۴۳ درصد ایرانی ‌ها از دردهای استخوانی شکایت دارند

رئیس انجمن روماتولوژی ایران گفت: بررسی ها نشان می دهد که ۴۳ درصد افراد بالای ۱۵ سال در کشور از دردهای استخوانی شکایت دارند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، احمدرضا جمشیدی، در آستانه برگزاری سیزدهمین کنگره سالانه روماتولوژی ایران، به تشدید بیماری های روماتیسمی در فصل پاییز اشاره کرد و گفت : بعضی از بیماری های روماتیسمی، با تغییر فصل و ایجاد استرس، تشدید می شود.

وی ادامه داد: آغاز فصل مدرسه و نگرانی مادران از رفت و آمد بچه ها، تغییرات در مسیر زندگی، از جمله عللی است که می تواند با تشدید بیماری های روماتیسمی افراد همراه شود.

جمشیدی گفت: در واقع، بیماری های روماتیسمی که خاموش هستند، با استرس هایی که ایجاد می شود، شعله ور می گردند.

رئیس انجمن روماتولوژی ایران، در ادامه با اشاره به اهمیت بیماری های التهابی و غیرالتهابی روماتولوژی، افزود: بیماری های غیر التهابی روماتولوژی شایع تر هستند، اما چون به تدریج و آرام آرام فرد را درگیر بیماری می کند، چندان توجهی به آنها نمی شود. به طوری که فردی که آرتروز دارد، تا زمانی که بیماری او منجر به تعویض مفصل نشود، متوجه عارضه ای که دارد، نمی شود.

جمشیدی با تاکید بر اهمیت بیماری های غیر التهابی و کنترل آنها، تصریح کرد: این بیماری ها را می توان با آموزش هایی که داده می شود، کنترل کرد. اما، متاسفانه توجهی به آنها نمی شود چون علامتی ندارند. مثل پوکی استخوان که آرام آرام و به تدریج فرد را دچار مشکل می‌کند.

وی با عنوان این مطلب که هر دو نوع بیماری های التهابی و غیر التهابی روماتولوژی مهم هستند، افزود: بیماری های التهابی، خطر بیشتری دارند، مثل لوپوس که می تواند خطرناک باشد، هر چند که تعداد افراد درگیر این نوع بیماری به مراتب کمتر از بیماری های التهابی روماتولوژی است. به طوری که میزان شیوع آرتروز زانو در ایران ۱۵.۵ درصد است، اما آرتریت روماتوئید که مفاصل را تخریب و فرد را زمین گیر می کند، فقط ۳۵ صدم درصد شیوع دارد.

رئیس انجمن روماتولوژی ایران، در ادامه به نتایج یک مطالعه تحت عنوان «کوپ کورد» اشاره کرد و گفت: این مطالعه تحت نظر سازمان جهانی بهداشت و انجمن آسیایی روماتولوژی، در تهران و چهار استان کشور انجام شده است که نتایج آن نشان می دهد، ۴۳ درصد افراد بالای ۱۵ سال کشور از دردهای استخوانی مفصلی شکایت دارند.

جمشیدی افزود: نتایج این مطالعات، اهمیت بیماری های روماتیسمی را مطرح می کند و اینکه باید متوجه عوارض این بیماری ها باشیم.

سیزدهمین کنگره سالانه روماتولوژی ایران، از ۲۴ تا ۲۶ مهر ۹۸ در محل سالن کتابخانه ملی ایران برگزار می شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1030339

وب گردی

وب گردی