مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در 23 مهرماه

«ماجرای ادامه‌دار سنوات در دانشگاه‌های دولتی، اعتراض و تردید و اعمال مدرک تحصیلی بدون رعایت سقف برای فعالان آموزشی» از جمله مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین روزنامه فرهیختگان در بیست و سوم مهرماه به شرح زیر است:

اعتراض و تردید

این عنوان روزنامه فرهیختگان به بررسی وضعیت بدنه اجتماعی دانشگاهی حسن روحانی در هفتمین سال دولت پرداخته است. در بخشی از این گزارش به جمله رئیس‌جمهور که در 11 آذرماه سال 1396 در دانشگاه سیستان‌وبلوچستان اشاره شده است: «پای وعده‌های خود ایستاده‌ام» و با سوت و کف طیفی همراه شد «امید»هایی را برای عملی‌سازی وعده‌ها حتی تا این زمان ایجاد کرده باشد، اما هرچه زمان جلوتر رفت، این جریان خود را درگیر یک «بازی» دید.

برای روشن شدن این مساله نیاز است یک «تصویر هوایی» از یک بازه تاریخی ارائه داد. با آغاز ریاست‌جمهوری دولت یازدهم و افزایش فعالیت‌های بدنه دانشجویی طیف اصلاح‌طلب حمایت‌ها از دولت آغاز شد؛ دولتی که دال مرکزی خود را ایجاد توسعه در همگرایی با غرب دانست و با استفاده از ظرفیت خود در وزارت علوم اقدام به تشکیل تشکل‌های موسوم به «دولت ساخته» کرد.

این مساله تا جایی پیش رفت که یکی از مسئولان وزارت علوم دولت یازدهم، که در آن زمان به‌عنوان یکی از گزینه‌های وزارت مطرح بود، در گفت‌وگو با رسانه‌های دولتی با افتخار عنوان کرده بود: «تشکل‌های دانشجویی را در دانشگاه‌ها فعال کردیم. بیش از 150 تشکل دانشجویی جدید شکل گرفت و به‌جد می‌گویم در هیچ دوره‌ای ما چنین وضعیتی نداشتیم. زمانی که دولت یازدهم روی کار آمد، در حوزه تشکل‌های اصلاح‌طلب کمتر از 10 تشکل فعال بود. در حال‌حاضر وزارت علوم مجوز فعالیت برای 120 تشکل اصلاح‌طلب را صادر کرده است.»
این اظهارنظر گزاره تشکل‌های «دولت‌ساخته» را در کف دانشگاه تقویت کرد و این تشکل‌ها حتی از کوچک‌ترین اقدامات دولت نیز حمایت کردند، البته رئیس‌جمهور نیز در خلال صحبت‌های خود در جمع دانشجویان طی آن سال‌ها به تعبیری «هوای» این تشکل‌ها را نیز داشت، به‌طوری که او در یک جمع دانشجویی درباره تشکیل تشکل موسوم به «تادا» وعده داد: «در مورد اتحادیه‌ای که شما طلب کردید، از وزرا سوال کردم، وزرا گفتند در جلسه ما رای دادیم و یک نفر رای نداده است، من به غلامی تاکید کردم اتحادیه «تادا» سریع‌تر شکل بگیرد.» ادامه این گزارش را می‌توانید در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

ماجرای ادامه‌دار سنوات در دانشگاه‌های دولتی

این عنوان روزنامه فرهیختگان به تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر درباره دریافت سنوات پرداخته است. شنبه 21 مهرماه یعنی دو روز گذشته، برخی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی عکس‌هایی از دانشگاه صنعتی امیرکبیر منتشر کردند که نشان می‌داد جمعی از دانشجویان این دانشگاه مقابل دانشکده مهندسی پلیمر و رنگ در اعتراض به موضوعات آموزشی همچون قانون هم‌نیازی دروس و سنوات تجمع کرده‌اند.

در این گزارش، تاریخچه‌ای از تجمعات اعتراضی در این زمینه و پاسخ‌های مسئولان ذکر شده است، خبرنگار فرهیختگان راهکاری ارائه کرده که به شرح زیر است: خبرگزاری دانشجو سال گذشته در میزگردی با برخی فعالان شورای صنفی دانشگاه‌های تهران نوشت: «اجرای قانون سنوات باید به صورت اقتضایی و براساس دو شاخص «رشته تحصیلی دانشجو» و «درجه دانشگاه محل تحصیل» تعیین شود تا بدین‌ترتیب نه دانشجویان و نه دانشگاه ضرری نکنند. برای مثال، در این روش پیشنهادی تعیین سنوات، برای دانشجویی که به فرض در رشته عربی دانشگاه اردبیل درس می‌خواند و دانشجویی که مثلا در دانشگاه صنعتی‌شریف در رشته برق تحصیل می‌کند، باید تمایز قائل شویم و طبیعتا به دانشجویی که در دانشگاه صنعتی‌شریف تحصیل می‌کند، باید فرصت بیشتری برای تحصیل رایگان داده شود.»به هر حال باید دید طی روزهای آینده ورودی‌های سال 94 مقطع کارشناسی که در ترم جاری وارد سنوات تحصیلی شده و اعتراض‌های تازه‌ای را آغاز کرده‌اند، چه سرنوشتی خواهند داشت.

مهم‌ترین عناوین روزنامه آفرینش در بیست و سوم مهرماه به شرح زیر است:

اعمال مدرک تحصیلی بدون رعایت سقف برای فعالان آموزشی

این عنوان روزنامه آفرینش به اعمال مدرک تحصیلی بدون رعایت سقف برای فعالان آموزشی پرداخته است. نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز یکشنبه و در جریان بررسی مواد باقیمانده طرح تنظیم برخی از مقررات مالی اداری و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش ماده 4 این طرح را تصویب کردند.طبق این مصوبه در اجرای ماده 78 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت 2 مصوب 4 اسفند 93 با اصلاحات و الحاقات بعدی وزارت امور اقتصادی و دارایی (سازمان امور مالیاتی) موظف است منابع موضوع ماده مذکور را به صورت سه ماهه از موسسات و بنگاه‌های اقتصادی مربوط وصول کند و پس از واریز خزانه و درج در قالب ردیف مشخص در بودجه‌های سنواتی برابر موافقتنامه‌های مربوط در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار دهند.همچنین نمایندگان مجلس با پیشنهاد کوچکی نژاد موافقت کرده و یک تبصره را به ماده 4 الحاق کردند.طبق این مصوبه وزارت آموزش و پرورش مکلف است افرادی که فعالیت آموزشی در مدارس دارند، نسبت به اعمال مدرک تحصیلی بالاتر آنها بدون رعایت سقف اقدام کند.

اعلام زمان ثبت‌نام وام‌های دانشجویی علوم پزشکی ایران

در این عنوان روزنامه آفرینش، زمان ثبت‌نام وام‌های دانشجویی علوم پزشکی ایران اعلام شده است. زمان و شرایط ثبت نام وام‌های تحصیلی، مسکن، ضروری و ودیعه مسکن در نیمسال اول سال تحصیلی 99-1398 برای دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران اعلام شد.براساس اطلاعیه (ماده 2 آئین نامه و دستورالعمل اجرایی) صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت، اداره رفاه دانشجویان وام‌های این صندوق را به دانشجویان متقاضی دارای شرایط پرداخت می‌کند.صلاحیت اخلاقی و رعایت شئون دانشجویی و اولویت نیاز مالی (دانشجویانی که تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره)، فرزندان خانواده کم درآمد (از دست دادن سرپرست خانواده، بیماری صعب العلاج /خاص دانشجو یا بستگان درجه یک آن، تعدد دانشجویان در خانواده) با ارائه مستندات مربوطه از جمله این شرایط است.دانشجویان باید تعهد محضری بسپرند و در حداقل تعداد واحدهای مورد لزوم طبق مقررات آموزشی (دانشجویان نیمسال آخر با حداقل نصف واحدهای مورد لزوم) ثبت‌نام کرده باشند.

در صورت تامین بودجه به سایر دانشجویان متقاضی نیز براساس اولویت زمان ثبت‌نام، وام پرداخت خواهد شد. متقاضیان و دانشجویان نو ورود دانشگاه علوم پزشکی ایران درصورتی که واجد شرایط باشند امکان ثبت‌نام را خواهند داشت وهماهنگی‌های لازم جهت افتتاح حساب این دانشجویان توسط اداره رفاه و تعاون انجام خواهد شد. مهلت ثبت‌نام برای دریافت این وام از ساعت 10 صبح روز یکشنبه 28 مهرماه تا ساعت 24 روز جمعه 10 آبان‌ماه 98 است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1030388

وب گردی

وب گردی