طرح رفع انحصار آموزش زبان انگلیسی با اسناد بالادستی آموزش و پرورش هماهنگ نیست

یک کارشناس آموزش و پرورش طرح رفع انحصار آموزش زبان انگلیسی از نظام آموزشی کشور را طرحی اشتباه خواند و گفت: این طرح با اسناد بالادستی آموزش و پرورش هماهنگ نیست، از مجلس شورای اسلامی انتظار می‌رود که این طرح را از دستور کار خود خارج کند.

مهدی بهلولی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه طرح رفع انحصار آموزش زبان انگلیسی از نظام آموزشی کشور کارشناسی شده نیست، اظهار کرد: این طرح حتی با اسناد بالادستی آموزش و پرورش هماهنگ نیست. در این طرح پیشنهاد شده است که آموزش زبان از دوران دبیرستان آغاز شود، در صورتی که سند ملی آموزش و پرورش، آغاز آموزش زبان انگلیسی را دوره متوسطه اول اعلام کرده است.

وی ادامه داد: طرح رفع انحصار آموزش انگلیسی منجر به این امر می‌شود که آموزش این زبان در مدارس تضعیف شود؛ زیرا در این طرح آمده است افراد باید برای آموزش زبان به آموزشگاه‌های خارج از مدرسه مراجعه کنند. در چنین شرایطی طبیعتاً‌ افرادی که از وضعیت مالی مناسبی برخوردار هستند، می‌توانند به آموزشگاه‌های آزاد مراجعه کرده و زبان انگلیسی را فرا گیرند. در مقابل افرادی که وضعیت مالی مناسبی ندارند، نمی‌توانند از این امکانات بهره‌مند شوند.

این کارشناس آموزش و پرورش گفت: از طرفی امکانات آموزشی در همه‌جای کشور به طور یکسان پراکنده نشده است. در شهرهای بزرگ آموزشگاه زبان انگلیسی وجود دارد؛ اما در بخش‌ها یا روستاهای کوچک ممکن است آموزشگاه زبان وجود نداشته باشد، در چنین شرایطی دانش‌آموزان این مناطق با مشکل مواجه خواهند شد.

وی طرح رفع انحصار آموزش زبان انگلیسی از نظام آموزشی کشور را طرحی اشتباه خواند و بیان کرد: به اعتقاد من نکته مثبتی در این طرح وجود ندارد و با آن کاملاً مخالف هستم. از مجلس شورای اسلامی انتظار می‌رود این طرح را از دستور کار خود خارج کند.

بهلولی این طرح را مخالف عدالت آموزشی خواند و افزود: طرح رفع انحصار آموزش زبان انگلیسی از نظام آموزشی کشور با اسناد بالادستی آموزش و پرورش هماهنگ نیست، در سند تحول بنیادین بر رعایت عدالت آموزشی تاکید شده است، درصورتی که طرح رفع انحصار آموزش زبان انگلیسی در جهت مخالف عدالت آموزشی حرکت می‌کند.

وی اظهار کرد: از طرفی دلایلی که برای رفع انحصار آموزش زبان انگلیسی آمده، صحیح نیست؛ به عنوان مثال آموزش زبان در این طرح ناکارآمد خوانده شده است، در چنین شرایطی می‌توان گفت مگر آموزش زبان عربی به دانش‌‌آموزان کارآمدی چندانی داشته است؟ با این تفاسیر اگر بحث ناکارآمدی دروس مطرح می‌شود، باید تمامی دروسی که کاربرد ندارند را نیز حذف کرد.

به گفته بهلولی، ظاهر و باطن طرح رفع انحصار آموزش زبان انگلیسی با یکدیگر متفاوت است، این طرح در ظاهر می‌خواهد آموزش زبان انگلیسی را تقویت کند؛ اما در باطن می‌خواهد آموزش زبان حذف شود.

این کارشناس آموزش و پرورش بیان کرد: بحث‌هایی در زمینه آموزش زبان‌های دیگر به جز انگلیسی پیرامون این طرح مطرح شده است. در حال حاضر معلمان در آموزش زبان انگلیسی با ضعف‌هایی مواجه هستند و باید اقداماتی در راستای تقویت این آموزش و توانمندسازی آنان صورت گیرد، نه اینکه بخواهیم آموزش زبان‌های دیگر را در دستور کار قرار دهیم.

وی در پایان گفت: زبان انگلیسی زبان علم جهان است، حال تصور کنید آموزش این زبان متوقف و زبان روسی جایگزین آن شود! در نهایت دانشجویان در آینده مقالات خود را باید به این زبان ارائه کنند. از طرفی بسیاری از کارشناسان و متخصصان معتقدند آموزش زبان انگلیسی باید از سنین پایین آغاز شود، حتی در پیش‌نویس سند برنامه درسی ملی نیز به این موضوع اشاره شده است؛ اما در طرح رفع انحصار آموزش زبان انگلیسی از نظام آموزشی اعلام شده که آموزش زبان باید از دبیرستان آغاز شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1030412

وب گردی

وب گردی