تشکیل میز مشارکت در‌ مدرسه برای تعیین شاخص‌های ارزیابی مدارس

مدیرکل ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات وزارت آموزش و پرورش از تشکیل میز مشارکت در‌ مدرسه در راستای تعیین شاخص‌های ارزیابی مدارس خبر داد.

زهرا مظفر در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به نحوه تعیین شاخص‌های ارزیابی مدارس اظهار کرد: شاخص‌هایی که ما طراحی می‌کنیم از طریق معاونت‌ها و اداره‌های کل حوزه ستادی حوزه آموزش و پرورش صورت می‌گیرد. این شاخص‌ها تا سال ۹۷ براساس فعالیت‌های مورد انتظار معاونت‌ها و بخش‌های مختلف حوزه ستادی تعیین شده و در راستای آن تفاهم‌نامه‌ای میان استان‌ها منعقد می‌شد. پس از آن، شاخص‌های لازم به مدارس ابلاغ شده و براساس این شاخص‌ها مدارس مناطق و استان‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گرفت.

وی ادامه داد: بخشی از این شاخص‌ها اختصاصی هستند که از طریق سازمان اداری استخدامی طراحی می‌شوند. این شاخص‌ها ثابت، استاندارد و ملی بوده که از جمله آن می‌توان به نرخ گذر از تحصیل، پوشش تحصیلی و غیره اشاره کرد.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات وزارت آموزش و پرورش گفت: شاخص‌های عمومی بر مبنای دستورالعمل‌هایی که حوزه ستادی به مناطق و مدارس ابلاغ می‌کند، تعیین می‌شد. در راستای ارزیابی چگونگی این دستورالعمل‌ها در مدارس، شاخص‌های کمی و کیفی در نظر گرفته می‌شود‌. شاخص‌های کیفی به شاخص‌های کمی تبدیل می‌شوند تا قابل اندازه گیری باشند‌.

وی بیان کرد: سال گذشته بیش از ۸۰۰ شاخص در ارزیابی عملکرد از سطح مدرسه، منطقه، استان و کشور بررسی شد و مورد ارزیابی قرار گرفت. در سال ۹۸ شاخص‌های ارزیابی مدارس براساس زیرنظام‌های سند تحول بنیادین طراحی شده است. در همین راستا قرار است مدارس خودشان شاخص‌های مدرسه‌ای را طراحی کنند؛ یعنی این شاخص‌ها مانند سال ۹۷ از استان به مدارس ابلاغ نمی‌شود؛ بلکه آنچه مورد نیاز دانش‌آموزان است در دستور کار قرار خواهد گرفت.

مظفر از تشکیل میز مشارکت در‌ مدرسه در راستای تعیین شاخص‌های ارزیابی مدارس خبر داد و گفت: مدیران مدارس هر سه دوره تحصیلی، مشاوران، معاونان و مربیان در این میز با یکدیگر مشارکت دارند و به طراحی و تنظیم شاخص‌هایی که در مدارس و عملیاتی هستند، می‌پردازند.

وی افزود: این شاخص‌ها در نهایت به منطقه و سپس به استان منتقل و در نهایت به بخش ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات وزارت آموزش و پرورش ارسال خواهد شد، شاخص‌هایی که قرار است توسط ما مورد ارزیابی قرار گیرد، از دل مدارس برآمده است. در سال جاری تعیین شاخص‌ها با رویکرد مدرسه‌محوری پیش می‌رود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1030025

وب گردی

وب گردی