ایجاد شرایط گفتمان در دانشگاه برای آرامش دانشجویان ضروری است

مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: دانشجو نباید احساس کند در دانشگاه محیط گفتمان وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، سید حسین داوودی مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی وزارت بهداشت در مراسم رونمایی از «سند پایش سلامت‌روان» دانشجویان علوم پزشکی کشور که صبح امروز در سالن امام جواد این وزارتخانه برگزار شد گفت: توجه به بهداشت روان مخصوصا در محیط‌های آموزشی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. نگاه ما به سلامت روان و آرامش دانشجویان باید قبل از پایش سلامت روان فراهم شود. زمانی این غربالگری صورت می‌گیرد که تعدادی از دانشجویان ما از لحاظ روحی شرایط مناسبی ندارند، از جمله آن می‌توان به بحث اضطراب اشاره کرد که آثار آن دوران دانش‌آموزی آغاز و با کنکور تشدید می‌شود. از جمله سایر این مسائل می‌توان به اعتیاد، افسردگی و غیره اشاره کرد.

وی‌ ادامه داد: شرایط محیطی و تحصیلی برای دانشجویان باید به‌گونه‌ای فراهم شود که دانشجویان احساس آرامش کنند، دانشجویان باید علاوه بر تسلط بر ابزار علمی به گونه‌ای تربیت شوند که بر ابزار تمرکز، تعقل، اعتماد به نفس و غیره نیز تسلط پیدا کنند.

مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مطالعه در یکی از کشورهای جهان در زمینه شکاف طبقاتی صورت گرفته بود، این مطالعه نشان داده بود زمانی که برای دو دسته حیوان شرایط متفاوتی فراهم می‌کنیم در صورتی که یکدیگر را نبینند، با مشکلی مواجه نخواهند شد اما زمانی که در یک محیط قرار گیرند، با مشکلاتی‌ مواجه می‌شوند. دانشجویانی که وارد دانشگاه می‌شوند در خانواده‌های متفاوتی تربیت شده و هر کدام نگاه متفاوتی دارند، ما باید این دانشجویان را با یک نگاه یکسان بنگریم.

وی‌افزود: دانشجو نباید احساس کند در دانشگاه محیط گفتمان وجود ندارد. ما باید پیش از مراجعه دانشجویان برای مشاوره به آن‌ها مراجعه کنیم یعنی پیش از بروز مشکل‌ باید با آنها ارتباط برقرار کنیم، در صورت ایجاد چنین شرایطی مشکلی ایجاد نخواهد شد.

داوودی بیان کرد: امیدوارم محیط‌های دانشجویی از لحاظ شرایط روحی و روانی با توجه به شرایط قشرهای مختلف در نظر گرفته شوند.

وی افزود: همه ما باید در راستای ایجاد محیطی سالم برای دانشجویان تلاش کنیم، امیدوارم در مجموعه وزارت بهداشت بتوانیم در حوزه سلامت روان جامعه به ویژه محیط‌های دانشگاهی به معاونت فرهنگی وزارت بهداشت تلاش کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1030192

وب گردی

وب گردی