نهال‌های رویشی کشور استاندارد می‌شوند

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با اعلام اینکه نهال‌های رویشی کشور گواهینامه دریافت می‌کنند، گفت: این کار به افزایش اعتماد باغداران به خرید محصولات ایرانی کمک می‌کند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، مصطفی قانعی درباره تولید محصولات باغی در کشور، اظهار کرد: در حال حاضر فقط ۶ درصد باغات ایران از محصولات پایه رویشی بهره می‌برند و مابقی آنها از روش‌های سنتی و منسوخ بذری استفاده می‌کنند.

وی افزود: صرف‌نظر از عدم آشنایی بخش زیادی از باغداران با این فناوری، سوء استفاده از اعتماد باغداران پیشرو در سالیان گذشته و ارائه نهال‌های غیراستاندارد و بی‌کیفیت از طرف شرکت‌های متفرقه، ضربه بزرگی به نفوذ این فناوری در میان باغات ایرانی وارد آورده است.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری گفت: ایران در تولید ۲۲ محصول باغی مهم، در رتبه اول تا هفتم جهانی قرار دارد و صادرات کشاورزی، مهم‌ترین بخش محصولات غیر نفتی کشور ما را تشکیل می‌دهد.

به گفته قانعی، بازدهی تولید محصولات در ایران، نصف یا یک سوم کشورهای پیشرفته است. بزرگترین دلیل این مسئله عدم استفاده از فناوری‌های نوینی نظیر کشت بافت و پایه‌های رویشی است که سال ها است جایگزین روش‌های سنتی شده‌اند.

وی در ادامه گفت: کاهش زمان باردهی، یکنواختی گسترده و مناسب در باغ، پا کوتاه شدن درخت‌ها و همچنین مقاومت یکنواخت به بیماری‌ها تنها بخشی از اثرات استفاده از تکنیک کشت بافت است.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: یکی از اهداف کارگروه کشاورزی ستاد، ایجاد بستر اعطای گواهی به نهال‌های رویشی است تا زمینه اعتماد باغداران را فراهم کند و در کنار ترویج این فناوری حیاتی در میان آنها، کاربست هر چه بهتر این فناوری و افزایش کمی و کیفی محصولات باغی را تسهیل کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1030257

وب گردی

وب گردی