تشکیک رئیس جمهور در صلاحیت نهاد قانونی کشور تخلف از قانون اساسی است

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبایی  در بیانیه‌ای اعلام کرد: تشکیک رئیس جمهور در صلاحیت نهاد قانونی کشور تخلف از اصل 121 قانون اساسی و مصداق شکستن سوگند است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبایی در بیانیه‌ای بخاطر تشکیک حسن روحانی در اصل 112 قانون اساسی و به چالش کشیدن صلاحیت مجمع تشخیص مصلحت نظام، از دیوان عالی کشور درخواست کرد که مطابق بند 10 اصل 110 قانون اساسی «تخلف رئیس جمهور از وظیفه قانونی خود یعنی پاسداری از قانون اساسی» را مورد بررسی قرار دهد.

در بخش ابتدایی بیانیه آمده است: رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت مورخ 1398/07/17 اظهاراتی را در رابطه با شورای نگهبان بیان کردند که لازم می‌دانیم نکاتی را در رابطه با آن وجود دارد. شورای نگهبان در مسیر عمل به وظایف قانونی، همواره تحت آماج حملات برخی جریان‌های سیاسی خاصی قرار داشته است که در روزگاری نه چندان دور، توسط این شورا تأیید صلاحیت شده‌اند و سال‌ها بر کلیدی‌ترین صندلی‌های کشور تکیه زده‌اند.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: این جریان‌ها در تلاش‌اند با هجمه به این نهاد انقلابی، ناکارآمدی و سوء مدیریت‌های خود را به حاشیه ببرند و با مظلوم‌نمایی شکست‌های انتخاباتی آینده را توجیه کنند. انتظار احترام به قانون اساسی و رویه‌های قانونی از گروهی که روزگاری، تحمل پذیرش شکست در انتخابات را نداشته و هشت ماه کشور را به آشوب کشیده‌اند توقع بی‌جایی است، اما هم نوایی روحانی که در همین رویه قانونی پنج دوره به عنوان نماینده مردم راهی بهارستان شده و دو مرتبه به عنوان منتخب ملت بر صندلی ریاست جمهوری تکیه زده است با این حضرات قانون شکن، جای تامل دارد.

دانشجویان در این بیانیه عنوان کردند که از خلاف واقع بودن سخنان رئیس جمهور در مورد نحوه نظارت بر مجلس اول که بگذریم، طبق اصل 99 قانون اساسی جمهوری اسلامی، وظیفه نظارت بر انتخابات مجلس شورای اسلامی بر عهده شورای نگهبان است و در تفسیریه این اصل نوع نظارت این شورا، «استصوابی» عنوان شده است. سخنان اخیر روحانی درباره نظارت شورای نگهبان بر انتخابات و رد و تأیید صلاحیت نامزدها، تشکیک در اصل 99 قانون اساسی و همچنین تشکیک در صلاحیت نهاد قانونی کشور یعنی شورای نگهبان است. با توجه به این که ایشان در مراسم تحلیف ریاست جمهوری سوگند یاد کرده‌اند که پاسدار قانون اساسی باشند. تشکیک رئیس جمهور در صلاحیت نهاد قانونی کشور تخلف از اصل 121 قانون اساسی و مصداق شکستن سوگند است.

در بخش پایانی بیانیه آمده است: با توجه به این که مواضع خلاف قانون اساسی رئیس جمهور مسبوق به سابقه است و مدتی قبل در اصل 112 قانون اساسی تشکیک کرده و صلاحیت مجمع تشخیص مصلحت نظام را به چالش کشیده بودند از دیوان عالی کشور درخواست داریم که مطابق بند 10 اصل 110 قانون اساسی تخلف رئیس جمهور از وظیفه قانونی خود یعنی پاسداری از قانون اساسی را مورد بررسی قرار دهد؛ و رئیس جمهور جهت ادای توضیحات در رابطه با این موضوعات به دیوان عالی کشور فراخوانده شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1030070

وب گردی

وب گردی