فضای مجازی شمشیر دو لبه است/عدم نظارت کافی باعث ظهور روان شناس نماها شده است

بمباران اطلاعات، عدم آگاهی مردم و نیاز به دسترسی سریع با کمترین هزینه ازجمله عواملی است که به نظر مهمانان بیست و هشتمین جلسه نقد و اندیشه باعث می شود مخاطب برای دریافت اطلاعات به روانشناس نماها در فضای مجازی رجوع کند.

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، بیست و هشتمین جلسه نقد و اندیشه با موضوع «روانشناس نماها در فضای مجازی»و با حضور حمید پورشریفی، دکترای روانشناسی سلامت و عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی، مهرنوش دارینی، روانشناس بالینی و مدرس دانشگاه و عباسعلی ناصحی ر ییس کمیته سلامت جنسی انجمن علمی روانپزشکان ایران مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

در ابتدای این جلسه پورشریفی با بیان این که حوزه روانشناسی نسبت به گذشته رشد مناسبی داشته و ظرفیت های خوبی ارایه کرده است، گفت: فضای مجازی، فضای خوبی برای عرصه این ظرفیت ها است اما روانشناسان فعال در این حوزه باید به خط قرمز اخلاقی و هنجارهای جامعه توجه کنند.

وی افزود: اگر از دیدگاه روان شناسی اجتماعی به موضوع فعالیت روان شناس نماها در فضای مجازی بنگریم، افرادی که در این فضا در قالب روان شناس فعالیت می کنند مشکوک به اختلالات خودشیفتگی و ضد اجتماعی هستند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی با اشاره به این که روان شناس نماها ارزشی برای چارچوب های اخلاقی قائل نیستند، تصریح کرد: این افراد اشخاصی سخنور هستند که با گذراندن دوره های روانشناسی سعی در جذب مخاطب و مشاوره دادن کاذب به مخاطبان را دارند.

ارتقا تفکر نقادانه، راه مقابله با روانشناس نما ها

پور شریفی با بیان این که مخاطب در فضای مجازی با بمباران اطلاعات روبه رو است، گفت: ایده آل مخاطب این است که با صرف کمترین زمان، بیشترین اطلاعات مورد علاقه اش را دریافت کند و با کسب کوچکترین نشانه مقبولیت، جذب افراد در فضای مجازی می شود.

وی افزود: بسیاری از اطلاعاتی که از سوی روانشناس نماها به مردم داده می شود ممکن است در کوتاه مدت اثری نداشته باشد اما در بلند مدت آسیب های بسیاری به سلامت روان می زند.

پورشریفی در ادامه با اشاره به تفاوت متخصصین روانشناسی و روانشناس نماها گفت: متخصصین روانشناسی در جلسات مشاوره، آن چیزی را به مراجعه کننده می گویند که به نفع او است نه آن چه مورد علاقه و مد نظر مراجعه کننده است.

وی افزود: اما روانشناس نماهای فعال در فضای مجازی بعد از شناخت مخاطب برای آن که بتوانند او را جذب و اعتماد او را جلب کنند حرف هایی می زنند که صرفا خوشایند مخاطب باشد و بعضاً جز ضرر، سود دیگری ندارد.

عدم نظارت کافی باعث ظهور روان شناس نماها شده است

عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی با تاکید به تاثیر رسانه ها در پررنگ کردن فعالیت روانشناس نماها در فضای مجازی افزود: بسیاری از مرزها در جامعه شکسته شده است و مسایل دیگری مانند زیبایی توجه ها را به خود جلب کرده است.

وی درباره گرایش بالا در کشور به عمل های زیبایی نیز افزود: عدم شناخت هویت درونی فرد موجب می شود فرد از خود رضایت نداشته باشد و این عدم رضایت باعث کاهش اعتماد به نفس شده و همین موضوع یکی از دلایل گرایش به تغییر ظاهر و جراحی های زیبایی افراد در جامعه است.

پورشریفی با بیان اینکه «آبرو» یکی از مباحث چالش برانگیز در فرهنگ ما است، گفت: به فرد از کودکی یاد داده می شود تا برای حفظ آبرویش بسیاری از مسایل و هیجاناتش را ابراز نکند و در بسیاری از مسائل احساس کمبود داشته باشد و زمانی که در برابر بمباران اطلاعات در فضای مجازی قرار می گیرد به هر شخص و پیامی اعتماد کرده و جذب آن می شود.

گذراندن چند دوره روانشناسی، نشان از صلاحیت نیست

در ادامه این نشست مهرنوش دارینی، روانشناس بالینی و مدرس دانشگاه با تاکید برعدم صلاحیت روانشناس نماها برای مشاوره، گفت: بسیاری از این افراد با استفاده از روش های جذب مخاطب، مطالب غیر علمی را بدون ارایه مدرکی، علمی جلوه می دهند و سبب گمراهی مخاطب می شوند.

وی افزود: روانشناسی و تربیت جنسی از مسایل مورد علاقه مردم در فضای مجازی است و روانشناس نماها با علم بر این موضوع، مطالب عامه پسند با جذابیت بصری را در قالب محتوای علمی به مخاطب عرضه می کنند.

این روانشناس بالینی در ادامه گفت: سال گذشته جهاد دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی تهران با همکاری ۴۰ محقق اقدام به انتشار اطلاعات در حوزه روانشناسی کرد تا تبدیل به CD شود و در دسترس مردم قرار بگیرد که برای مقابله با روانشناس نماها کافی نبود و نیست.

دارینی با اشاره به ضعف فرهنگی ما در مواجه با ناکامی ها تصریح کرد: یکی از علت هایی که افراد به روانشناس نماها مراجعه می کنند این است که مخاطب می خواهد مشکلی که برایشان پیش آمده را بودن پرداخت هزینه و در کمترین زمان ممکن حل کند. برای مثال فردی که شکست عاطفی خورده است در این فضا به دنبال پیامی آرام کننده می گردد.

وی افزود: روانشناس نماها این افراد را شناسایی می کنند و با زیرپا گذاشتن اصول اخلاقی و حرفه ای توصیه هایی به فرد می کنند که خوشایندش باشد ولی جز زیان، چیز دیگری ندارد.

این استاد دانشگاه با تاکید بر لزوم آگاه سازی مردم درباره روانشناس نماها تصریح کرد: تنها عضویت در انجمن روانشناسی کشور نمی تواند نشان از صلاحیت فرد برای مشاوره باشد. این مشکلی است که در حوزه مشاوره تحصیلی هم احساس می شود.

وی افزود: متخصصین روانشناسی حوزه مشاوره تحصیلی ضمن ارایه مشاوره بر این موضوع که «درس خواندن نباید باعث از بین رفتن سلامت روانی شود» تاکید و توجه دارند اما روانشناس نماهای این حوزه صرفا بر اساس تجربه شخصی مشاوره می دهند و نگاهی تک خطی و به دور از اندیشه های رواشناسی به درس خواندن و دانش آموز دارند.

روانشناسی جنسی نیاز به توجه ویژه دارد

عباسعلی ناصحی رئیس کمیته سلامت جنسی انجمن علمی روانپزشکان ایران نیز در ادامه این نشست با اشاره به نیاز توجه به روان و سلامت جنسی در تمام مراحل زندگی فرد،گفت: اطلاعات در زمینه روانشناسی جنسی با توجه به جدید بودن این حوزه، بسیار کم است و فضای مجازی، فرصتی خوب برای افزایش دانش در این زمینه است.

فضای مجازی شمشیر دو لبه است

رئیس کمیته سلامت جنسی انجمن علمی روانپزشکان ایران با بیان این که مردم همواره در حال دریافت اطلاعات و به روز رسانی آن در فضای مجازی هستند، تصریح کرد: مخاطب، دریافت اطلاعات در فضای مجازی را به کلاس رفتن و پرداخت هزینه ترجیح می دهد و روانشناس نماها هم با شناخت این فضا از آن سو استفاده می کنند. مخاطب باید مراقب این فضا باشد و به این که از چه کسی اطلاعات را دریافت می کند، توجه کند.

وی افزود: در تمام مراحل زندگی از کودکی تا بزرگسالی و به ویژه نوجوانی سوال هایی درباره مسایل جنسی وجود دارد که باید والدین منبع جواب برای کودک باشند. در جامعه ما این مسایل به عنوان تابو شناخته می شوند و به خاطر شرم و حیا متقاضی نمی تواند اطلاعات در این باره به راحتی به دست آورد.

نیاز به اطلاعات زیاد اما منبع اطلاعات کم است

ناصحی درباره روش های جذب مخاطب روانشناس نماها نیز گفت: بسیاری از روانشناس نماها مسایل طبیعی را غیر طبیعی جلوه می دهند.

وی افزود: روانشناس نماها مطالب غیرعلمی را در قالب مطالب علمی در فضای مجازی ارایه می دهند و سعی بر آن دارند که ابزاری برای رفع مشکلی که وجود ندارد، ارایه دهند.

بهره برداری تجاری از مسایل جنسی از اهداف روانشناس نماها است

رئیس کمیته سلامت جنسی انجمن علمی روانپزشکان ایران با اشاره به این که توانایی جنسی تاثیر بسیاری بر اعتماد به نفس دارد، گفت: مخاطب تحت تاثیر مسایلی که روانشناس نماها در فضای مجازی ارایه می دهند، قرار گرفته و فکر می کند مشکل بزرگی دارد که برای حل آن باید از روانشناس نماها کمک بگیرد.

وی با اشاره به اینکه روانشناس نماها ویژگی هایی دارند که برای شناسایی باید به آنها توجه شود، افزود: این افراد علاوه بر این که افرادی شناخته شده در فضای مجازی هستند، سایت و یا صفحه هایی را اداره می کند که در آن تبلیغ برخی محصولات جنسی کرده و یا برای جذب مخاطب از تصاویر جنسی استفاده می کنند.

متخصص واقعی اخلاق حرفه ای را رعایت می کند

در بخش دیگری از این نشست، پورشریفی در جمع بندی سخنان خود ضمن اشاره به ویژگی های متخصصین این حوزه، گفت: افرادی که از سازمان نظام روانشناسی مجوز و پروانه فعالیت دریافت می کنند افرادی متخصص هستند که درس این رشته را در دانشگاه خوانده اند و اصول اخلاق حرفه ای و کاری برای آن ها تعریف شده است.

وی افزود: اما روانشناس نماها افزون بر این که استاندارد های لازم را ندارند، پایبند به اخلاق حرفه ای نیستند و فقط به تامین نیازهایشان فکر می کنند. ملاک صلاحیت افراد برای مشاوره پروانه ای است که از سوی نظام روانشناسی کشور صادر شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی ضمن اشاره به سامانه ۱‌۲۳ اورژانس اجتماعی تصریح کرد: شهروندان برای خبر دادن از هرگونه خشونت خانگی می توانند با این سامانه و شماره ۱۴۸۰ سازمان بهزیستی کشور تماس حاصل کنند.

دارینی نیز در پایان با بیان این که مردم اشتیاق زیادی برای کسب اطلاعات دارند، گفت: مردم همواره در حال کسب اطلاعات هستند و چه خوب است اگر این اطلاعات را از جای درست و از فرد دارای صلاحیت دریافت کنند.

وی افزود: کوچکترین توصیه و مشاوره از سوی روانشناس نماها در دراز مدت آسیب های بسیاری بر زندگی فرد وارد می کند و اغواگری در حرف ها، نوع پوشش و ادبیات خاصی که استفاده می کنند از جمله علایمی است که باید برای شناخت روانشناس نماها به آن توجه کرد.

این روانشناس بالینی با تاکید بر لزوم توجه به صحت و درستی مدارک علمی رواشناسان گفت: علاوه بر اینها مخاطب باید با استفاده از موتور جست و جو گر صحت مدارک علمی روانشناس خود را در سایت های معتبر و علمی بررسی کند.

وی افزود: عجول بودن از ویژگی های فرهنگی ما است و چه خوب است اگر زمانی که با بحران رو به رو می شویم بتوانیم از منابع درست و مناسب اطلاعات مورد نیازمان را دریافت و اقدام به حل بحران کنیم.

ناصحی نیز در جمع بندی سخنان خود بر لزوم افزایش اطلاعات روان و سلامت جنسی تاکید کرد و گفت: یکی از راه های خوب برای انتقال اطلاعات در این باره، فضای مجازی است اما باید مراقب باشیم تا نیاز به دریافت اطلاعات تبدیل به آسیب برای مخاطب نشود.

وی افزود: مخاطبان باید توجه داشته باشند که اطلاعات را از چه کسی و از چه منبعی دریافت می کنند. مسوولین این حوزه هم باید در این باره سخت گیری های لازم را داشته باشند تا هر کسی اجازه نداشته باشد در حوزه ای که تخصص ندارد نشر اطلاعات داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1030035

وب گردی

وب گردی