آیین‌نامه تعامل دانشگاه با خانواده به زودی ابلاغ می‌شود/ امکان حضور والدین در خوابگاه دانشجویان علوم پزشکی

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ابلاغ آیین‌نامه تعامل با خانواده به دانشگاه‌ها در آینده‌ای نه چندان دور خبر داد.

سیما سادات لاری در گفتگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به برنامه‌ دانشگاه‌های علوم پزشکی در راستای تعامل با خانواده‌های دانشجویان اظهار کرد: در طول ایام تابستان در شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها که ذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی تعریف شده است، طرح تعامل با خانواده دانشجویان مطرح و بررسی‌های لازم در این زمینه صورت گرفت.

وی ادامه داد: آیین‌نامه یا دستورالعملی برای طرح تعامل با خانواده مد نظر قرار داده شد که به زودی به دانشگاه‌ها ابلاغ خواهد شد. دانشگاه‌های‌ وزارت علوم، دانشگاه آزاد اسلامی، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در تنظیم این طرح حضور داشتند.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی در مراسم ثبت‌نام نودانشجویان، طرح تکریم از خانواده‌ها را در دستور کار خود قرار دادند. در این طرح قسمت‌های مختلف دانشگاه به خانواده‌ها معرفی می‌شد.

وی از امکان حضور والدین همجنس در خوابگاه دانشجویان علوم پزشکی خبر داد و گفت: سیاست وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در دانشگاه‌های علوم پزشکی، فراهم کردن بسترهایی است که خانواده‌ها بتوانند با کمک آن از وضعیت دانشجویان مطلع شوند. این طرح به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است که خانواده‌های دانشجویان بتوانند در طول ترم حداقل یک شب در خوابگاه فرزندان خود حاضر شوند تا با محیط خوابگاه بیشتر آشنا شوند و اداره مشاره را به خوبی بشناسند.

لاری بیان کرد: تلفن‌های مسئولان خوابگاه در اختیار خانواده‌های دانشجویان قرار خواهد گرفت تا خانواده‌ها بتوانند از تغییرات خلقی و وضعیت فرزند خود مطلع شوند.

وی اظهار کرد: از طرفی ما با دانشجویانی سروکار داریم که به یک فرد بالغ تبدیل شده‌اند و و حق دارند که بخواهند اطلاعات خود را محفوظ نگه دارند. پس باید ارائه اطلاعات به خانواده‌ها با احتیاط کامل صورت گیرد، مثلا اگر بخواهیم خانواده‌ای از شرایط روحی و تحصیلی فرزند خود مطلع شود، باید کاملا حساب شده پیش برویم و شرایط بومی و جغرافیایی را نیز در این زمینه لحاظ کنیم. در این میان باید به حق و حقوق دانشجویان نیز توجه ویژه‌ای داشت.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اطلاع‌رسانی وضعیت دانشجویان به خانواده‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، تصور می‌کنیم خانواده‌ها بازوی توانمند هستند و ارتباط و تعامل دانشگاه با آنان می‌تواند از آسیب‌های اجتماعی پیشگیری کند. خانواده‌ها باید بدانند که در دانشگاه‌ها فرصت‌ها و تهدیدهایی وجود دارد که باید با آن آشنا شوند تا هم بتواند مشارکت اجتماعی بیشتری‌ با فرزند خود داشته باشد و هم از لحاظ علمی رشد کنند. از طرفی خانواده در صورت آشنایی با تهدیدها می‌تواند از فرزند خود بیشتر حمایت‌ کند.

وی در پایان بیان کرد: دانشگاه‌های علوم پزشکی بنابر شرایط بومی و منطقه‌ای خود هر کدام به صورت مجزا نسبت به تشکیل انجمن یا شورای متشکل از خانواده‌های دانشجویان اقدام کرده‌اند. در نظر داریم چنین فعالیت‌هایی ذیل اداره مشاوره هر دانشگاه تعریف شود زیرا این اداره از پتانسیل لازم در این راستا برخوردار است، در این صورت نیازی به ایجاد یک دفتر جدید برای فعالیت خانواده‌های دانشجویان احساس نمی‌شود.

انتهای‌پیام/

کد خبر: 1030287

وب گردی

وب گردی