راه‌اندازی 7 پایگاه‌ صادراتی در کشورهای خارجی / 500میلیون دلار محصول دانش‌بنیان به خارج صادر شد

مدیر توسعه صادرات ستاد ویژه توسعه فناوری نانو از ایجاد باشگاهی متشکل از شرکت‌های دانش‌بنیان صادراتی تحت عنوان کلوپ شرکت‌های نوآور ایرانی خبر داد و گفت: هم‌اکنون 7 پایگاه‌ صادراتی توسط بخش خصوصی در کشورهای خارجی راه‌اندازی شده است.

جلیل آزاده زعیم، مدیر توسعه صادرات ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، در مورد افزایش صادرات محصولات های‌تک در کشور اظهار کرد: طی چند سال اخیر اتفاقی که در حوزه توسعه محصولات دانش‌بنیان و مجموعه معاونت علمی و کریدور صادراتی افتاد، ما را برآن داشت که از ظرفیت بخش خصوصی و شبکه تاجران ایرانی استفاده کنیم تا بتوانیم صادرات محصولات های تک را افزایش دهیم.

وی با اشاره به ایجاد زیرساختی‌های اصولی در کشور گفت: هم‌اکنون مجموعه عظیمی از 4 هزار و 500 شرکت دانش‌بنیان در معاونت علمی به ثبت رسیده و از خدمات مختلف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری استفاده می‌کنند؛ ولی در عرصه صادرات باید نگاه ویژه‌ای باشد چرا که اولویت کشور در حوزه صادرات به مراتب بیشتر از سال‌های گذشته است.

ایجاد پایگاه‌های صادراتی در راستای رونق صادرات

زعیم تأکید کرد: این موضوع مجموعه معاونت علمی و کریدور صادراتی را به فکر انداخت که از ظرفیت بخش خصوصی و ایرانی فعال مقیم خارج کشور استفاده کنیم تا مسیر ورود محصولات ایرانی با ارزش افزوده بالا را به بازارهای جهانی هموار کنیم. در همین راستا چند سال پیش مطالعات گسترده‌ای در حوزه‌های مختلف شروع شد به طوری که افراد و کشورهای مختلف برای توسعه صادرات شناسایی شدند. در قسمت واسطه‌های صادراتی یک سری شرکت‌های کارگزاری فناوری به عنوان کارگزاران تبادل فناوری در کشورهای خارجی نیز شناسایی شدند؛ اما این زیرساخت کافی نبود. بنابراین برای این که بتوانیم مجموعه 4 هزار و 500 شرکت دانش‌بنیان را پوشش دهیم، وارد قسمت دوم برنامه توسعه صادراتی شدیم تا با کمک بخش خصوصی پایگاه‌های صادراتی را با اولویت صادرات ایجاد کنیم.

راه‌اندازی 7 پایگاه‌ صادراتی در کشورهای خارجی توسط بخش خصوصی

مدیر توسعه صادرات ستاد ویژه توسعه فناوری نانو افزود: این پایگاه‌ها با هزینه بخش خصوصی راه‌اندازی شده و مورد حمایت کامل مجموعه دولتی است. در تمام کشورهای دنیا حوزه صادرات همیشه در بدنه دولت مورد حمایت قرار می‌گیرد، ما هم قصد داریم به تبع اولویت‌هایمان در 6 کشور پایگاه صادراتی با حضور مستقیم نیروهای ایرانی ایجاد کنیم. این در حالی‌ست که بخش خصوصی متولی راه‌اندازی پایگاه‌های صادراتی است.

وی با اشاره به فعال بودن پایگاه صادراتی در بیش از 7 کشور گفت: این پایگاه‌های صادراتی توسط نیروهای باتجربه ایرانی مدیریت می‌شوند. هم‌اکنون در کشور چین 3 پایگاه صادراتی دانش‌بنیان داریم که این پایگاه‌ها در شهرهای سوژو، شین و گوانجو فعال است و بعد از چین پایگاه صادراتی در کشورهای هند، عراق، سوریه، ترکیه و اندونزی راه‌اندازی شده است؛ همچنین در تلاش هستیم که در حوزه کشورهای اروپایی نیز فعالیت‌هایی را آغاز کنیم.

زعیم ادامه داد: پایگاه‌های صادراتی به طور کامل طیف وسیعی از مارکتینگ بازاریابی محصول، حمل کالا و نقل و انتقال پول از خارج کشور به داخل را انجام می‌دهند؛ همچنین ما باید سطح جدیدی از ارائه سرویس به شرکت‌های دانش‌بنیان را برای این پایگاه‌ها تعریف کنیم چرا که خدمات پس از فروش محصولات های تک به لحاظ فناوری پیچیده بسیار مهم است. بنابراین میزان سرویس و خدماتی به لحاظ کمی و کیفی که توسط این پایگاه‌ها ارائه می‌شود بسیار قابل توجه است و ما به دنبال توسعه آنها هستیم.

وی ادامه داد: افریقا پایگاه صادراتی فعالی ندارد؛ بنابراین کشورهای سی آی سی در اولویت بعدی قرار دارد که در آن مناطق نیز این پایگاه‌ها را ایجاد کنیم.

راه‌اندازی نمایشگاه دائمی محصولات های تک در کشورهای خارجی

مدیر توسعه صادرات ستاد ویژه توسعه فناوری نانو گفت: در حال حاضر همکاری خود را با صندوق نوآوری و شکوفایی آغاز کردیم تا بتوانیم در این کشورها پایون ملی محصولات های‌تک یا نمایشگاه دائمی محصولات های تک را راه‌اندازی کنیم. در حال حاضر دیتا بیس یا آمار دقیقی نداریم که چه تعداد از شرکت‌ها از خدمات این دفاتر استفاده می‌کنند؛ ولی طبق برآوردها نزدیک به 100 شرکت دانش‌بنیان در حوزه صادرات از خدمات ما بهره‌مند هستند و امیدواریم سال آینده این رقم افزایش یابد.

صادرات 500 میلیون دلار محصول دانش‌بنیان به خارج

زعیم مجموع صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان را طی سال گذشته حدود 500 میلیون دلار عنوان کرد و افزود: در واقع این عدد احصا شده از گمرک ایران است و پیش‌بینی می‌شود که طی سال‌های آینده با فعال‌تر شدن پایگاه‌های صادراتی افزایش یابد.

مدیر توسعه صادرات ستاد ویژه توسعه فناوری نانو تصریح کرد: خوشبختانه محصولات دانش‌بنیان ایرانی در کشورهای مختلف از جمله ترکیه، چین و هند با استقبال بسیار گسترده مواجه شده و دلیل اصلی این است که کالای با ارزش افزوده بالای ایرانی برای آنها به مراتب با قیمتی پایین‌تر از کشورهای اروپایی و امریکایی تمام می‌شود؛ بنابراین قیمت پایین و کیفیت بالای کالای های‌تک ایرانی یکی از مزیت‌های ما برای مشتریانی است که بخواهند از تولیدات داخلی استفاده کنند.

کشورهای خارجی مشتری محصول ایرانی

وی ادامه داد: محصولات پلیمری ایرانی هم‌اکنون مورد استقبال کشور هندوستان بوده است. همچنین کشور چین نیز علاقه‌مند به استفاده از تجهیزات و خطوط تولیدی صنعتی ایران است تا جایی که امسال موفق شدیم بیش از 5 دستگاه خط تولید صنعتی در حوزه تولید انواع ماسک و فیلتر و دستگاه پوشش‌دهی صنعتی مربوط به خودروسازی را به چین صادر کنیم؛ همچنین خط تولید این تجهیزات در چین راه‌اندازی شده و فعال است.

زعیم تصریح کرد: در کشور ترکیه به دلیل نزدیکی به مسائل سیاسی، اقتصادی و تحریم ظالمانه کشورهای بیگانه سبد محصولات ایرانی بسیار متنوع است؛ به گونه‌ای که این مسائل باعث شده تعاملات تجاری با این کشور افزایش پیدا کند.

صادرات 2میلیون دلار داروی درمان سرطان به ترکیه

وی تأکید کرد: طی سال گذشته بیش از 2 میلیون دلار داروی درمان سرطان به کشور ترکیه صادر شده است؛همچنین چند شرکت ایرانی قسمتی از خط تولید خود را به ترکیه منتقل کرده‌اند.

مدیر توسعه صادرات ستاد ویژه توسعه فناوری نانو از ایجاد باشگاهی از شرکت‌های دانش‌بنیان صادراتی تحت عنوان کلوپ شرکت‌های نوآور ایرانی خبر داد و گفت: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته قرار است با ایجاد چنین باشگاهی توانمندی شرکت‌های شاخص و های‌تک را به مشتریان خارجی معرفی کنیم. همچنین در کنار این امر مهم دولت وظیفه دارد که کیفیت محصول تولیدی را در زمان تحویل با قیمت تمام شده برای مشتریان خارجی ضمانت کند؛ بنابراین از مجموع 4هزار و 500 شرکت دانش بنیان حدود 10درصد (450 شرکت) را انتخاب کردیم و لیست اولیه شرکت‌ها استخراج شده تا بتوانیم تا انتهای سال 98 این 450 شرکت را آماده کنیم.

زعیم افزود: این شرکت‌ها در 15 حوزه مختلف دانش‌بنیان صنعتی فعال هستند و می‌کوشیم کالاهای آنها را با جذب سرمایه و صادرات به بازارهای جهانی معرفی کنیم.

مدیر توسعه صادرات ستاد ویژه توسعه فناوری نانو گفت: شرکت‌های تولیدی در عرصه صادرات محصولات خود باید دو نکته کلیدی را مورد توجه قرار دهند. نخست اینکه باور کنند که محصول ایرانی و خدمت ایرانی می‌تواند ارزش افزوده ایجاد کند؛ بنابراین اگر نسبت به دانش و توانمندی خود تسلط و ایمان داشته باشند، می‌توانند در عرصه‌های بین‌المللی نیز موفق شوند. نکته دوم صبر و بردباری در عرصه صادرات است؛ زیرا به طور میانگین در دنیا زمان رسیدن به مرحله صادرات پایدار بین 2 تا 4 سال است. بنابراین شرکت‌ها باید خود را برای سرمایه‌گذاری در حوزه صادرات آماده کنند. به‌یقین بحث سرمایه‌گذاری یکی دیگر از مواردی است که باید به آن توجه کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1030426

وب گردی

وب گردی