به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، یعقوب لیث صفاری با نام اصلی رادمان پورماهک یا به شکل رایج در پارسی میانه، رادمان ماهکان (رادمان پسر ماهک) پادشاه ایرانی و بنیانگذار دودمان صفاریان در سیستان بود که با موفقیت بخشهای بزرگی از جهان ایرانی، شامل کشورهای امروز ایران، افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان و تاجیکستان و غرب پاکستان را فتح کرد و در سال ۲۶۵ در گندیشاپور در اثر قولنج درگذشت. آرامگاه یعقوبلیث اکنون در ۱۰ کیلومتری جنوب شرقی دزفول در روستایی به نام اسلامآباد (دزفول) قرار دارد و قدمت آن، به دوره سلجوقی تا قاجار میرسد. آرامگاه با گنبد مضرس ساخته شده و باتوجه به مرمتهای مختلف، قدیمیترین قسمت آن مربوط به دورهٔ سلجوقی است.
بر همین اساس، مسعود جعفریجوزانی نویسنده و خالق آثار سینمایی مهم حوزه تاریخ و هویت ایرانی از جمله «شیر سنگی»، «در مسیر تندباد» و «در چشم باد»، فیلمنامه این اثر را درباره بنیانگذار دودمان «صفاریان» در سیستان و روایت فتوت، سادهزیستی و نقش تاریخی این اسطوره تاریخی در اتحاد ایرانیان به نگارش درمیآورد.
جعفریجوزانی با دغدغهای که در ارجاع نسل تازه به ریشههای هویتی خود دارد، سالها است که به ساخته شدن فیلمهای تاریخی درباره کورش، پوریای ولی، یعقوب لیث و ... علاقه نشان داده است تا جایی که در یکی از گفتوگوهایش به این نکته اشاره کرده بود که «متأسفانه بچههای ما رابین هود را بیشتر از یعقوب لیث صفاری میشناسند در حالی که او از جمله شخصیتهای تاریخی پایهگذار جریان عیاری و فتوت در ایران است که به جوانان نشان میدهند چگونه امکان زندگی بهتر وجود دارد.»
«یعقوب لیث صفاری» بنیانگذار سلسله صفاریان در سیستان بود. او رویگرزاده و عیار جوانی بود که متأثر از قصههای رستم، به یاری فقرا و مظلومان شتافت و با دسته کوچک عیارانش که به خاطر سخاوت و فتوت او، دورش جمع شده بودند، در نظر اهل سیستان به یک پهلوان افسانهای بدل شد.
آخرین اثر سینمایی این کارگردان سینمای کشور درباره یک موضوع مهم اجتماعی بود. آثار تاریخی این سینماگر کشور چه در تلویزیون و چه در سینما عموماً مورد توجه مخاطبان و فعالان فرهنگی کشور قرار گرفته است.
مسعود جعفریجوزانی دارای مدرک کارشناسی ارشد فیلمسازی از دانشگاه ایالتی «سان فرانسیسکو» آمریکا است. در سال گذشته کتابی با عنوان «گردش تصویر» که مجموعه مصاحبههایی درباره زندگی هنری و فرهنگی این فیلمساز کشور با وی بود، توسط «سازمان اسناد و کتابخانه ملی» ایران به چاپ رسید.
انتهای پیام/