زیاد خوابیدن سلامت شما را در معرض خطر قرار می دهد؟

هنگامی که سخن از خواب به میان می آید، بسیاری از مردم از آن سیر نمی شوند و در طول روز سعی می کنند تا با چند فنجان قهوه خود را به زور بیدار نگه دارند. آیا خواب بیش از حد برای سلامتی مضر است؟

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، براساس اعلام مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، از هر 3 نفر 1 نفر به طور مرتب محروم از خواب هستند. این امر بسیارمهم است تا آنجایی که در صورت تداوم عدم خواب کافی، بدن با چندین مشکل سلامتی موتجه خواهد شد؛ مشکلاتی از جمله خطر ابتلا به دیابت، بیماری قلبی، فشار خون بالا، چاقی و سکته مغزی.

حال اگر از متخصصان امر بپرسیم که آیا خواب بیش از حد برای سلامتی شما نیز بد است؟ جواب خواهند داد «احتمالاً».

«آلبرتو آر. راموس»، دکتر و استادیار عصب شناسی متخصص طب خواب در دانشگاه «میامی میلر» که سرپرستی مطالعه جدید در این رابطه را برعهده دارد، طی بیانیه ای اعلام کرد که طبق آخرین تحقیقی که بر روی 5200 نفر در سنین حدود 45 تا 75 ساله انجام شده، ارتباطی بین خوابیدن های طولانی مدت ( که البته با علایم بی خوابی مزمن نیز همراه است) و کاهش حافظه، عملکردهای اجرایی و سرعت پردازش وجود دارد که تمامی این علایم نشانه هایی هستند که افراد پیش از ابتلا به بیماری آلزایمر و سایر بیماری هیا مربوط به نقص های خفیف شناختی به آنها دچار می شوند.

برای این مطالعه افراد اسپانیایی انتخاب شدند زیرا به گفته راموس ، در بین آنها «در مقایسه با سفید پوستان غیراسپانیایی، خطر ابتلا به آلزایمر به طور قابل توجهی بالاتر است.»

به گفته دانشکده پزشکی جان هاپکینز، خواب بیش از حد با چندین موضوع بهداشتی دیگر از جمله دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی نیز همراه است اما مانند معمای معروف «مرغ یا تخم مرغ»، باید پرسید که اگر خیلی زیاد بخوابید مشکل سلامتی برایتان به وجود می آید یا اگر مشکل سلامتی داشته باشید، زیاد می خوابید؟

در همین رابطه « دکتر آنیسا داس »، پزشک طب خواب در مرکز پزشکی وکسنر دانشگاه ایالتی اوهایو (که با مطالعه ارتباطی ندارد)، می گوید: این تحقیق نشان می دهد که آلزایمر و پرخوابی به هم مربوطند که البته بدین معنا نیست که یکی باعث به وجود آمدن دیگری خواهد شد. در نهایت باید گفت که مرتبط بودن یه معنای علیت نیست. هر چند به احتمال زیاد، شرایط سلامتی مزمن می تواند بیش از سایر موارد منجر به پرخوابی شود.

دکتر «رافائل پلایو»، متخصص خواب در مرکز پزشکی خواب استنفورد ، در مورد این نظریه موافق است و می گوید: «اگر کسی بیشتر از گذشته می خوابد، به خصوص اگر آنها که اغلب خسته هستند، باید در مورد برخی از مشکلات اساسی پزشکی آنها تعجب کنید.»

طبق تحقیقات انجام شده در کلینیک مایو، اختلالات خواب دیگری مانند خواب بیش از حد ایدیوپاتیک (یک اختلال نادر که باعث می شود افراد بیش از حد بخوابند) و نارسایی عصبی (که باعث خواب آلودگی روزانه و "حملات ناگهانی خواب" می شود) ، هر دو علت آن هستند که شخصی بیش از حد معمول بخوابد.

میزان خواب مناسب چقدر است؟

سوالی که پس از تمامی ایم مباحث مطرح می شود این است که بنابراین میزان خواب مناسب برای انسان خا چقدر است؟ در همین راستا آکادمی پزشکی خواب آمریکا و انجمن تحقیقات خواب «خوب بودن و سلامتی مطلوب» توصیه می کنند تا بزرگسالان 18-60 ساله هر شب حداقل هفت ساعت کامل بخوابند. اکثر کارشناسان از جمله داس، می گویند دامنه سالم خواب بین هفت تا نه ساعت در شب است (اگرچه وی خاطرنشان می کند که افراد غیرمعمولی هم مثل بلندخواب ها وجود دارند که هر شب به 10 ساعت خواب یا بیشتر نیاز دارند و همچنین کوتاه خواب ها که با 6 ساعت خواب در شب هم حالشان خوب است).

اما پلایو در این باره اظهار داشت که این که فقط میزان ساعات خواب رامشخص کنیم کار مهمی نیست و شاخصه اصلی یک خواب خوب کیفیت آن است. این که هنگام بیدار شدن احساس طراوت می کنید یا خیر بسیار مهم است. شما نباید خسته از خواب بیدار شوید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1030143

وب گردی

وب گردی