ویتامین «B »بی ضرر نیست

محققان اروپایی اعلام کردند که مصرف دوز بالای مکمل های ویتامین، B می تواند خطر شکستگی لگن را افزایش دهد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، تحقیقات جدید نشان داده است که مصرف مقادیر زیاد مکمل های ویتامین B6 و B12 می تواند خطر شکستگی لگن را در زنان یائسه افزایش دهد.

مطالعه جدید در مقیاس بزرگ توسط محققان دانشگاه اسلو ، نروژ ، به همراه هاروارد T.H. دانشکده بهداشت عمومی چان در ایالات متحده انجام گرفت.

پژوهشگران در این تحقیق داده های جمع آوری شده از 75864 زن یائسه آمریکایی را طی یک دوره 30 ساله بررسی کردند.

محققان در ابتدای مطالعه، اطلاعاتی درباره میزان بروز شکستگی لگن در میان شرکت کنندگان ثبت و هر چهار سال یک بار اطلاعات گسترده ای در مورد رژیم غذایی زنان و استفاده از مکمل های غذایی جمع آوری کردند.

این یافته ها که در ژورنال« JAMA Network Open » منتشر شده است، نشان داد که پس از در نظر گرفتن عواملی که بر روی این عارضه تأثیرگذارند، مشخص شد که مصرف مکمل های ویتامین B6 و ویتامین B12 هر دو با افزایش خطر شکستگی لگن همراه بودند.

این خطر برای زنانی که دوزهای زیادی از ویتامین B6 را به همراه دوز زیاد ویتامین B12 مصرف کرده بودند، در بالاترین حد ممکن قرار گرفته بود.

در حالی که این زنان تقریباً 50 درصد افزایش خطر شکستگی لگن را در مقایسه با زنانی که مصرف کم هر دو ویتامین را داشتند، نشان می داد.

محققان خاطر نشان کردند که مصرف ویتامین در این مطالعه به مراتب بیشتر از میزان مجاز رژیم غذایی توصیه شده است.

نتایج به دست آمده همچنین مطابق با تحقیقات قبلی بود که در کشور نروژی انجام است. این نتایج نشان می داد که افزایش خطر شکستگی لگن در شرکت کنندگانی که مصرف دوز بالای ویتامین B6 داشته اند، وجود دارد.

پروفسور «هاکون ای مایر»، نویسنده اصلی و سرپرست این پروژه در این رابطه اظهار داشت: نتایج این مطالعه به نروژ قابل انتقال است، حتی اگر زنان آمریکایی از مکمل های خوب بیشتری نسبت به همتایان نروژی خود استفاده کنند.

محققان خاطر نشان کردند که بسیاری از افراد سالم، مقدار زیادی از مکمل های ویتامین B مصرف و تصور می کنند که برای سلامتی آنها خوب است ؛با این حال ، فقط افراد مبتلا به کمبود ویتامین B نیاز به مصرف مکمل دارند.

نتایج به دست آمده از این تحقیق حاکی از آن است که مکمل های ویتامین ها باید با احتیاط مصرف شوند، با این وجود دانشمندان دست اندرکار این پروژه می گویند که مصرف ناکافی و اضافی یک ماده مغذی هر دو برای سلامتی مضر است.

پروفسور مایر در پایان خاطرنشان می کند که برخی از افراد مسن به مکمل های اضافی ویتامین B12 نیاز دارند و هیچ مدرکی مبنی بر وجود ویتامین B12 به تنهایی منجر به افزایش خطر شکستگی لگن می شود وجود ندارد، بلکه باید عوامل دیگری را نیز در کنار آنها در نظر گرفت .

انتهای پیام/

کد خبر: 1030275

وب گردی

وب گردی