توسعه کسب وکار و حل نیازهای سازمانی با تشکیل شرکت‌های دانش بنیان

یک شرکت نانویی با پیاده‌سازی راهبرد تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان با هدف تامین نیازهای فناورانه، گام‌های موثری در مسیر تثبیت جایگاه خود در بازار و افزایش قدرت رقابت‌پذیری در بازار برداشته است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، صنایع الکترواپتیک صاایران یکی از صنایع پیشرو در کشور برای حل نیازهای فناورانه خود اقدام به تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان می‌کند. محمد رضازاده، مدیر مرکز تحقیقات پیشرفته صنایع الکترواپتیک صاایران درباره رویکرد این مجموعه در حل نیازها و چالش‌های درون سازمانی گفت: چندسالی است که صنایع الکترواپتیک صاایران راهبرد جالب توجهی را برای تامین نیازهای درون سازمانی خود اتخاذ کرده است. این مجموعه اقدام به شناسایی نیازهای داخلی خود می‌کند و این نیازها را در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان رفع می‌کند. در حال حاضر سالانه هزاران فارغ‌التحصیل دانشگاهی وارد بازار کار می‌شوند در حالی که فرصت‌های شغلی محدودی وجود دارد اما این نیروهای کار عظیم پتانسیل بالایی برای ایجاد تحول در صنعت هستند. از این روش صنایع الکترواپتیک صاایران راهبردی را اتخاذ کرده که بتواند از این پتانسیل و زیرساخت‌های موجود استفاده کند.

رضازاده افزود: صنایع الکترواپتیک صاایران کمیته‌های تخصصی برای حوزه‌های مختلف ایجاد کرده است که بخشی از افراد این کمیته‌ها از نیروی انسانی داخل صنایع الکترواپتیک صاایران هستند و برخی نیز اساتید دانشگاهی بوده که در قالب مشاور به این کمیته‌ها در تشخیص نیازهای داخلی سازمان و شناسایی فرصت‌های آتی موجود در بازار کمک می‌کنند. خروجی این کمیته‌ها، چیزی به نام «باشگاه حل مسئله» است. این باشگاه اقدام به شناسایی و تعریف پروژه‌ها و مسائل فناورانه می‌کند که این مسائل در قالب فراخوان به اطلاع عموم می‌رسد. از نیروهای انسانی فارغ‌التحصیل دانشگاهی برای پاسخ به این سوالات و مسائل دعوت شده و رهیافت‌های آنها جمع آوری و توسط کمیته تخصص بررسی و داوری می‌شود. در نهایت بهترین راهکارها در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان در می‌آید.»

مدیر مرکز تحقیقات پیشرفته صنایع الکترواپتیک صاایران می‌گوید: « ما برای حل نیازهای خود همانند یک شتابدهنده عمل می‌کنیم و شرکت‌ها و استارت آپ‌هایی را تاسیس می‌کنیم که به صورت مستقل اقدام به توسعه فناوری می‌کنند. این شرکت‌های نوپا پاسخ فناورانه برای نیازهای ما دارند و در عوض ما برای آنها بازار مورد نیاز برای فروش فناوری را تامین می‌کنیم. این یک رویکرد برد برد و یک راهبرد درون‌زا است.

رضازاده این رویکرد را، راهبرد هسته شبکه می‌نامند و می‌افزاید: ما به این نتیجه رسیدیم که شرکت‌های بزرگی نظیر صنایع الکترواپتیک صاایران برای این که بتواند در کورس رقابت با دیگر شرکت‌ها باقی بماند و بازار خود را حفظ کند نیاز به برون‌سپاری فناوری دارد به این شکل که بخشی از کار تولید یا توسعه فناوری را باید به بیرون از مجموعه واگذار کند. در واقع رویکرد نوآوری باز یک ضرورت برای توسعه فناوری است و در این مسیر شرکت‌های دانش‌بنیان گزینه ایده‌آلی بوده که موجب می‌شود تا بتوان از ظرفیت کل کشور استفاده کرد و شبکه‌ای در اطراف خود ایجاد کند.

صنایع الکترواپتیک صاایران سال‌ها پیش به این نتیجه رسید که باید نیازهای خود را از طریق نوآوری و حمایت از استارت‌آپ‌ها تامین کند به طوری که در حال حاضر ۷ شرکت نوپا و استارت‌آپ توسط صنایع الکترواپتیک صاایران راه‌اندازی شده است.

رضا زاده درباره این محصول و فناوری این شرکت‌ها می‌گوید: صنایع الکترواپتیک صاایران سالانه به بیش از ۳۰ هزار عینک آفتابی نیاز دارد پیش از این فریم و شیشه این عینک‌ها خریداری می‌شد اما اکنون با تاسیس یک شرکت دانش‌بنیان فریم ساخته می‌شود و پوشش نانویی ضدبازتابش روی شیشه عینک قرار داده می‌شود و این محصولات به مشتریانی نظیر پلیس یا نیروی هوایی فروخته می‌شود.

این شرکت در حال حاضر فروشی در حدود ۲۰ میلیارد تومان در سال دارد. ما بخشی از فناوری این محصول را داشتیم و آن را در اختیار این شرکت قراردادیم و در نهایت یک همکاری راهبردی با آنها داریم.

یکی از حوزه‌های کاری صنایع الکترواپتیک صاایران ساخت نمایشگرهای صنایع هوایی است که سرریز فناوری این حوزه در بخش تجهیزات پزشکی و اتاق عمل استفاده می‌شود. در این مسیر صنایع الکترواپتیک صاایران چهار سال قبل با تشکیل استارت‌آپی اقدام به ورود در بخش ایمپلنت‌های ستون فقرات کرد و در حال حاضر این استارت آپ محصولات مختلفی را وارد بازار کرده است. در این مورد نیز ما بازار فروش را تضمین کردیم و استارت‌آپ بخش توسعه محصول را به عهده گرفت. موارد متعددی از این همکاری فناورانه وجود دارد که در آن تشکیل یک استارت‌آپ موجب حل یک مسئله درون سازمانی شده و از سوی دیگر کسب و کاری نیز شکل گرفته است.

صنایع الکترواپتیک صاایران به همراه شرکت‌های زیرمجموعه خود در دوازدهمین جشنواره فناوری نانو در طبقه اول سالن خلیج فارس شرکت دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1030032

وب گردی

وب گردی