سیاست گذاری باشگاه فرهنگی ورزشی دانشگاه آزاد برای درخشش در المپیک ۲۰۲۴

سیاست گذاری جدید باشگاه ورزشی دانشگاه آزاد افقی جدید را نشانه رفته است. افقی که به المپیک پاریس ختم می شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، امسال دانشگاه آزاد اسلامی با شیوه جدیدی تیمداری خود در مسابقات حرفه ای کشور را پیش گرفته است در حقیقت فصل جدید را باید در شیوه‌های تیمداری دانشگاه آزاد فصل نوینی دانست که در تاریخ تاسیس این باشگاه ورزشی سابقه نداشته است دانشگاه آزاد هدف گذاری جدیدی را برای بخش ورزشی خود صورت داده که سیمای این باشگاه را با تغییراتی مواجه می‌کند.

ابتدا نگاهی داشته باشیم به رشته‌های ورزشی امسال باشگاه دانشگاه آزاد و بعد به بیان فلسفه انتخاب این تیم‌ها بپردازیم.

جزئیات تیم‌های ورزشی دانشگاه آزاد در لیگ‌های برتر امسال

باشگاه فرهنگی ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی امسال با تیم‌های کاراته، تکواندو، ووشو، دوومیدانی، تنیس روی میز، واترپولو، کشتی آزاد و فرنگی، وزنه برداری و شمشیربازی در لیگ‌های ورزشی آقایان شرکت می‌کند.

در بخش ورزش بانوان نیز دانشگاه آزاد در رشته‌های کاراته، تکواندو، دوومیدانی، تنیس روی میز، ووشو، کبدی، تیروکمان و تیراندازی با اسلحه در لیگ‌های حرفه ای شرکت می‌کند.

همچنین پنج رشته ورزشی نیز تصویب شده اند اما به خاطر مشخص نبودن برنامه مسابقات فدراسیون هنوز تشکیل نشده اند که این تیم‌ها عبارتند از: سنگنوردی(خانم‌ها و آقایان) و قایقرانی (رویینگ برای آقایان و رویینگ و کانوپولو برای خانم‌ها). این پنج رشته ورزشی به محض مشخص شدن برنامه‌های فدراسیون‌های مربوطه تشکیل تیم می دهند و در مسابقات کشوری شرکت خواهند کرد.

دانشگاه آزاد المپیک ۲۰۲۴ را نشانه رفته است

اینکه چرا «بیست و چهار تیم» انتخاب شده اند و اینکه چرا «این بیست و چهار تیم» انتخاب شده اند، هر دو یک پاسخ دارد؛ المپیک ۲۰۲۴ پاریس. المپیکی که بعد از المپیک ۲۰۲۰ توکیو برگزار می شود و دانشگاه آزاد از حالا برای این مسابقات المپیک هدف گذاری جذابی دارد. هدف گذاری امسال دانشگاه آزاد که در شورای عالی ورزش تصویب شده، این است که تا سال ۲۰۲۴ میلادی این رشته‌های المپیکی فعال باشند و در طول این مدت با یافتن و پرورش استعدادها، آنها روانه این مسابقات شوند.

به صورت طبیعی دانشگاه آزاد هر سال در هر کاروان ورزشی که از کاروان خارج می شود نماینده دارد چرا که بسیاری از ورزشکاران ملی‌پوش یا دانشجوی دانشگاه آزاد بوده اند یا بازیکن این تیم. در اعزام‌های پر تعداد و کاروان‌هایی که روانه مسابقات المپیک آسیایی یا المپیک جهانی می شوند هم این تعداد سهم قابل توجهی دارد اما هدف گذاری امسال چیزی بیش از این را نشانه رفته است.

مسئولان ورزشی دانشگاه می خواهند که در المپیک پاریس اعضای کاروان اعزامی کشورمان «دانشجوی دانشگاه آزاد» باشند یا به عبارتیهدف این است که این ورزشکاران «دست پرورده باشگاه دانشگاه آزاد» باشند. چنین هدف گذاری بلندپروازانه‌ای را هیچ باشگاهی در کشور ندارد حتی باشگاه‌های صنعتی هم که در چندین رشته تیمداری می کنند چنین هدف گذاری بلندپروازانه ای ندارند. این نخستین بار است که یک باشگاه ورزشی برای المپیک دو دوره بعد برنامه ریزی می کند.

ورزش‌های توپی در تیم‌های دانشگاه آزاد جایی ندارند

یکی از مهمترین سوالات در مورد وضعیت تیمداری دانشگاه آزاد در رشته‌های حرفه ای این است که چرا روی رشته‌های توپی و پرطرفدار مثل فوتبال، بسکتبال و والیبال سرمایه گذاری صورت نمی گیرد. دلیل این امر این است که این رشته‌ها بی اندازه گران قیمت هستند و قیمت هر کدام از بازیکنان حرفه ای این رشته‌ها با بودجه یکی از تیم‌های ورزشی دانشگاه آزاد برابری می کند ضمن اینکه تضمینی برای موفقیت نیست. دانشگاه آزاد ترجیح می دهد جای هدر دادن سرمایه اندک خود در شته‌های بی اندازه گران قیمت در رشته‌های دیگرشرکت کند و از ورزشکاران نخبه و ملی پوش در رشته‌هایی حمایت کند که اسپانسرهای زیادی برای حضور در آنها تمایل ندارند. رویکرد نخبه گرایی به جای ستاره گرایی.

دانشگاه آزاد یکی از ارزان ترین تیم‌های لیگ کشتی امسال است

امسال دانشگاه آزاد با وجود بودجه محدودش در دو رشته بسیار مهم کشتی فرنگی و آزاد تیمداری کرده است. حضور دانشگاه آزاد در لیگ گران قیمت کشتی از این منظر بسیار جالب توجه است که با در نظر گرفتن ریخت و پاش چند تیم مخصوصا تیم ایران مال در این مسابقات، تیم دانشگاه آزاد یکی از ارزان ترین تیم‌های این فصل مسابقات کشتی است.

حضور نیروهای متخصص و آکادمیک در راس سکان هدایت دو تیم کشتی آزاد و فرنگی نشان می دهد که این باشگاه با رویکردی هدفمند در مسابقات بی اندازه گران قیمت لیگ کشتی شرکت کرده است که استعدادیابی برای مسابقات المپیک پاریس در تیم کشتی قابل مشاهده است.

رویکرد جدید ورزش دانشگاه درآمدزایی است

یکی از مهمترین تفاوت‌های امسال باشگاه دانشگاه آزاد با سال‌های قبل در هدف گذاری درآمدی این باشگاه است. امسال مصوب شده که باشگاه باید خود را برای درآمدزایی آماده کند و در تمام رشته‌ها به خودکفایی برسد. این خودکفایی هم از راه خام فروشی و اجاره دادن امکانات ورزشی به دست نمی آید بلکه از مسیر استعدادیابی، تاسیس آکادمی و درآمدزایی ورزشی محقق می‌شود.

هدف اصلی باشگاه دانشگاه آزاد این است که به سرعت خودکفایی خود از بودجه سازمان مرکزی را حاصل کند و دست‌هایش را در جیب خودش بگذارد. با در نظر گرفتن میزان اماکن ورزشی و نیروهای انسانی متخصصی که در دانشگاه آزاد تربیت شده اند چنین کاری کاملا امکان پذیر است.

توجه کامل به مسابقات سراسری دانشگاه‌های سراسر کشور و مدارس سما

یکی از شاخصه‌های باشگاه دانشگاه آزاد در طول سالیان فعالیت توجه به نیروهای مستعد دانشجویی در سراسر کشور بوده است. امسال نیز توجه مربیان و استعدادیابان دانشگاه آزاد به مسابقات سراسری دانشگاه‌های آزاد کشور جمع است تا استعدادهای نادیده را شناسایی کنند. این وسط اما رویکرد جدیدی هم در نظر گرفته شده که استعدادیابی و استعدادسازی در رده‌های سنی پایین تر با تکیه بر ظرفیت‌های بی شمار مدارس سما انجام شود دانشگاه آزاد برای کادرسازی تیم‌های ورزشی خود از حالا مدارس سما را زیر نظر گرفته است.

سیمای المپیکی باشگاه ورزشی دانشگاه آزاد

به گزارش ایسکانیوز، سیمای کلی باشگاه فرهنگی ورزشی دانشگاه آزاد پرورش نخبگان ورزشی به جای جذب ستارگان و توجه به استعدادیابی در سنین پایه بوده و یک باشگاه المپیک محور که از حالا المپیک ۲۰۲۴ پاریس را نشانه گرفته است.

کد خبر: 1030088

وب گردی

وب گردی