مرمت شد

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران گفت: سر در آگاهی شاپور با رعایت تمام استانداردهای مرمتی و حفاظتی مرمت شد و فضاهای داخلی آن نیز به قدمت 100 سال گذشته خود برگشت.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، صبح امروز مراسم افتتاح و بهره برداری از سر در پلیس آگاهی واقع در خیابان شاپور با حضور عبدالرضا گلپایگانی معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران، برزین ضرغامی مدیرعامل سازمان زیباسازی، سردار لطفی رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ و تنی چند از مدیران شهری و اعضای شورای شهر تهران برگزار شد.

مدیرعامل سازمان زیباسازی در این مراسم با اشاره به مرمت سردر آگاهی تهران؛ گفت: سر در آگاهی تهران جزو عناصر مهم شهری است که سالها بدون توجه رها شده بود.

وی افزود: یکی از دلایل رها شدن این سردر به دلیل موقعیت نظامی محیط بوده است اما بر اساس توافقی که سازمان زیباسازی شهر تهران با پلیس آگاهی شاپور داشت تصمیم به مرمت این سر در گرفته شد.


ضرغامی تاکید کرد: وظایفی که سازمان زیباسازی در سالهای گذشته در خصوص عناصر هویتی، اجتماعی و فرهنگی شهر داشته باعث شده مرمت سردر آگاهی شاپور در دستور کار قرار گیرد.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران با بیان اینکه با درخواست خود نیروی انتظامی مرمت سر در آگاهی شاپور در دستور کار قرار گرفت، گفت: نهایتا طرح ها و مطالعات اولیه در این مکان انجام شد اما به دلیل شرایط خاص و مداخلات زیادی که طی سالهای گذشته به صورت غیر تخصصی صورت گرفته بود مشخص نبود چه اتفاقی افتاده است.

ضرغامی اضافه کرد: مشاهدات اولیه نشان می داد که یک اثر ارزشمند می تواند در زیر اقدامات انجام شده قبلی باشد. نهایتا طرح اولیه شروع و اقدامات اولیه مرمتی آغاز شد.

وی ادامه داد: بعد از عملیات به تزیینات بسیار ارزشمندی در زیر لایه اضافه شده، رسیدیم. همچنین در بخش داخلی بنا قسمت های گوشواره و اتاق های کناری نشان داد که این سر در نه تنها یک عنصر بلکه یک بنای معماری بوده که فضاها و پلان های خاص خود را داشته و همه آنها به مرور در دستور کار قرار گرفته است.

ضرغامی گفت: آنچه که امروز مشاهده می کنیم با رعایت تمام استانداردهای مرمتی و حفاظتی سر در آگاهی تهران مرمت شد و فضاهای داخلی آن نیز به قدمت 100 ساله خود برگشت.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران گفت: امیدواریم بتوانیم مانند این پروژه های مشابه و عناصر هویتی با ارزش را با همین نگاه مرمت و حفاظت کنیم و بخشی از هویت تهران را تکمیل کنیم.

آگاهی شاپور؛ موزه پلیس آگاهی تهران بزرگ

در ادامه این مراسم سردار لطفی رییس پلیس آگاهی تهران بزرگ گفت: نوسازی و بازآفرینی آثار تاریخی شهر تهران از جمله سردر آگاهی شاپور که امروز افتتاح شد، اقدامات خوبی است که از سوی مدیریت شهری تهران صورت گرفته است.

وی افزود: سازمان زیباسازی شهرداری تهران زحمات زیادی برای مرمت و بازسازی سردر تاریخی آگاهی شاپور انجام داد که جای تشکر دارد.

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ گفت: بخشی از ابنیه های تاریخی در مراکز نظامی قرار گرفته است، البته با کارکرد درون گرا. البته اداره آگاهی شاپور دارای بناهای مهم تاریخی دیگر از جمله سردر شمالی و عمارت کلاه فرنگی نیز هست که باید با همت و تلاش شهرداری تهران بازآفرینی شود.

سردار لطفی گفت: از فرماندهی انتظامی تهران بزرگ کسب اجازه شده که بعد از بازسازی و باز آفرینی، بتوانیم در مجموعه آگاهی شاپور به عنوان موزه پلیس آگاهی تهران بزرگ و برای آموزش شهروندی، پذیرای شهروندان عزیز باشیم و تردد مردم از در شمالی اداره آگاهی شاپور انجام شود.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1029991

وب گردی

وب گردی