استان مرکزی می‌تواند خودکفا باشد/ طرح‌ها بدون پیوست آموزشی و فناوری رد خواهند شد

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: استان مرکزی با پتانسیل‌ها و ظرفیت‌هایی که در خود دارد، می‌تواند همچون کشوری مستقل و خودکفا عمل کرده و حتی صادرات نیز داشته باشد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، جلسه شورای اقتصاد دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی با حضور روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی، حسین کلانتری سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی و واحد اراک، مدیران کل حوزه فناوری، معاونان دانشگاه و اعضای شورای اقتصاد دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی در سالن جلسات حوزه ریاست واحد اراک برگزار شد.

حسین کلانتری سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی و واحد اراک، ضمن خیرمقدم به دهقانی و هیئت همراه گفت: استان مرکزی از وجود 12 واحد و 4 مرکز دانشگاه آزاد اسلامی بهره‌مند است، این در حالی است که 758 عضو هیئت علمی و 33 درصد دنشجویان استان را در خود جای داده است.

وی با تأکید بر اینکه 25 هزار دانشجو در دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان مرکزی مشغول به تحصیل هستند، خاطرنشان کرد: در این دانشگاه 890 کدرشته فعال است که 309 رشته ارشد، 88 رشته دکتری، 349 رشته کارشناسی و 162 رشته کاردانی را دربرگرفته است.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی و واحد اراک تصریح کرد: استان مرکزی 12 شهرستان، 33 شهر و قریب به یک و نیم میلیون نفر جمعیت دارد که از این میزان 960 هزار نفر در شهرهای دیگر استان ساکن هستند.

وی اضافه کرد: استان مرکزی به لحاظ صنعتی بودن، یکی از قطب‌های صنعت کشور محسوب می‌شود، به گونه‌ای که 35 شهرک و ناحیه صنعتی، 367 واحد صنعتی کوچک و بزرگ را در خود جای داده و رتبه دوم صنعت را به خود اختصاص داده‌اند.

وی در بخش دیگر سخنان خود 421 واحد معدنی را به عنوان یکی از ظرفیت‌های بالقوه این استان برشمرد و گفت: استان مرکزی به لحاظ ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های معدنی، رتبه هفتم و از نظر صنایع شیمیایی و سلولزی، رتبه سوم را در کشور داراست.

کلانتری با بیان این‌که استان مرکزی بزرگترین مرکز تولید الیاف مصنوعی در خاورمیانه را در اختیار دارد، اظهار کرد: سقف تولید عایق‌های رطوبتی و حرارتی با بیش از 120 واحد و تولید الیاف شیشه‌ای با ظرفیت 480 هزار تن در سال، یکی دیگر از مزیت‌های استان مرکزی است.

وی با اشاره به این‌که استان مرکزی یکی از قطب‌های بزرگ تولید ماشین‌آلات راهسازی و کشاورزی محسوب می‌شود، افزود: کسب رتبه سوم در تأمین سرب و روی کشور و رتبه اول در بخش تولید سولفات سدیم از دیگر ظرفیت‌های عظیم استان مرکزی است.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی و واحد اراک تصریح کرد: با وجود چنین مزیت‌هایی در استان مرکزی می‌توان در هریک از شهرستان‌های استان با توجه به شرایط و پتانسیل‌های منطقه، سراهای نوآوری ایجاد کرد و در راستای حمایت از دانشگاه آزاد اسلامی، گام‌های مؤثری برداشت.

وی ایجاد سراهای نوآوری آلومینیوم در اراک، صنعت نفت در شازند، تولید خشکبار در خنداب، گل‌های زینتی و سنگ در محلات، عایقهای رطوبتی و الیاف شیشه‌ای در دلیجان و غیره را از جمله مراکز و سراهای نوآوری عنوان کرد که می‌توان با بهره‌گیری و برنامه‌ریزی دقیق آنها در شهرستان‌ها، درآمدهای خوبی کسب کرد.

کلانتری با اشاره به بحث ایجاد مراکز دانش‌بنیان و سرمایه‌گذاری گفت: در زمینه ایجاد سراهای نوآوری اقدامات جزئی و در حوزه شتاب دهنده ها و مراکز رشد و پارک های علم و فناوری اقداماتی را آغاز کرده‌ایم تا در حوزه درآمدزایی و تجاری سازی به نتایج مثبتی دست یابیم، این در حالی است که در حوزه فعالیت های اقتصادی نیز به دنبال فعالیت های صنعتی، معدنی، ساختمانی، بازرگانی، تولیدی و مشاوره ای طبق دستورالعمل های ابلاغی هستیم

وی با بیان این‌که ظرف دو ماه آینده برخی از این مجموعه ها را فعال خواهیم کرد، خاطرنشان کرد: به‌حق اقتصاد شهری نیز در شرایط بحرانی امروز سرلوحه کارهای ما در دانشگاه قرار خواهد گرفت و ان‌شاءالله به سمتی حرکت کنیم تا شرکت های دانش بنیان و مراکز رشد را ایجاد کرده و توسعه دهیم.

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی در جلسه شورای اقتصاد دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک گفت: استان مرکزی با پتانسیل ها و ظرفیت هایی که در خود دارد، می تواند همچون کشوری مستقل و خودکفا عمل کرده و حتی صادرات نیز داشته باشد.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به این‌که دانشگاه آزاد با نگاه مأموریت‌گرا و به دور از نگاه های سیاسی فعالیت می کند، تصریح کرد: در قالب اعتقاد به جمهوری اسلامی در راستای توسعه و ارتقای دانشگاه تلاش می کنیم؛ اگر چه هر فرد با هر نگرش سیاسی و دینی برای ما محترم و قابل استفاده است.

وی با تأکید بر این‌که وظیفه دانشگاه، پرورش و تربیت انسان هاست، خاطرنشان کرد: مثل روز برای همگان روشن است که اگر بخواهیم دانشگاه آزاد اسلامی را سرپا نگه داریم باید به سمت کسب درآمدهای غیر شهریه ای رفته و در این راستا تلاش کنیم، بنابراین اگر امروز بخواهیم با روش گذشته پیش برویم، شک نکنید زمین خواهیم خورد.

وی تصریح کرد: اگر دانشگاه آزاداسلامی تا چهار یا پنج سال آینده از منابع و امکانات خود در راستای توسعه درآمدهای غیر شهریه ای استفاده نکند، موفق نخواهد بود؛ پس هر فعالیتی انجام می دهید در کنار آن پیوست فعالیت های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، فناوری و دانشی نیز داشته باشید.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: طرح های اقتصادی که صرفاً جنبه اقتصادی دارند در معاونت فناوری بررسی نخواهد شد؛ چرا که به معاونت اداری و مالی ارجاع داده می شوند، این در حالی است که ساختار شورای عالی دانشگاه آزاد به گونه ای است که دو کمیسون دانش بنیان و دیگری کمیسیون سرمایه گذاری، تصمیمات شورا را در اختیار دارند.

وی بیان کرد: هر طرحی که صرفاً جنبه اقتصادی و درآمدزایی دارد و هیچ پیوست آموزشی و فناوری نداشته یا دانشگاه در آن سهم دانشی ندارد، در معاونت بنده وارد نخواهد شد؛ چرا که ما در معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری فقط تسهیل‌گر خواهیم بود.

فیروزآبادی با بیان این‌که از طرح های دانش بنیان حمایت می کنیم، اضافه کرد: باید توجه داشته باشیم که اگر به این سمت نرویم و در این مسیر فعالیت نکنیم، سال آینده دانشگاه آزاد را نخواهیم داشت؛ اگر چه باید به این امر نیز توجه داشت که در آینده نباید آن‌قدر در این مسیر غرق شویم که سال های آتی به خود بیاییم و ببینیم یک عده کارخانه دار شده ایم و از وظیفه ذاتی دانشگاه دور شویم.

وی افزود: دانشگاه نسل اول و دوم، کارکرد خود را از دست داده اند پس باید به سمت دانشگاه های نسل سوم پیش برویم و طی پنج سال آینده سیل دانشجویان را به سوی دانشگاه آزاداسلامی شاهد باشیم و این میسر نخواهد بود مگر با تلاش و برنامه ریزی های دقیق مدیران و مسئولان دانشگاه آزاداسلامی تا با شفاف سازی و بازشدن فضاها، مسیر برای استادان و دانشجویان جذاب شود.

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی به همراه حسین کلانتری سرپرست دانشگاه آزاداسلامی استان مرکزی و مدیران کل حوزه فناوری از مرکز رشد، شرکت های دانش بنیان، آزمایشگاه‌ها، کارگاه‌ها، هنرستان سما، گیاهان دارویی و مجتمع کشاورزی و دامپروری دانشگاه آزاد اسلامی اراک بازدید کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1030003

وب گردی

وب گردی