آلودگی معدنی پساب‌های صنعتی با راهکاری فناورانه حذف می‌شود

محققان در دانشگاه تهران موفق به حذف آلاینده‌های فلزی با ساخت دستگاهی بر پایه بخار سرد شدند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، علی وجودی مجری طرح عامل‌دار کردن مواد نانومتخلخل با گروه‌های تیولی و بررسی کاربرد آنها در حذف آلاینده‌های فلزی گفت: علاوه بر کربوهیدرات‌ها، لیپیدها، اسیدهای آمینه و ویتامین‌ها برخی از فلزات سنگین برای فعالیت بیولوژیکی سلول‌ها ضروری است. برخی از فلزات مانند آهن برای زندگی جنبه حیاتی داشته و گروهی دیگر مانند مس و روی و سرب به مقدار جزئی برای فعالیت آنزیم‌ها ضروری هستند. این فلزات به علت داشتن وزن اتمی ‌بالا فلزات سنگین نامیده می‌شوند. چنانچه میزان ورود این فلزات ضروری به بدن بیش از حد مورد نیاز باشد ایجاد مسمومیت می‌کنند.

وجودی ادامه داد: فلزات سنگین غیر ضروری یا فلزات سمی ‌نیز در بدن آثار سمی تولید می‌کنند، به طور کلی فلزات سنگین موجود در محیط زیست یک خطر بالقوه برای موجودات زنده به شمار می‌آیند. انسان و حیوانات همیشه در معرض آلودگی با فلزات سنگین هستند. این گونه فلزات با ترکیب‌های ضروری بدن از قبیل اکسیژن، گوگرد و ازت با گروه‌هایی همچون S ، SH، OH COO و COOH ارتباط برقرار می‌کنند. از سویی بیشتر ترکیب‌های ضروری بدن از جمله آنزیم‌ها و پروتئین‌ها این گروه‌ها را دارند. در نتیجه فلزات سنگین موجب وقفه فعالیت آنزیم‌ها و اختلال در سنتز ترکیب‌های ضروری بدن می‌شوند. پس جذب و حذف فلزات از محیط بسیار با اهمیت و حیاتی است.

وی با بیان اینکه در این طرح با ساخت دستگاهی برای جذب این فلزات اقدام کردیم، افزود: برای سنتز ترکیبات نانومتخلخل از دستگاه دست‌ساز که بر پایه بخار سرد کار می‌کند استفاده شد. هدف از انجام این طرح تهیه نانوذرات عامل‌دار شده و کاربرد آن به عنوان جاذب در حذف آلاینده‌های فلزی است. پایدار نگه داشتن نانو ذرات برای مدت طولانی بدون توده‌ای شدن یا رسوب کردن، یک نکته کلیدی در کاربرد آنها به عنوان جاذب در حذف آلاینده‌های فلزی است. به خصوص در مورد فلزات خالص همچون آهن، کبالت، نیکل یا آلیاژهای آنها که نسبت به اکسیژن موجود در هوا بسیار حساس هستند، استفاده از یک روش ساده و انعطاف پذیر حفاظت با یک لایه غیر قابل نفوذ ضروری است، به طوری که اکسیژن نتواند به سطح ذرات برسد. این ساختارهای سنتز شده می‌تواند برای حذف آلودگی‌های معدنی پساب‌های صنعتی مورد استفاده قرار گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1030350

وب گردی

وب گردی